F
Har kjøpt et eldre hus med carport og frittstående bod som ble bygget til for noen år siden. Føles solid bygget med duk mellom panel og lekter, men innsiden gjenstår å fikse som det ses. Vi bruker det bare til oppbevaring av hageutstyr och tenker å sette inn en arbeidsbenk å sysle på, og har for øyeblikket ingen planer om å varme det opp. (har andre rom for frostfri lagring). Men jeg tenker at det er like greit å isolere hvis jeg uansett skal sette opp veggplater, så har vi det gjort hvis vi skulle ombestemme oss.

Så da er spørsmålet hvordan jeg løser det så enkelt som mulig? Holder det å bare legge inn isolering mellom lektene rett mot duken, og så skru på kryssfinerplater rett på det? Eller må jeg fikse en luftspalte mellom ytterpanelet og isolasjonen, og dessuten legge diffusjonsplast mellom isolering og kryssfiner som det står i denne artikkelen? https://mobil.byggahus.se/renovera/sa-isolerar-du-friggeboden-garaget

Per

Interiør av uisolert bod med synlige treplanker, ledninger og teltduk på veggene. En del av et vindu og sykkel vises utenfor.

Eldre carport under renovering med synlige trestendere, hvite plater og et lite vindu. Trillebårens håndtak sees i det nedre hjørnet.

Sist redigert:
Det kommer an på om du skal ha det oppvarmet eller ikke. Tenker du å holde det under 10 grader om vinteren trenger du ingen plast. Skal det være varmt må du isolere og tette som en "ordentlig" vegg.

• Liker
FoffeS
  • Laddar…
F
Bra, takk - da dropper jeg plasten. Og å lage luftspalte mellom isolasjon og ytterpanel+vindduk føles jo også litt overkill synes jeg, eller burde jeg virkelig bygge opp en luftspalte med lekter der?

En annen fundering - jeg kommer ikke til å gjøre noe med taket nå, men tanken med å isolere veggene nå er jo at hele rommet kanskje isoleres i fremtiden. Hvor høyt skal jeg da dra platene nå for å lette en eventuell fortsettelse med taket i fremtiden? Passende å dra til midten på den øverste horisontale bjelken, så det finnes plass til å feste noe mer i den? Eller skal jeg isolere og sette plate helt opp mot yttertaket?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.