Har oppdaget hull i taket som skal utbedres av firma, men det har lekket ned på underliggende bjelke slik at nesten hele opplaget ovenpå teglfasaden råtnet bort, for øvrig er bjelken sunn og føles fortsatt stabil. Da bjelken ligger både under og over annen bærende konstruksjon er det ikke veldig enkelt å bytte bjelken, finnes det noen rimelig måte å forsterke opplaget med noe type stål ned i teglveggen?
Jeg blir fundersom over hva den balken (med kvadratisk tverrsnitt) har for funksjon. Som det ser ut på ditt bilde så ligger balken under golvåsene (eller takåsene) og som det ser ut så tilføyer den mer skade enn nytte da åsene har blitt hakket ut for å romme balken.
Den lille balken kan ikke tilføre noen bærende kraft på den spennvidden, men derimot ser det ut som at åsene er svekket betydelig av uthakningene.
Den lille balken kan ikke tilføre noen bærende kraft på den spennvidden, men derimot ser det ut som at åsene er svekket betydelig av uthakningene.
Sist redigert:
Om jeg forstår riktig hva du sikter til så er det en jernbjelke/T-stål, så litt bærende evne har den, selv om den trolig er noe underdimensjonert.G Gabbe1 skrev:Jeg blir fundersam over hva den bjelken (med kvadratisk tverrsnitt) har for funksjon. Som det ser ut på ditt bilde så ligger bjelken under gulvbjelkene (eller takbjelkene) og som det ser ut så tilfør den mer skade enn nytte da bjelkene har blitt hakket ut for å romme bjelken.
Den lille bjelken kan ikke tilføre noen bærende kraft på den spennvidden, men derimot ser det ut som bjelkene har blitt svekket betydelig av uthakkene.
Har du noen ideer på hvordan man kan styrke opp/redde den skadede bjelken/takbjelken?
Klikk her for å svare