24.954 lest ·
27 svar
25k lest
27 svar
Hvordan frostsikre en mur av leca
Jeg har en mutet støttemur bygget av leca blokker. Nå må jeg "dekke" denne med noe materiale. Jeg vurderer plåt, burde det ikke finnes plåt i Leca størrelse? Noen som vet? Noen som har noen annen god idé om hvordan man skal dekke muren?
mvh
Petsor
mvh
Petsor
Hei!
Du bør absolutt legge en platonmatte eller noe annet som stopper fuktigheten på baksiden. Hvis du lar fyllmassene ligge direkte mot muren, vil den bli vassmettet (fordi Leca suger vann) og risikere å fryse i stykker.
Utsiden pusses med fordel. Hva mener du med "plåt i lecastorlek"? Jeg forstår ingenting...
Du bør absolutt legge en platonmatte eller noe annet som stopper fuktigheten på baksiden. Hvis du lar fyllmassene ligge direkte mot muren, vil den bli vassmettet (fordi Leca suger vann) og risikere å fryse i stykker.
Utsiden pusses med fordel. Hva mener du med "plåt i lecastorlek"? Jeg forstår ingenting...
Jeg løfter denne tråden da jeg lurer på det samme. Mitt problem er at det er mange ulike bud på det der med å fuktsikre innsiden. Forutsatt at man har litt frostsikker fylle så hevder mange (både på nettet og ILR) at platon er helt overkill. Leca både puster og er frostsikkert. Så finnes det de som hevder at innsiden må fuktsikres ordentlig for å forhindre frostspengninger som (den frostsikre) Leca uunngåelig ellers vil få.
Er det noen som har noen meninger om dette?
Er det noen som har noen meninger om dette?
Kommer det inn vann i Lecan og så blir det skikkelig kaldt så fryser jo vannet. Og vann som fryser ekspanderer.
Så min gjetning er at det er tryggere om man fuktsikrer den men det kan fungere uten også avhengig av hvor drenerende fyllingen er.
Så min gjetning er at det er tryggere om man fuktsikrer den men det kan fungere uten også avhengig av hvor drenerende fyllingen er.
levan kommer uten tvil til å overleve litt vann. Men pusset vil falle fra hverandre som nykvernet sand hvis det ikke beskyttes mot frostspregning. enkupigt tegltak kan være pent. eller noen betongtakstein, men det spiller jo litt rolle hvordan det ser ut med omgivelsene. En annen idé er å legge markheller som beskyttelse, bare husk at de må skråne ganske mye, ellers slipper de gjennom for mye vann.