Emnet har vært inaktivt i 11 år, men fortsatt ikke problemfritt. Jeg vil ha stilige tips på hvordan dere dekker oversiden på muren. Jeg har hatt flere murer i 10 år og dekket med granittplater med fuge imellom, men fugene løsner og blir stygge med årene. Skal bygge ny lecamur nå. Trenger tips.
Grå mur med granittopper og trapp ved siden. Muren er høy med tydelige fuger, delvis dekker utsikt over gruslagt område og stein i hjørne.

S
D Draven skrev:
Emnet vært inaktivt i 11 år men fortsatt ikke problemfritt. Jeg vil ha fine tips på hvordan dere dekker oversiden på muren. Jeg har flere murer hatt dem i 10 år og dekket med granittplater med fug mellom, men fugen løsner og blir stygg med årene. Skal bygge ny lecasteinmur nå. Trenger tips.
[bilde]
Du trenger noe som leder bort vannet fra muren. Løsningen med horisontale plater gjør at vannet renner ned langs med muren.

Krönetekking av metall eller takstein med helling. I ditt tilfelle er det nok en blikkenslager som gir best resultat.

side 52 nedenfor

http://tmpb.se/wp-content/uploads/2018/06/Murat-och-putsat-byggande.pdf

S sinuslinus skrev:
Du trenger noe som leder bort vannet fra muren. Løsningen med horisontale plater gjør at vannet renner ned langs med muren.

Kronettsjikking av metallplater eller takpanner med helling. I ditt tilfelle er det nok en blikkenslager som gir best resultat.

siden 52 nedenfor

[lenke]
Hei ja på muren du ser har jeg helling på hver plate. Vannavrenningen fungerer. Det er granittplatene oppå jeg vil erstatte med en penere løsning.

S
D Draven skrev:
Hei ja på muren du ser har jeg fall på hver plate. Vannavrenningen fungerer. Det er granittplatene ovenpå jeg vil erstatte med en penere løsning.
Men man ser at vannet renner langs med muren og ikke drypper fra kanten

Det fungerer ikke med vannavrenning på din mur, plant tak, taket må ha litt helling, stikke ut ca 3 cm på fallsiden. Stenen må hakkes ut på undersiden så ikke vannet går rundt og inn på lecan. Vann har en overflatespenning så det kan gå rundt lang strekning, se min enkle skisse og tenk hvordan du vil ha det.

Rdit Jeg skar hakk på mine plater med vinkelsliper og diamantskive

• Diagram som viser forskjellen mellom en murstein uten og med hakk for vannavrenning, med piler som illustrerer vannets retning.
J jonaserik skrev:
Det fungerer ikke med vannavrenning på din mur, plant tak, taket må helle litt, stikke ut ca. 3 cm på fallsiden. Steinen må hakkes ut på undersiden så vannet ikke går rundt og inn på lecan. Vann har en overflatespenning så det kan gå rundt lang strekning, se min enkle skisse og tenk hvordan du vil ha det.

Rdit Jeg skar hakk på mine plater med vinkelsliper og diamantskive
Hei ja takk for din hjelp men det du ikke ser på bildet er at jeg har fall, jeg har støpt et fall med ca. 2 cm per seksjon. Hva har du for tips om hva jeg skal legge for materiale ovenfor? Men hakket under har jeg ikke så det kan jo hjelpe.

De flisene du har er OK og helning, men at vannet går rundt og inn på lecan skyldes overflatespenningen. Så for å komme unna det er det bare én måte å bryte rundgangen på, nemlig å få til et brudd på fallet med en form for hakk på en eller annen måte, hvordan du gjør det avhenger av øvrig montering. Pleier ikke å kunne løses med noen annen måte enn et hakk. Midt på blir det en rand i bakken ca 3 - 5 cm utenfor muren som viser at vannet renner ned uten å gå rundt mot lecamuren. Det er bare naturens lov med vann.

S sinuslinus skrev:
Men man ser at vannet renner langs med muren og ikke drypper fra kanten
Jajamän det renner langs fugene på hver avsats og det trengs et hakk som gjør det lettere å dryppe av rett som jonaserik tipset om. Igjen så vil jeg ha litt tips på pene løsninger hvordan dere har kledd inn toppen på muren ?

Kommer tilbake i morgen med bilde hvordan jeg har gjort det, men i prinsippet ingen forskjell på det jeg har nevnt tidligere-

J jonaserik skrev:
Jeg kommer tilbake i morgen med bilde av hvordan jeg har gjort det, men i prinsippet ingen forskjell på det jeg nevnte tidligere-
Kanon. Poenget med innlegget mitt er at jeg vil ha gode tips om hvordan dere har kledd inn toppen på muren, ikke hvilke feil det er på muren på bildet, faktum er at den ikke har noen problemer med frost sprengninger og den har holdt i 10 år nå. Men det går jo alltid an å forbedre. ;)(y)(y)

Beklager, litt annet kom i veien. Men slik har jeg gjort for å få vann bort fra muren. Ved utkkap har jeg satt en planke foran med tvinger for å kunne spore rett og i ytterkant må man være forsiktig så det ikke blir slag som slår ut kanten. En rondell med diamanttrisse fungerer bra. Helling ca. 2 cm. Betonghetten er på en annen mur og med en trekantlist ca. 1 cm inn fra ytterkant, begge blir på bakken en rand fra dråpen.

• Utsnitt av en mur med en skrånende overflate, trekantlister og en rød bil parkert i bakgrunnen.
  • En skråskåret betongplate mot trepanel og tredekke, med synlig trekantlist for drenering på siden av muren.
  • Overflaten av en betongmur ved siden av et treverk, med et par jeanskledde ben og en sko synlig i venstre hjørne av bildet.
  • Liker
Draven
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Unnskyld, det kom litt annet i mellom. Men sånn har jeg gjort for å få vannet bort fra muren. Ved utkkap har jeg satt en planke foran med tvinger for å kunne spore rett, og i ytterkant må man være forsiktig så det ikke blir slag som slår ut kanten. En vinkelsliper med diamanttrissa går bra. Hellning ca 2 cm. Betonghetta er på en annen mur, og med en trekantslist ca 1 cm inn fra ytterkanten, begge gir på bakken en rand fra dråpet
Perfekt, takk.
Mine granittplater er bare 10mm tykke, så jeg skal se etter annet tykkere steinmateriale å ha på toppen.
Var blokkene dine dyre?

Mine er 30 mm, og det trengs nok hvis man skal spore dryppkant under. Ikke peiling på hva de kostet, kvitteringen ligger langt tilbake i permene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.