Gammelt loft med synlige trebjelker, en trehylle, åpne skap og noe rødt oppbevaringsutstyr langs veggen i en 1800-talls låve. Innendørs bilde av en gammel 1800-talls låve, med synlige bjelker i taket, hjelmer på veggen og et blått skapdel. Tregulv og takstrukturer i en gammel låve, med gjenstander og hjelmer hengende fra veggen. Vegger med synlige tre- og ledningsdetaljer. Treverkstak med synlige bjelker i en gammel låve, elektriske ledninger er festet langs bjelkene, en sykkelhjelm henger på veggen. Jeg vil fjerne en bjelke i garasjen i vår gamle 1800-talls låve. Årsaken er enkel, den er på ca: 170 cm høyde og alle i husstanden er 176+ cm høye...
Dessuten er pickupen min 175 cm høy med hardtoppen på, så det er risikabelt det også.

Vel.
Jeg har ikke noe bilde av selve bjelken annet enn dekket med gips, men legger ved bilder av bjelkene i en annen del av låven.
Jeg tenker slik at takstolene er separate fra disse tverrbjelkene som heller ser ut til å ha til oppgave å holde veggene fra å falle sammen.
Tenker jeg riktig?
Kan jeg i så fall avlaste det ved å trekke en stålbalk på innsiden av konstruksjonen, fra vegg til vegg?
Oppå disse takbjelkene ligger det ytterligere et bjelkelag i den andre retningen, ville vært fint å slippe å rive opp hele det.

Bjelken i fråga.
Jeg kan tenke meg å fjerne halve og avlaste med en bjelke på siden, om det er et alternativ?
Trenger 10-15 cm ekstra i takhøyde.

• Overliggande bjelke reduserer takhøyden, med en fisketank under og hyller på veggen i et rom.
Uten å ha sett helheten mistenker jeg at bjelken det er snakk om er en form for hanebjelke, med oppgave å, som du sier, hindre veggene fra å kalve ut. Hvis denne antagelsen stemmer, kan du erstatte den med et dragstag av stål. Hvis du skal erstatte halve bjelken, må enden stå på en stolpe. Deretter finnes det noen komplikasjoner. En er at mellometasjen ovenfor ser ut til å hvile på denne bjelken. En annen er at du må finne punkter der du kan feste inn dragstaget.

• Liker
Fred_HL
  • Laddar…
Tusen takk for svar.
Jeg åpnet opp gipskassen litt i går og fant en veldig råteskadet bjelke i den.
Skal prøve å ta bilder i dag for dokumentasjonens skyld om ikke annet.

Mellombjelkelaget er egentlig ikke noe problem da overetasjen ikke brukes til annet enn lett langtidslagring.
Det eneste er vel at jeg ikke vil rive det opp da det er utført i type 2.5"*9". Lange og klumpete planker å rive ut.
Sparer gjerne det arbeidet til dagen jeg vil isolere om det blir slik i framtiden.

Det er tømmervegger i låven (rundt 15 cm tykke), det burde vel helt enkelt bare være å dra inn en dragstag/bjelke med franske treskruer i en passende stokk eller to?

Hva er passende dimensjon for en dragstag på drøye 5 meter?
Jeg mistenker at det er enklere å finne rør fremfor solid materiale i nærområdet. Jeg kunne sveise (store) plater for innfestingen i endene på rørene f.eks. Jeg har ikke noe problem med å erstatte bjelken med mer enn et dragstag for den delen.

Råtten trebjelke under tak, delvis tildekket av hvit radiator og ledninger.

For å regne ut passende dimensjon på trekkstag må man vite mål og helling på yttertaket, avstanden mellom høybenene samt også hvordan den tverrgående bjelken ligger i forhold til helaladans planform. Med tømmer i veggene bør det ikke være vanskelig å feste inn trekkstag.

Da får jeg måle litt da :)

Jeg tenkte ellers at man kunne fleske på med noe som garantert er overdimensjonert for oppgaven.

En gammel låve har jo veldig store flater, så det er bra å ha noe å gå etter. Fordi stål har veldig høy strekkfasthet er det lett å overdimensjonere, men man bør ha noe å gå etter først.

• Liker
Fred_HL
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.