Hei jeg har en innredet kjeller med gulvvarme. Veggene er pusset og taggete, kanskje det heter rappet? Uansett, jeg vil ikke ha den der taggete overflaten, men noe glattere i stedet. Jeg lurer på om noen har noen tips for hvordan jeg enklest kan fikse det?

Kan jeg jevne ut det? Det er jo malt oppå så jeg gjetter at det ikke fester seg?
Kan man fjerne kun "rapprent"? Hvordan?
Jeg legger ut to bilder, ett nærbilde og ett av veggen.

• Veggen med grov struktur, malt overflate og vindushylle med en plante og to glassbeholdere.
  • Nærbilde av en murvegg med grov, taggete overflate og malt tekstur i kjelleren.
  • Liker
Martin Berg
  • Laddar…

Beste svar

Det var en artikkel om det i siste Gjør Det Selv. Først må man slipe ned toppene, enten med håndslipestein eller slipkopp for vinkelsliperen. Deretter bredsparkle med f.eks. gipsfiller. Mye arbeid, som sagt.

• Liker
Martin Berg
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det var en artikkel om det i siste Gjør Det Selv. Først må man slipe ned toppene, enten med håndslipesten eller slipeskål for vinkelsliperen. Så bredsparkle med f.eks. gips. Mye arbeid som sagt.
Er det virkelig nødvendig å slipe, ville bare sparklet, om det er tørt altså.

Oveja skrev:
Er det virkelig nødvendig å slipe, skulle bare sparklet, om det er tørt altså.
Det er nok vanskelig å få sparklet til å sitte om det er malt.

• Liker
Martin Berg og 1 annen
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det er nok vanskelig å få sparkelen til å sitte hvis det er malt.
Jeg hadde prøvd, så taggete som det er. Blir nok vanskelig å få bort den fargen?

Oveja skrev:
Jeg hadde prøver, så taggete som det er. Blir nok vanskelig å fjerne den fargen ?
Kanskje kan kjøre en primer før hvis nå fargen skulle være et problem? Kan du teste så slipper jeg? Har en hjertevegg som er for taggete for min smak ;)

A ati skrev:
Kanskje kan kjøre en primer før om nå malingen skulle være et problem? Kan du teste så slipper jeg? Har en hjertetavle som er for taggete for min smak ;)
Hei på dere, nå har jeg kommet et stykke i jobben min..... løsningen som fungerer for meg er en grovstøvsuger koblet til en vinkelsliper med en beskyttelseskappe så jeg ikke får slaget i Lütsen i hele rommet (støv) og i den ett diamantsliphode.

Kjøpte først en drittskjæreplate fra Jula men det fungerte ikke i det hele tatt så jeg gikk opp et steg til biltema og den hadde nok fungert om det ikke var for at den var for lav så den ikke nådde frem når jeg hadde beskyttelseskappen på vinkelsliperen. Til slutt fant jeg en vettig på Beijer bygg. Nå har jeg gjort omtrent to tredjedeler, jobber bare litt nå og da når jeg har tid. Effektiv tid etter at jeg fikk alle greiene er kanskje 15 timer eller så. Inkludert en masse støvsuging på gulvet alt havner ikke i støvsugeren. Jeg har brukt kanskje 12 støvsugerposer også.

Her kommer litt bilder på hvordan det ser ut på en vegg som i tillegg virker å være pepret av gamle hull. Samt en vegg hvor det er teglvegg bak malingen.

Synes det blir bra, jeg vil ha det der litt røffe utseendet så jeg sikter på å male med kalkmaling i noen lag. En vegg med grov overflate malt i en beige nyanse, prikket med hvite flekker, gir et rustikt utseende som forberedes for kalkmaling. Ueksponert teglvegg med delvis avskallet maling, viser gammelt murverk etter renovering. Vegg har synlige merker og ujevnheter.

Sist redigert:
  • Liker
  • Wow
sofftis og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.