Hei,

Prøvde å illustrere nedenfor i bildet :)

Skal bygge om et vaskerom til soverom.

Der finnes en vegg som til halvparten består av en mur og til halvparten av kortsiden på en garderoberekke. Så vidt jeg forstår i henhold til gjeldende byggnormer, får man ikke bare legge bygningsplater mot muren, men må bruke metallstendere. Nemas problemas.

Garderobedørene skal byttes ut mot skyvedører. For at de skal få noe å avslutte mot i ytterhjørnet mellom garderobens langside og kortside, tenker jeg å trekke ut bygningsplaten og gipsveggen cirka 5-7 cm, er ikke sikker på nøyaktig hvor mye skyvedøren bygger ut.

Kan jeg da som på bildet bare la bygningsplaten og gipsen (altså den nye veggen) gå ut 5-7 cm utenfor stenderen? Blir det stødig?

Eller bør jeg trekke ut den siste stenderen like langt som forskyvningen på den nye veggen?

Håper det går an å forstå hva jeg mener :rofl:

Tusen takk!

• Håndtegnet skisse som viser planlagt endring av et rom. Inkluderer murvegg, garderobe, metallregler og ombyggingsdetaljer med avstander og materialer.
Bronken
Om det er en brukbar byggplate burde det bli tilstrekkelig stødig synes jeg.
Så blir det kanskje ikke så pent når man bare ser en list litt lenger inn (når skyvedøren ikke er der),
men man kan vel lage en penere avslutning mellom vegg og dørsiden om det trengs.

Edit: I teorien hadde jeg nok selv lagt en ekstra list (nesten) ytterst og kledd den andre siden av hjørnet med en stripe plate/gips.

Sist redigert:
Bronken Bronken skrev:
Om det är en hyfsad byggskiva burde det bli tilstrekkelig stødig synes jeg. Så kanskje det ikke blir så pent når man bare ser en regel litt lenger inn (når skyvedøren ikke er der) men man kan vel lage en penere avslutning mellom vegg og dørslutning om det trengs.

Edit: I teorien hadde jeg nok selv lagt en ekstra regel (nesten) ytterst og kledd den andre siden av hjørnet med en remse plate/gips
Du har nok rett, jeg tror jeg setter en ekstra regel i hjørnet minus tykkelsen på plate/gips.

Takk for innspill!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.