Jeg benytter anledningen til å stille et lite spørsmål til TS, du skriver at du skal feste en svart gummimatte på trappen, har du funnet den gummimatten og i så fall hvor?

Jeg har lignende planer for vår trapp hjemme.
 
NJAÆ.. :)
Vi har sett det et eller annet sted på noe byggvarehus, men akkurat nå har jeg ikke kontroll på hvor det finnes faktisk. Utvalget med diverse plast, heldekkende, og andre tepper er ganske stort tror jeg å forstå, så burde ikke være så vanskelig å finne noe.

Skal se om jeg klarer å finne en sånn der trappelinjal et sted også.
 
I dag syntes jeg det var på tide å ta ned elendigheten, så en telefon til farsan, og deretter satte vi i gang.
Skammer meg litt, men jeg har ikke nevnt at det har vært et par skruer i stykket mot veggen, da jeg hele tiden har trodd at det var den forrige eieren av huset som hadde skrudd dit et par små skruer for på den måten å få trappen til ikke å synke.
Disse skruene, ca 55 mm, var det eneste som satt mot veggen, de festet knapt i sponplaten som finnes i veggen. Kanskje ikke så rart at trappen har begynt å synke på veggsiden når limet har sluppet i alle trinnene.

Sender med noen bilder, jeg ble vettskremt da katten fikk for seg at den skulle klatre opp på stigen, og deretter bestemte seg for at det siste trinnet var noe bra å sitte på, det satt ikke fast i det hele tatt, heldigvis at både katt og trinnet ikke falt ned.. :) Hvorfor liker katter å klatre på stiger?
Beklager for mobilbilder, blir ikke bedre.

Holder dere fortsatt fast ved at jeg nå skal montere hele trappen før jeg setter den på plass? Min far var skeptisk, men jeg forsøkte å stå på mitt.
Den veier jo ikke sykt mye, så er det bedre at jeg monterer den nede eller oppe? Jeg har mye mer plass oppe for tiden.
 
  • Trebord på vegg med skrue og spor synlig, uklart bilde.
  • Trapp med løse trinn mot vegg, stige ved siden av. Vegg i bakgrunnen, sofa under. Steg ikke trygt festet, midlertidig demontering for reparasjon.
  • En mann og en svart katt ved en trapp, med en stige i forgrunnen. Katten sitter på et ustabilt trappetrinn, og mannen ser på med interesse.
Kunne ikke motstå å få med et par bilder av en nysgjerrig katt:
 
  • Fasade av et hus med en stige plassert mot veggen, et stort grantre ved siden av, blå himmel i bakgrunnen.
  • En katt titter ut fra en åpen loftskarm, med en stige lent mot den brunfargede husveggen under.
fresve skrev:
Holder dere fortsatt fast ved at jeg nå skal montere hele trappen før jeg setter den på plass?
Vil du ha et bra resultat skal du satse på å ta ned vangstykkene fra veggen også. - Fjern samtlige limrester fra vanger og trinn.
- Skru fast trinnene med 70 mm skruer.
- Vangene skrur du sammen med 90 mm skruer.
- Løft trappen på plass, kontroller at den er i vater.
- Skru vangstykkene med 90 mm skruer i veggene, gjerne c/c 450 mm og 200 mm fra hjørnet. Kan du finne stenderne i veggen er det OK å feste trappen i dem selv om det er c/c 600.

Om du monterer den oppe eller nede spiller ikke så stor rolle, bare det finnes plass. Men selv foretrekker jeg om mulig nede.;)
 
Alt er nede, nå skal veggene fikses, hele trappen skal males, trinnene skal få nytt teppe av noe slag. Etter det kan jeg montere ned stillaset som jeg nå har i gangen, og da får jeg plass til å bygge trappen nede. En skitur skal gjøres også. Jeg kommer tilbake om noen uker med resultatene. :)
 
Forhåpentligvis kommer jeg kunne skru sammen trappen i løpet av påsken, om kroppen (nyoppskåret av legen) og jobben (beredskap) ikke ødelegger det! :)

Skal male i kveld, deretter er forhåpentligvis alt ferdigmalt. Kanskje blir det et tredje lag finish-maling, får se det.

Har noen tanker om skruer, det som kommer mot veggen er jo ikke et problem, men det som kommer til å synes er et problem. Får se hva jeg finner på. (ikke så lysten på å sparkle over og male)

Slik ser det iallfall ut i hallen nå:
 
  • Hvite trapper trinn satt oppå grønn plast i oppgangen klar for montering. Blomstret tapet og en hvit dør ses i bakgrunnen.
Forsegg skruene og skjul dem med dekklokk. Finnes både i plast og tre hos velassorterte byggevarehus. Jeg foretrekker treproppene for de andre ser så plastaktige ut.:D
 
Skal jeg skru alle trinn, eller holder det med noen få tror du? Jeg hadde nok tenkt meg de ytterste, pluss hjørnet, pluss ett i midten.
 
Samtlige trinn skal skrus for å oppnå et godt resultat. Helst to skruer per side der det er mulig.
 
På skjærtorsdagen løftet vi trappen på plass. Monterte først så mange trinn som mulig på den største vangen, la deretter på den andre, og til slutt puslet jeg de trinnene og delene som utgjør svingen, L:et, av trappen. Skruer overalt, sitter virkelig fint nå. Ringte inn halve slekta og en kompis, men kompisen kom først, og vi klarte å løfte trappen på plass på 2 minutter, uten å skade noe annet.. :) Nå skal det bare bestemmes teppe, rekkverk, og det blir tid for å sparkle og male over alle skruehull.

Ber om unnskyldning for sofaen, den skal absolutt ikke ha plass der den ses i huset, men akkurat nå er det kaos overalt, og der er den ikke i veien! :)
 
  • En hvitmalt trapp med uferdige trinn står på bukker i et rom. En stige står ved siden, omgitt av verktøy og materialer. Taklamper lyser opp området.
  • Hvit trapp montert i hjørne ved siden av mønstret tapetvegg, med blå sofa under og en dør til høyre. En stol med kurv står mot veggen.
  • Hvit malt trapp med midlertidig plassering av mørk blå sofa under, situert mot en hvit vegg i et hus under renovering.
  • Trapp med tretten trinn i tre og hvitt, montert på skærtorsdagen, danner en L-form. Under trappen står det en blå sofa ved en mønstret vegg.
Det ble jo skikkelig fint, bra jobbet!:)
Skal du ha matte på trinnene?
 
Jeg er også nysgjerrig på teppet, vi går akkurat med lignende tanker.
Men jeg tror at vår trapp sitter fint på sin plass ; ) så vi trenger "bare" å slipe og male.
Vi har vurdert disse nye trapp-dekkerne altså trelaminat på trinnene, men tror at et teppe ville blitt billigere og enklere å legge.
Jeg vil gjerne se bilder av hvordan dere har løst det!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.