Hei!

Jeg har et gammelt svinehus med betongplate og vegger. Taket og veggene i tre har rast inn.

Jeg ønsker å gjøre veggene tykkere. Kan man armere og støpe mer betong mot den gamle betongen?

På den forsterkede veggen vil jeg deretter bygge på trekonstruksjon med glass eller plast.

Noen som vet hvordan man best går frem med armering og betong?

Mvh
Kristofer

• Gammelt svinhus med delvis kollapsede mursteinsvegger og betonggrunn, omgitt av trær og rester av materialer på bakken.
  • Gammel betongvegg utendørs med skader og eksponert armering, omgitt av jord og trær i bakgrunnen.
  • Et gammelt betonghjørne med synlige, rustne armeringsjern. Vegetasjon vokser rundt. Veggen ser delvis erodert ut.
  • Gammelt betongmurverk av et svinhus med råtnet treverk og en trepall lent opp mot muren, omgitt av gress og trær.
  • Gammel betongvegg med eksponert armering og vegetasjon i bunnen, del av et sammenrast svinehus.
  • Gammelt svinhus med betongvegger og jordgulv, delvis sammenrast. Solflekker og skygger på veggene. Skog i bakgrunnen.
  • Betonggulv med sprekker og synlig jord. Veggen viser slitasje. Fjerning av løv og rusk på gulvet. Utforskning av muligheter for forsterkning med betong.
  • Gammelt svinhus med betongvegger, delvis revegetert, med jord og rusk på gulvet. Sollyset skaper skygger på veggene.
  • Sprukket betongvegg med mose, viser tegn til forfall og utendørs miljø, med en synlig vertikal sprekk og jord ved foten av veggen.
Hva hadde du tenkt å bygge oppå?

En idé bare: du kanskje bør vurdere å mure et lag lecablokker rundt, deretter fylle glipen mellom med betong og støpe en såle over begge murene rundt hele. Da kan du forbinde dem mot hverandre med å bore på strategiske steder og slå inn armeringsjern med kjemisk anker i borehullet. Armeringsjernet kan du deretter bøye slik at de ligger i sporet på lecasteinen, burde holde ganske bra.

Dette vil sannsynligvis bli lettere (og kanskje billigere?) enn å sette armering, bygge forskalinger og deretter støpe rundt det hele.

Øvrige arbeidet, f.eks. grave ut og legge makadam osv må du jo gjøre uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.