Finnes: gulvgips og klinkers
Tenker: legge klinkers på gulvgipset ifølge kunstens regler
Der jeg vil legge gips/klinkers finnes det opprinnelige fundamentet som en tidligere ovn har stått på, men det er mindre enn den flaten jeg nå vil bruke, så jeg havner et stykke ut på tregulvet (ca. 20 cm). Dessverre er gulvet ikke helt plant i forhold til fundamentet, så gipset svaier noen millimeter når man står på ytterkanten. Hvis jeg nå legger klinkers oppå, vil alt vel kollapse?
Antar at jeg kan legge noe mellom gips og tregulv for å jevne ut flaten så det blir stabilt. Men jeg vil jo ikke legge puss. Da ødelegger jeg vel treet for all fremtid? Og foam holder vel ikke for trykket. Hva gjør jeg?

Du får vel legge noe annet enn foam mellom? Men det høres ut som det kommer til å bygge ganske mye i høyden, og jeg hadde ikke syntes det var så pent. Dessuten ganske upraktisk med en kant der man kommer til å slå i hjørnet hele tiden. Jeg hadde (og har gjort her) fjernet fundamentet og saget bort en bit av tregulvet for deretter å legge gulvgips og til slutt klinker.

Planeten er rundet, typ halvmåne og jeg tenker å lage en kant med en fin trelist så det blir ingen problem. Problemet er hva jeg skal ha mellom tregulvet og gulvgipsen så det ikke svikter og uten å ødelegge tregulvet. Det handler om noen millimeters forskjell men jeg kommer nok til å knekke fugene når jeg står på kanten.
Kanskje går det med masonitt men hvor stabilt blir det?

• Rund plate som viser risiko for svikt mellom gips og klinker, med opprinnelig fundament markert og området med sviktrisiko uthevet.
Masonit funker nok bra eller kanskje heller plywood.

Mikael_L
MDF-plate er jo garantert tilstrekkelig hard. Tykkelsen blir det vanskelige, jeg tror den finnes i noen ulike tykkelser under 12 mm.
Er det underliggende tregulvet helt fritt fra svikt da?

Men glipen er jo liksom kileformet fra gipskanten til fundamentet. Jeg kan kanskje få inn 5 mm masonitt under forkanten, men mellom der og fundamentet blir det jo en luftspalte. Kanskje skumgummi derimellom, så det finnes noe, bedre enn luft?

Gulvet er stabilt og i tillegg hviler jo 90% av gips/fliser på fundamentet der peisen skal stå, og problemet med svikt finnes altså bare i kantene og om man står på en kant, noe som trolig vil skje før eller senere. Peisen veier 185 kg.

Legg masonitt og flytavrett så blir det jevnt.

Men da kludder jeg jo ned gulvet?
Jeg kan jo ikke kjøre inn masoniten hele veien inn mot gipsen. Da blir det jo skjevt den andre veien. Eller så blir det marginalt og så kan jeg sparkle i kilen som da dannes mellom gips og masonit, ytterst. :o

Du kludrer vel ned masonitten?

For meg er det en "fuskeløsning" du har tenkt å gjøre og ikke noe en fagmann hadde gjort. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke fjerner det gamle fundamentet og sager bort gulvet for å få alt på samme nivå? Har du en gang i fremtiden tenkt å fjerne din nye ildstedsplan og ta frem det gamle gulvet?

Bricky skrev:
Du kludrer vel ned masoniten?
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke fjerner det gamle fundamentet og sager bort gulvet og får alt i samme nivå? Har du en gang i fremtiden tenkt å fjerne din nye ildstedsplan og ta frem det gamle gulvet?
Jeg er ikke fagmann.
Jeg vil ikke ødelegge gulvet nettopp fordi man kanskje vil ha det tilbake som det var en gang, og hvor gøy er det da med en ovalt nedslipet del av gulvet, eller en nedkludret?

Ok, noen andre kan kanskje gi deg bedre tips enn meg. Lykke til.

Det var ikke noe galt med tipset. Jeg skal prøve masonittrikset. Men jeg begynner ikke med å ødelegge gulvet. Det gjør jeg til slutt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.