Hei!
Jeg har en sommerhytte/hus som er bygget sent på 1800-tallet. I 1969 kjøpte min farfar det og renoverte det litt. En ting som ble gjort var at det ble gravd ut en kjeller under ca. 1/3 av huset. Helt siden jeg var liten har hytta skjevnet på den delen. Nå har det gått ytterligere 25 år, og jeg er nå eier av huset og har tenkt å utbedre det. Uten å ha målt det, vil jeg si at det dreier seg om ca. 15 cm som den har sunket. Huset står et par meter fra en stor skråning, så det er forståelig at det har skjedd, og det vil sikkert fortsette å synke sakte med tiden, men det i seg selv er ikke noe jeg har tenkt å utbedre.

Kjelleren ligger under kjøkkenet og et rom ved siden av. I kjøkkenet er det en luke i gulvet, og vi bruker kjelleren som kjøleskap siden det ikke finnes noen strøm.

Siden kjelleren er såpass kald at den kan brukes som kjøleskap, er det også veldig fuktig. Dette har gjort at bjelkelaget og svillen har råtnet over tid.

Jeg har altså to problemer å løse; både å løfte hytta og utbedre bjelkelaget og svillen.

Å løfte hytta og bygge har jeg peiling på, men ikke hvilken teknisk løsning som blir best i mitt tilfelle. Jeg ser to hovedretninger:
1. Jeg løfter hytta og lager pilarer mellom grunnmur og hytta for å dermed skape bedre luftgjennomstrømning og forhåpentligvis bli kvitt fuktproblemet. Jeg mister da selvfølgelig muligheten til å ha kjelleren som kjøleskap. Vil dette løse fuktproblemet, eller vil kjelleren fortsatt være kald?
2. Jeg løfter hytta og bygger deretter igjen glippen som blir mellom grunnmuren og huset. Hvis jeg ikke gjør noen ytterligere tiltak, står jeg på samme løsning som tidligere. Holder det da å lage nytt bjelkelag med blindbunn i henhold til alle kunstens regler, eller vil jeg fortsatt ha problemer? Siden jeg ikke bruker kjelleren til annet, har jeg ingen problemer med fukten hvis den ikke forårsaker skade. Eller trenger jeg å plastre hele kjellerrommet også?

Som dere kan lese, har jeg tenkt en del, men har egentlig ingen peiling på hvilken løsning som blir best. Jeg vender meg derfor til dere og håper jeg kan bli litt klokere 🙂

//Simon

Sannsynligvis, om ingen har vært der og gjort det senere, er huset diffusionsåpent bygget. Man kan bygge diffusjonstett (moderne standard, på de fleste måter bedre) eller diffusionsåpent (slik man gjorde før, har også sine fordeler), men det er dumt å blande.

Jeg hadde absolutt sagt alternativ 2. Det ville vært synd å miste kjelleren; med store glipper mellom sokkel og vegg blir kjelleren snarere en veldig dyp torpargrunn. Det vil fortsette å være svalt, men det er fare for at det blir enda fuktigere når varm fuktig luft enda lettere blåser rett inn og kjøles ned (og dermed feller ut sin fukt).

Kanskje ikke svaret du vil ha, uansett hvordan du gjør det er dette et kjempeprosjekt. Etter du har bestemt hvordan du vil gjøre med kjelleren går du sannsynlig på ting som å sette ny panel (den burde jo bli ca 15 cm for kort hvis du løfter huset til det er i vater).

Angående fukt i kjelleren er svaret nok dessverre drenering. Finnes det ingen strøm er ting som avfukter ikke å tenke på. Men å drenere en kjeller som bare er deler under huset høres så utrolig slitsomt ut, ettersom du må grave deg under gulv etc.

Hvordan eller hvordan, jeg hadde som sagt kjørt alternativ to. Løft opp kåken på jekker der treverket er friskt, bytt ut alt det skadede treverket, legg sykkelpapp mellom den nye bjelkelaget og kjellermuren og legg det ned igjen. Det kommer absolutt ta skade av fukt igjen på sikt, men sannsynligvis klarer det seg 1-2 generasjoner til om det har klart seg så lenge uten f.eks sykkelpapp (du gjør jo en forbedring der).

Det finnes også et Alternativ 3 faktisk: du retter opp huset og reparerer det skadede bjelkelaget, deretter borer du opp eventuelt kjellergulv og fyller kjelleren med noe kapillærbrytende og drenerende (f.eks Hasopor/skumglass). Deretter graver du en ordentlig jordkjeller et annet sted på tomten.

Takk for bra svar.
Jeg er klar over omfanget av prosjektet. Derfor har ingen gjort noe med det tidligere 🙂. Panelet synger på siste vers og må snart byttes uansett. Drenering føles derimot litt for krevende. Det skal nevnes at det bare er jordgulv i kjelleren.

Da går jeg videre med alternativ 2. Noen spørsmål har jeg fortsatt.
Hva fyller jeg opp gapet med? Støpe igjen eller bare tre?
Hvordan bygger jeg en gulvluke slik at den ikke blir et problem for fukt?
Murpipen er rett på kanten av kjelleren. Kan det bli et problem når huset løftes? Finnes det en risiko for at den blir stående og huset løftes rundt den?

SWe_ SWe_ skrev:
Takk for et godt svar.
Jeg er klar over omfanget av prosjektet. Derfor har ingen gjort noe med det tidligere 🙂. Panelet synger på siste verset, så det vil trenge å byttes snart uansett. Å drenere føles derimot litt for slitsomt. Det skal legges til at det kun er jordgulv i kjelleren.

Da går jeg videre med alternativ 2. Noen spørsmål har jeg igjen.
Hva fyller jeg sprekken med? Støpe igjen eller bare tre?
Hvordan bygger jeg en gulvluke slik at den ikke blir et problem for fukt?
Pipen er rett ved kanten til kjelleren. Kan det bli problemer når huset løftes? Er det en risiko for at den blir stående igjen og huset løftes rundt den?
Ja men da så! :D

At pipen blir stående igjen og huset løftes rundt den er akkurat det man vil skal skje. Dersom du dro med deg pipen, kunne den kanskje velte...

Du fyller sprekkene med passende tre. OBS bunnfyllingslist mellom stein og tre! Avhengig av hvordan det ser ut, kan det være aktuelt med enten klosser, kiler fra begge sider eller kilsagde lekter. Det viktigste er å få det stabilt og pent under hjørnene, og har du noe solid huset hviler på med f.eks. 1,5 meters avstand, holder det sannsynligvis godt nok (for det er vel et lite torp vi snakker om?)

Et hett tips!! Ta ut eventuelle vindusrammer og dørblad på den siden av huset FØR du løfter huset. Man har hørt en og annen historie om sprukne vinduer og dører som ikke kunne åpnes etterpå...

Hvordan mener du at gulvluken kan bli et problem for fukt?

• Liker
SWe_
  • Laddar…
Takk for alle tips, nå ser jeg en lysning. Det er et gammelt bolighus med to etasjer med et anslått grunnareal på 50-60m2. Regner med å trenge kraftige jekker. Tror du det holder med 10t i hjørnene?

Har tenkt på det der med vinduene, men problemet er at de allerede sitter fast på grunn av setningene. Får prøve å tvinge dem opp før vi begynner, ellers blir det å håpe. Innerdørene går ikke an å lukke, så de står alltid åpne allerede 😅

Angående kjellerluken tenker jeg at hvis jeg lager en blindbunn under hele gulvet, så vil jeg ikke at fuktigheten skal komme opp via luken i stedet hvis den gjøres like enkel som den er nå. Eller blir ikke det et problem?

Jeg kom til hytta i dag så jeg kan sjekke opp ting hvis det skulle hjelpe. Legger ved et par bilder også. På innvendig bilde er kameraet i vater.

Gult trehus ved innsjø, med et stort vindu og blomster på vinduskarmen; grønne busker foran huset og skogkledd ås i bakgrunnen. Gult toetasjes hus med valmtak og pipe, omgitt av trær og gressplen. Det er et hvitt rekkverk på en liten veranda. Innendørs bilde av gammelt boningshus med døråpning til et rom med køyeseng. Vegg hengt med kjøkkenredskaper og ved i en grønn boks på gulvet. Grunnmur med jordhaug, rørføring festet i taket, og sprukken betongvegg i en kjeller. Gammelt hus med et lite vindu, synlig muggskadet bjelke og ujevne, mørke vegger. Tegn på fuktighet.

10 ton rekker sannsynligvis godt og vel. Jeg har gjort dette en gang tidligere og for å være ærlig ble jeg overrasket over hvor lett det var, sett i forhold til hva man trodde. Men tidkrevende, det er det.

Om du er bekymret for at fuktighet trenger opp nedenfra, kan du vel sannsynligvis sette en gummilist rundt under luken?

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Takk, nå føler jeg meg trygg på å ta på meg dette prosjektet 🙂

• Liker
torparavgrund og 1 annen
  • Laddar…
SWe_ SWe_ skrev:
Takk, nå føler jeg meg trygg til å ta fatt på dette prosjektet 🙂
Oppdater gjerne i tråden hvordan det går senere!

• Liker
SWe_
  • Laddar…
Nå er jeg i gang med renoveringen.
At huset har satt seg er klart, men det er ikke bare det som er problemet. Huset står ikke lenger på husgrunnen i forkanten. Om det er huset eller grunnen som har flyttet seg, lar jeg være usagt. Tydelig at det har vært mange mus i isolasjonen også.

Laseren viser høyeste og laveste punktet i et rom som er ca 4x4m.

Gulv med grønn laserlinje som viser høyeste og laveste punkt i et rom under renovering. Veggene er delvis fjernet, og gamle materialer er synlige. Laserlinjer på vegg og gulv, målbånd måler avstand fra laserlinje til gulv. Indikerer høyeste og laveste punkt i et rom på 4x4 meter. Laserlinje treffer et målebånd mot en vegg med trepanel og en hvit vegg, i et rom med et støvete gulv. Rommet har fjernet gulvet, avslører isolasjon og trebjelker. Merker etter mulige musangrep, med synlige skader på isolasjonen. Veggkonstruksjon med isolasjon synlig, skade i treverket over, hull mot utsiden. Tydelige tegn på museaktivitet i isolasjonen. Forfalt bjelke i et bygg, med tegn på rot og gammel isolasjon ved et vindu, del av husrenovering. Utsatt isolasjon med spor av mus i et rom under renovering. En synlig åpning ved veggen indikerer at huset har flyttet seg fra grunnmuren.

//Simon

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Skal bli spennende å følge med. Lykke til.

• Liker
SWe_
  • Laddar…
Nå er endelig huset løftet (unntatt en bit av et hjørne). Det var betydelig vanskeligere og tyngre enn jeg trodde. I etterkant skulle jeg heller ha brukt 20t jekk i stedet. Men selv 10t er veldig mye kraft og det som tok mest tid var å finne noe som var tilstrekkelig stabilt å løfte i og underlag som kunne spre vekten til bakken. Som dere kan se på bildet under så har jeg 2 stk 45x220 som underlag i bunnen som er drygt en meter lange, over disse noen restbiter. Alt det sank ned ca en desimeter før det begynte å svare og da føles ellers bakken hard når man går på den. Mot huset ble alt bare knust før vi fikk tak i noen solide jernstykker som kunne spre kraften oppover. Men det var ikke nok, vi måtte også løfte fra innsiden med en jekk som løftet under bærelinjen. Totalt er det løftet ca 12 cm.

Det har også blitt tydeligere hva som har skjedd. Grunnmuren har sprukket og så har den bøyd seg innover. Så huset har stått stille.

I morgen håper vi å få løftene ferdige og sette nytt bjelkelag.

Husvegg med sprukket grunnmur, treverk hevet med en liten åpning mellom bjelker. Strukturer for å støtte opp, viser byggeprosjektets fremgang. Grunne av et hus med trelemmer og murstein, midlertidig støttet av stolper, med verktøy og husgeråd henger på veggen. Domkraft som løfter et hus, plassert på treplanker og støtter en sprekk i grunnmuren med sagflis rundt.
En 10-tonns jekk løfter et hus ved hjelp av trestykker som underlag for å spre vekten. En tømmerstokk brukes for støtte mot en murvegg.

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Stilig!
Hvordan er planen fremover?
Hva kommer veggen nå til å hvile på?

Jeg ser at jeg har vært dårlig på å ta bilder i dag. Uansett så har vi i dag løftet ferdig det som var igjen og sikret opp slik at huset nå står selv. Vi har også fått på plass bjelkelaget i det ene rommet og laget ytterrammen i det andre rommet. Også trossbunnen er på god vei.

Det vi merket da vi løftet huset var at bærebjelken midt i huset stort sett bærer hele ytterveggen. Så det vi har gjort er å forsterke den ved å sette bjelker på hver side og så lagt en ny svill på grunnmuren som bærebjelken ligger på. Bjelken nærmest ytterveggen ligger også tett inntil den nye og gamle svillen. Det føles veldig stabilt, så jeg håper det også er det 😅.

Jeg har også forankret den nye svillen i grunnmuren, noe jeg håper vil forhindre at grunnmuren gir etter mer. Det får tiden vise.
Forsterkning av bærevegg i hus med treverk og mur, synlig verktøy og isolasjonsmateriale, klargjort for videre renovering. Renovering pågår med forsterket bærbjelke og ny svill på grunnmur inne i et rom med trepanel på veggene og dekorasjoner. Byggeprosjekt viser treverk og verktøy på en grunnmur, med fokus på bjelkelaget og en delvis forsterket struktur. Byggearbeid i et rom med synlige trebjelker langs gulvet, verktøy på bakken og et vindu i hjørnet. Innvendig rom under oppussing med trebjelker synlige på gulvet, en stige ved veggen og byggeutstyr spredt rundt i rommet.

//Simon

• Liker
Öyivind og 2 andre
  • Laddar…
Nå er jeg kommet hjem igjen etter en intens arbeidsuke. Gulvet er lagt, vedovnen er tilbake på plass og noen bedre brukte kjøkkenskap har fått erstatte de gamle slitne.

Det som gjenstår til neste besøk er å legge plast på bakken i kjelleren og så må vi selvfølgelig se over øvrige overflater nå når vi har et fint gulv 🙂.

Foruten utrolig mye slit i 30 grader hver dag har det gått bra, og vi er veldig fornøyde med resultatet.

Nylagt tregulv med verktøy og materialer spredt utover, inkludert en sag, drill og stige, i et rom under renovering. Nylagt tregulv med verktøy spredt rundt, inkludert en drill og hammer, samt små deler og tilbehør for gulvlegging. Nyinstallert tregulv, verktøy og materialer ligger rundt, ved siden av en åpen vedovnplass, med murvegg i bakgrunnen. Nytt tregulv i kjøkken med hvite skap, gammel vedovn og diverse verktøy. Nyoppusset kjøkken med enkelte detaljer igjen. En uferdig kjeller med jordgulv, betongvegger, og tregulv støttet av bjelker. En plastrør er installert under taket. Naturlig lys fra små hull.

//Simon

• Liker
InsidersUnited og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.