Hei på dere.

Jeg skal inn med en akkumulatortank i huset som skal kobles mot en kjøkkenovn. Den eneste plassen jeg kan sette den på er i en liten bod i gangen i underetasjen. Vil ikke bygge noe fyrrom og har ingen kjeller, men det er krypkjeller under hele huset. Størrelsen på tanken blir enten 750l eller 500l, har ikke kjøpt den ennå.

Nå til problemet. Siden tanken jo kommer til å veie en god del så antar jeg at det ikke er så smart å bare sette den rett opp og ned på gulvet. Jeg kommer til å kunne fordele vekten på to bjelker, og siden huset er fra ca. 1850 er det jo ganske solide bjelker, men tanken kommer kanskje til å veie nesten et tonn..

Er det noen som har en smart måte å kunne forsterke bjelkelaget på uten å måtte løfte opp bjelkene, har i min iver nettopp lagt et gammelt klinholt-gulv i gangen rundt boden hvor tanken skal stå, med karmer, høvling og alt hva det innebærer med ulik tykkelse på planker og et skrånende hus.. Så det ville være fint å slippe å rive det opp igjen. Jeg kan derimot åpne opp ned til grunnen i boden og forsterke derfra. Hvis det finnes en god måte å gjøre det på altså..

Hvis noen har et råd eller to å gi meg så ville jeg være veldig takknemlig!

/Johan
 
Nå har jeg bestemt meg for å lage et fundament til tanken. Har støpt en betongplate som jeg deretter skal mure et lag leca på og så lage en form for å støpe gjennom trossbotten. Problemet er at i midten av fundamentet går det en gulvbjelke i den ene retningen og to varmerør i den andre. Tipset jeg fikk var å vikle inn bjelken i tjærepapp og isolere kraftig rundt rørene og så støpe inn alt sammen. Er det noen som har noen synspunkter på dette? Jeg føler meg ikke helt trygg på at dette er den beste løsningen, og det ville vært kjedelig å måtte bryte opp og gjøre det om igjen...

Takk for svar!!

/Johan
 
Betongen holder nok lengre enn ås og rør.... sørg for at det finnes plass for marginer så man kan reparere ås og rør om det vil seg ille. Vi støpte et fundament gjennom bjelkelag for vår "panna" (jordvarme) for å slippe strukturlyd i tømmerstammen og for å tåle vekten mot bjelkelaget.
 
Du kan ikke legge ut et bilde på hvordan det ser ut?
Vet ikke om jeg ser riktig bilde foran meg men ang. åsen kan du ikke kappe den ved fundamentet og deretter feste den med bjelkesko i fundamentet?
Varmerørene ville jeg dratt rundt fundamentet, føles dumt å støpe inn ting.
 
Så her ser de altså ut.

Jeg tenker at om det skulle bli noen problemer med varmerørene i fremtiden så kunne man jo sage av dem og dra dem ut av støpningen, og bygger man rundt åsen med f.eks. teglesteiner så kunne man jo gjøre på samme måte. Altså sage av og dra ut.
Grunnen til at jeg ikke vil veksle av åsen er at jeg nettopp har lagt et gulv i hallen og er derfor ikke veldig gira på å bryte opp og gjøre om.. Med varmerørene er det omtrent det samme. Har hatt rørleggeren her som har fjernet påfyllingen til varmesystemet, så derfor om jeg må tømme systemet kan jeg ikke fylle det på igjen..

Funker det å gjøre på min måte tror dere, eller er det bare å bite i det sure..?

Forresten. Varmerørene til venstre som går samme vei som åsen kommer jeg ikke til å støpe inn. Kommer til å bygge formen på utsiden av dem.

/Johan
 
  • Byggerelatert foto viser eksponerte oppvarmingsrør i gulvet med plastfolie og treverk rundt, forberedt for potensielt arbeid med gulv og rør.
Sist redigert:
Bra med bilde :)
Nå er jeg ingen ekspert men jeg tenkte bare skyte inn noen idéer.
Det jeg tenkte med åsen var at du nedenfra løfter den litt med jekk, omtrent nederst på bildet ditt, og legger inn noe under åsen som den kan hvile på for eksempel "lecablock". Så kapper du åsen omtrent der jeg har laget det røde streket og fester en bjelkesko der som så festes mot fundamentet. Blokken kan jo bli værende som ekstra støtte.

Selve varmerørene hadde som sagt vært best om de hadde gått utenfor fundamentet, men den dagen man trenger å bytte dem får man vel kappe dem og gå rundt fundamentet. Viktigst tror jeg er at man ikke støper inn tre slik at det ikke råtner, eller i verste fall får noen sopp som begynner å vokse der.
 
  • Underetasjes renovering med synlige rør, trebjelker og et rødt merke som markerer hvor åsen kan kuttes.
Hoppsann, her var det friskt saget i åsene/gulvbjelkene. Er du nær eller gjennom kjernen på gulvbjelken så er det ikke mye bæreevne igjen i den. Er det bærebjelken ved den røde streken? Holder ellers med svebbe om tiltakene.
 
Det ser ut slik på bildet gafsan, men det er foringene på åsene som gjør at det ser ut som om noen har saget på fyllan.. :)

Har bestemt meg for å kappe midtåsen og feste den opp i fundamentet ist.
Hvordan bør jeg isolere rundt fundamentet deretter? Vil jo ikke at det skal blåse storm fra grunnen..
Holder det med å sette celleplastplater rundt og deretter la sponen fra trossbunnen ligge mot det?

Takk så mye for all hjelp hittil!

/johan
 
Tenkte at jeg legger ut et bilde til før murningsarbeidet begynner.
 
  • Byggeområde med tre rør og treplanker over en grop, klar for murerarbeid.
Kjenner igjen salningene fra huset mitt, lurer på om de har brukt samme standard ;)
Sitter her på jobben og kom på en annen idé. Du kan ikke sette en bjelke tvers over som du fester midt åsen i?
Spørsmålet er bare om du har et sted å feste en bjelkesko der pilen peker. Det var jo en del rør, men hvis de ikke sitter alt for langt ned så kanskje du kan kappe ut for dem i bjelken. Kan ikke fine snekkerord men jeg håper du forstår hva jeg mener ;)
Laster opp et bilde med piler og streker som de på hockeyen pleier å gjøre. Røde er bjelken, grønne er der jeg tenkte bjelkeskoene skulle sitte. Sender med et bilde hvordan jeg har gjort ved fundamentet mitt for peisen. Har et luftspalte på noen centimeter mellom bjelken og fundamentet.
 
  • Byggarbeid med fundament og bjelker, røde piler viser hvor bjælke skal festes. Grønne piler markerer mulige festepunkter for bjelkesko.
  • Bygge med trebjelker, metallbeslag og rør langs en murvegg. Plastpose og tommestokk på trebjelken. Luftspalte mellom bjelke og fundament.
Holder det ikke med å støpe en enkel søyle som støtter mønet?
 
Haha, da ble jeg litt roligere :) Vi monterte celleplast rundt vår pilar og termotre i øvrig isolasjon. Vi lagde helt nytt bjelkelag så vi slapp å ta hensyn til gamle gulvbjelker.
 
Hei!
Jeg må nok være enig med Smurfen 72.
Hvorfor begynne å kutte og fikse når du nå har et fundament under mønet.
Legg to avvekslinger under mønene som støttes fra ditt fundament så er du jo i mål.

//
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.