9.474 lest ·
12 svar
9k lest
12 svar
Hvordan fuktsperre en teglvegg innvendig som slipper gjennom fukt?

Hei alle sammen!
Har fått litt svartmugg øverst og nederst på grunn av fuktvandring gjennom teglveggen.
Huset ble bygget i 1964 og i dette hjørnet er det tapetsert rett på pussen med teglveggen
under (bare puss/sparkel imellom). Har tettet hjørnet mellom teglet og vinduet ordentlig
utvendig med byggfugemasse.
Lurer på om jeg skal "male" veggen innvendig med fuktbarriere, så sparkle på dette og deretter tapetsere?
Eller hvordan skal jeg gjøre for at det ikke skal komme tilbake?
Skal man først behandle øvre og nedre hjørnet med Borakol (antimuggmiddel)?
En nabo med samme problem limte opp tjærepapp og deretter limte opp tynn gipsplate og så tapetserte. Høres litt "gammeldags" ut.....
Hjelp meg! Vær så snill!!

Taklekten har "stuckit hull" i pappen på nesten hver eneste plass der lekten går ned.
Har saget av lekten (se bilde) og deretter smurt på/fylt i tykt lag med reparasjonstjære. Dette er gjort langs hele taket. Har også byttet til nye takrenner/nedløpsrør i sommer. Så det burde holde tett.
Men hvordan skal jeg gjøre med innerveggen..??
Muggen kommer ikke tilbake hvis du har fått bukt med fuktproblemene.
Jeg ville revet ut tapetene og mekanisk fjernet alt svartmugg bak.
La det tørke ordentlig hvis det er den minste risiko for gjenværende fukt.
Så bare sparkle og male/tapetsere.
Jeg ville revet ut tapetene og mekanisk fjernet alt svartmugg bak.
La det tørke ordentlig hvis det er den minste risiko for gjenværende fukt.
Så bare sparkle og male/tapetsere.
Den gule veggbiten som stikker ut er jo veldig utsatt, det er nok mest derfra fuktigheten kommer, der er det jo null utstikk til tross for at det for øvrig er bra. Samtidig går det vel ikke an å bare fjerne den veggen?
Nei - den veggbiten går ikke an å bare "ta bort" men det er jo den teglveggen som er det mulige gjenstående problemet, liksom.... Det sies jo at tegl kan lede fukt. Men derfor lurer jeg da på om det ikke ville vært best å "fuktsperre" den biten innenfra (som jeg har renset fra tapet og mugg - se tidligere bilde) og deretter sparkle og tapetsere?? "Både belte og bukseseler" så å si.....
Ja, du må jo behandle veggen som om den var en kjellervegg isåfall, dvs sørge for at det finnes en luftekanal mellom teglsteinen og det innvendige, ellers vil du ha fuktproblemene i behold. Husk å også gjøre dette mellom vindusrammene og veggen, ellers får du på sikt råte der! Personlig synes jeg det virker vanskelig, det er derfor jeg mener at du må løse roten, dvs sørge for at veggen ikke nås av fukt. Det er dels fra oven at regn slår direkte mot pga mangel på takutspring, dels markfukt fordi du har steinleggingen rett på huset i gulvhøyde. Du trenger å senke bakken rundt veggen slik at regn ikke slår opp mot veggen og fuktspærre sokkelen fra utsiden slik at fukten ikke suges opp.
Takk for alle tips. Tror det blir å bare sparkle og male med en eller annen farge som "puster" så den veggbiten luftes og så dropper vi tapeten så kanskje muggen holder seg borte......... Om ikke det funker så får man vel begynne å jobbe utenfra og fuktsikre teglveggen der.
Alle uisolerte yttervegger skal "puste". Det letteste å jobbe med er gipssparkel eller gipsmørtel hvis det er større groper. Vanlig sparkel inneholder cellulose og er derfor uegnet.
Hvis det er "vått" vil ikke gipsbasert mørtel fungere, men hvis det bare er fuktig så går det bra. Er det vått må du ha riktig mørtel!
Deretter maler du bare med en pussemaling (diffusjonsåpen).
Hvis det er "vått" vil ikke gipsbasert mørtel fungere, men hvis det bare er fuktig så går det bra. Er det vått må du ha riktig mørtel!
Deretter maler du bare med en pussemaling (diffusjonsåpen).
Våtrumssparkel er også tilpasset for "tørr" miljø. Altså den skal være bak tetningssjiktet der det er tørt så jeg ville ikke brukt det heller.
Innendørs skal man ha silikatmaling som er diffusjonsåpen. Den kalles noen ganger også for "Pussfarge".
Innendørs skal man ha silikatmaling som er diffusjonsåpen. Den kalles noen ganger også for "Pussfarge".
Klikk her for å svare