Har i dagene revet ut det gamle badet og det viste seg at de eksisterende gulvbjelkene (50x200 cc60) har blitt justert mot midten for å få fall mot gulvsluket. I en av bjelkene har det blitt saget ut en stor del for å få plass til det tidligere sluket. Bjelkene har 320 cm mellom støttepunktene (mellombjelkelag hvor jeg bare når det ene støttepunktet) og er krysskolvet ved 180 cm. Nå tenkte jeg å kortle ved 170 cm og deretter legge inn en bjelke til slik at jeg får cc30 (de røde på bildet).

Så til mine spørsmål; Hvordan skal jeg forsterke bjelken som har det store uttaket på best mulig måte? Hvordan fikser jeg bjelkene som er justert på midten for å kunne montere gulvsponet i plan?

Min tanke er å spikre/skru på en 195x45 mot de eksisterende bjelkene og på denne måten få en plan overflate. Ville det være nok tror du? Kanskje man også skal legge på en lang kryssfinerplate på den andre siden som ytterligere forsterkning (spesielt på den som er kraftig urtatt).

Noen som kan tipse meg om hvordan jeg skal gå frem så ville det vært supernice og så slipper jeg å være arbeidsløs i helgen:)
Jeppe

• Bilde av en konstruksjonsplan som viser gulvbjelker (70x220mm cc65-70) i blått, nye bjelker (45x220mm) i rødt, mellom opplegg og en vegg.
  • Gammelt baderom med fjernede gulvbord, synlige bjælker, verktøy og skittent miljø; manglende gulvbrett og svarte flekker på veggene.
Jeg hadde samme problem og bygde bare på de eksisterende bjelkene ved å legge en ny bjelke på siden av den gamle og skjøt fast med spikerpicka mot den gamle. Hadde hjelp av en laser som jeg hadde stilt ut og en målestokk. Deretter når de gamle bjelkene var i nivå så la jeg inn kortlingar og reiste opp med nye bjelker mellom de gamle for å få 30cc. Ble det jevneste gulvet i det huset iallfall! Og det mest stabile!

Tusen takk, nå fikk jeg litt mer kjøtt på knærne! Nå kjører jeg og det får bære eller briste som man pleier å si.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.