17.421 lest ·
27 svar
17k lest
27 svar
Hvordan fungerer en trapp?
Hei på dere!
Det er nå på tide i vår renovering av huset a la -79 å ta seg av gangen og overetasjen. Mellom disse etasjene finnes det en trapp som skal males om, få nytt rekkverk mm. MEN, jeg har litt problemer. Trappen har vridd seg litt, delen mot veggen har sunket ned en bit, og det er det jeg lurer på hvordan jeg skal fikse.
Som det ser ut på bildene virker begge delene mot veggen ha sunket litt, og da stiller jeg meg spørsmålene:
Hvorfor har den gjort det?
Hvordan skal/kan jeg gjøre for å fikse det?
Hvordan er trappen festet i veggen? Jeg kan bare anta at man har skrudd, og deretter tettet hullene med treplugger.
Skal trinnene være limt i sidestykkene? Nå har de løsnet, iallfall på den ene siden.
Er det enklest å plukke ned hele greia og begynne fra begynnelsen? På denne måten blir det jo enkelt å male iallfall..
Tanken er å male alt hvitt, og erstatte det herlige grønne teppet med en svart gummimatte.
Det er nå på tide i vår renovering av huset a la -79 å ta seg av gangen og overetasjen. Mellom disse etasjene finnes det en trapp som skal males om, få nytt rekkverk mm. MEN, jeg har litt problemer. Trappen har vridd seg litt, delen mot veggen har sunket ned en bit, og det er det jeg lurer på hvordan jeg skal fikse.
Som det ser ut på bildene virker begge delene mot veggen ha sunket litt, og da stiller jeg meg spørsmålene:
Hvorfor har den gjort det?
Hvordan skal/kan jeg gjøre for å fikse det?
Hvordan er trappen festet i veggen? Jeg kan bare anta at man har skrudd, og deretter tettet hullene med treplugger.
Skal trinnene være limt i sidestykkene? Nå har de løsnet, iallfall på den ene siden.
Er det enklest å plukke ned hele greia og begynne fra begynnelsen? På denne måten blir det jo enkelt å male iallfall..
Tanken er å male alt hvitt, og erstatte det herlige grønne teppet med en svart gummimatte.
den trappa ligner den jeg hadde i mitt 70-tallshus... bare det at jeg hadde en rett trapp og du har en L-trapp..... og din er lenger.
min trapp bestod av vanger (sidestykker) som det satt skruer i for den første trinnet, midterste og det siste. øvrige "lå bare der" og holdt seg på plass ved at de andre var fastskrudde og dermed holdt trappa sammen.
deretter var vangen mot veggen skudd med to skruer i starten og like mange i slutten av trappa. skruene var rettet mot bakliggend veggredler. dårlige skruer for flatmeisel var det også og et forbasket ougult når de sitter som fjellet. hgnfff...! bytt ut til noe som ligner fransk treskrue i stedet så er det enklere å skru i/ut uten å gjøre skade på skruen.
din "setning" er pussig. er vangen som sitter mot veggen delt et sted? isåfall kanskje du kan lokalisere hvor selve "knekkpuktet" er og hvilke skruer det er som har gitt etter.
skru fast noe på trappa som gjør at du får en "solid" plan overflate under. ta en jekk, en regel som du har mellom trappa (flate delen) og jekken. løft til trappa er rett. nå setter du nye fine skruer.
ellers kan du kanskje gjøre som jeg, kjøpe en (L-)trapp fra arké. "min" modell heter compact og ser helt grei ut synes jeg. tar et par timer å hamre sammen... 18 tusen gikk den på...
min trapp bestod av vanger (sidestykker) som det satt skruer i for den første trinnet, midterste og det siste. øvrige "lå bare der" og holdt seg på plass ved at de andre var fastskrudde og dermed holdt trappa sammen.
deretter var vangen mot veggen skudd med to skruer i starten og like mange i slutten av trappa. skruene var rettet mot bakliggend veggredler. dårlige skruer for flatmeisel var det også og et forbasket ougult når de sitter som fjellet. hgnfff...! bytt ut til noe som ligner fransk treskrue i stedet så er det enklere å skru i/ut uten å gjøre skade på skruen.
din "setning" er pussig. er vangen som sitter mot veggen delt et sted? isåfall kanskje du kan lokalisere hvor selve "knekkpuktet" er og hvilke skruer det er som har gitt etter.
skru fast noe på trappa som gjør at du får en "solid" plan overflate under. ta en jekk, en regel som du har mellom trappa (flate delen) og jekken. løft til trappa er rett. nå setter du nye fine skruer.
ellers kan du kanskje gjøre som jeg, kjøpe en (L-)trapp fra arké. "min" modell heter compact og ser helt grei ut synes jeg. tar et par timer å hamre sammen... 18 tusen gikk den på...
Takk for svarene, men problemet består:
Nei, vangene er hele, og jeg kan ikke lokalisere noen skruer, så antagelig er trappen plugget i veggen som beskrevet. Kan pluggene ha brukket?
Høres ut som jeg må ta ned hele trappen uansett.
Noen som har tips om hvordan man monterer en trapp når den skal opp igjen? Hvordan får man vangene i riktig høyde / vinkel mm?
Jeg har for øvrig vurdert en ny trapp modell den moddha har kjøpt, men tror ikke det blir så mye penere, jeg har ikke sett noen med pene rekkverk iaf etter min mening.
/ Fredrik
Nei, vangene er hele, og jeg kan ikke lokalisere noen skruer, så antagelig er trappen plugget i veggen som beskrevet. Kan pluggene ha brukket?
Høres ut som jeg må ta ned hele trappen uansett.
Noen som har tips om hvordan man monterer en trapp når den skal opp igjen? Hvordan får man vangene i riktig høyde / vinkel mm?
Jeg har for øvrig vurdert en ny trapp modell den moddha har kjøpt, men tror ikke det blir så mye penere, jeg har ikke sett noen med pene rekkverk iaf etter min mening.
/ Fredrik
jeg plukket ned min gamle trapp for å pusse og male den om. ikke så vanskelig teknisk... men den veier en masse. vi var to for å fjerne/montere min og den var som sagt mindre..
du har nok bare treplugger som dekker selve hullene der skruene sitter. i alle fall var det så for meg.
du kan prøve med jekk og se litt hva som skjer. en lang rett planke alternativt en laser kan nok være bra for å se at trappen er rett. lokaliser også hvor du har (stående) stendere i veggen du kan feste vangen i.
enige om at rekkverket på arké ikke er så pent....derfor har jeg ikke satt det opp heller men tenker å la sveise sammen et betydelig penere.
du har nok bare treplugger som dekker selve hullene der skruene sitter. i alle fall var det så for meg.
du kan prøve med jekk og se litt hva som skjer. en lang rett planke alternativt en laser kan nok være bra for å se at trappen er rett. lokaliser også hvor du har (stående) stendere i veggen du kan feste vangen i.
enige om at rekkverket på arké ikke er så pent....derfor har jeg ikke satt det opp heller men tenker å la sveise sammen et betydelig penere.
Fresve, med tanke på at du har til hensikt å male trappen, anbefaler jeg deg å demontere den. Slipingen og malingen blir betydelig lettere da. Med tanke på setningen ville det ikke forundre meg om den var spikret i veggen.
På det ene bildet ser jeg også at trinnene har løsnet fra den frie vangstykket. Også det kan skyldes at den er sammenspikret.
Når du har lakkert ferdig, monterer du sammen trappen før du setter den på plass. Skru først fast trinnene med Torx-skruer. Når trappen er reist og trinnene er justert i vater, fester du vangstykkene langs veggen med Torx-skrue. Det beste er om du finner stenderne å skru i. Finner du stendere c/c 600 så blir det topp.
På det ene bildet ser jeg også at trinnene har løsnet fra den frie vangstykket. Også det kan skyldes at den er sammenspikret.
Når du har lakkert ferdig, monterer du sammen trappen før du setter den på plass. Skru først fast trinnene med Torx-skruer. Når trappen er reist og trinnene er justert i vater, fester du vangstykkene langs veggen med Torx-skrue. Det beste er om du finner stenderne å skru i. Finner du stendere c/c 600 så blir det topp.
Nei, ok...
Jeg bare lurte siden vi har en identisk trapp (bortsett fra rekkverket da) i vårt hus bygget -73.
Vi fjernet espalieret som satt mot "det frie" vange-stykket for å gjøre gangen mer åpen. Mye bedre syntes vi helt til min samboer et par år senere holdt på å slå seg ihjel da hun tråkket løs et trinn som helt falt bort!
Det viste seg at det var espalieret som holdt sammen trappen, og noen års gåing i den hadde så smått trykket vange-stykkene fra hverandre slik at trappetrinnene de var ulimet og det var ikke mange millimeter som var innfelt kunne skli ut. Nå er trappen trykket sammen og sikret igjen, dog uten espalier.
Jeg så på et av bildene dine at noen av trappetrinnene har begynt å skli ut av vange-stykket, det er nok best at du sjekker og utbedrer det snarest for å unngå ulykker.
Grunnen til at trappen din har sunket ved veggen/i hjørnet tolker jeg likevel som at den er for "fleksibel", og det er jo der man ser trappetrinnene som er på vei ut. Kan "foten", altså den ene eller begge endene av vange-stykkene som hviler mot gulvet i gangen, ha beveget seg utover tro? Da kan kanskje det indre hjørnet synke og samtidig dra ut trinnene?
Fortell gjerne hva som skjer med trappen din.
Lykke til!
Ronnie
Jeg bare lurte siden vi har en identisk trapp (bortsett fra rekkverket da) i vårt hus bygget -73.
Vi fjernet espalieret som satt mot "det frie" vange-stykket for å gjøre gangen mer åpen. Mye bedre syntes vi helt til min samboer et par år senere holdt på å slå seg ihjel da hun tråkket løs et trinn som helt falt bort!
Det viste seg at det var espalieret som holdt sammen trappen, og noen års gåing i den hadde så smått trykket vange-stykkene fra hverandre slik at trappetrinnene de var ulimet og det var ikke mange millimeter som var innfelt kunne skli ut. Nå er trappen trykket sammen og sikret igjen, dog uten espalier.
Jeg så på et av bildene dine at noen av trappetrinnene har begynt å skli ut av vange-stykket, det er nok best at du sjekker og utbedrer det snarest for å unngå ulykker.
Grunnen til at trappen din har sunket ved veggen/i hjørnet tolker jeg likevel som at den er for "fleksibel", og det er jo der man ser trappetrinnene som er på vei ut. Kan "foten", altså den ene eller begge endene av vange-stykkene som hviler mot gulvet i gangen, ha beveget seg utover tro? Da kan kanskje det indre hjørnet synke og samtidig dra ut trinnene?
Fortell gjerne hva som skjer med trappen din.
Lykke til!
Ronnie
Jeg skal mekke litt med trappen, og kommer tilbake med resultatet.
Jeg mistenker, akkurat som Immobil sier, at det er hvordan trappen er festet i veggen som skaper problemene. Tror dog ikke det er spikret, det høres jo litt dårlig ut å spikre, og så plugge igjen hullene. De har antagelig bare festet den i sponplatene, og glemt stendere.
Jeg har dog en del å gjøre nå før, hele overetasjen og gangen nede skal renoveres, kommer til å begynne med all maling av tak og karmer, deretter gå på veggene, og til slutt, når alt er klart, ta trappen og veggene der trappen er. Var dog rastløs i helgen, og har revet ned alle sjøgresstapetene på overetasjen iallfall..
Slik så alt ut før jeg begynte:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15
Takk så mye så lenge!
Jeg har dog en del å gjøre nå før, hele overetasjen og gangen nede skal renoveres, kommer til å begynne med all maling av tak og karmer, deretter gå på veggene, og til slutt, når alt er klart, ta trappen og veggene der trappen er. Var dog rastløs i helgen, og har revet ned alle sjøgresstapetene på overetasjen iallfall..
Slik så alt ut før jeg begynte:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15
Takk så mye så lenge!
Hmm, det begynner å nærme seg med trappen..
Man monterer altså sammen den Før man får den dit hvor den skal sitte senere?
Jeg antar at for min del vil alt falle sammen som et plukkepinn når jeg skal begynne å plukke den ned.
/ Fredrik
Man monterer altså sammen den Før man får den dit hvor den skal sitte senere?
Jeg antar at for min del vil alt falle sammen som et plukkepinn når jeg skal begynne å plukke den ned.
/ Fredrik



