1.849 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Hvordan fikser man utsparingen på to sammenføyde bjelker på best mulig måte?
Hei!
Tenker å bygge en vedstabel av litt 45*45-regler.
Jeg har tenkt meg en form for konstruksjon som består av noen støttebein langs med og i kortendene som en H.
På liggeplanken i H-et tenker jeg å legge noen planker som hylleplan for veden.
Helt på toppen kanskje det blir en liggeplank til som jeg fester et blikktak på.
Uansett, for at det skal bli stabilt tenkte jeg i sammenføyingen å bruke det jeg tror kalles "halvt i halvt". Omtrent som på dette bildet:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html
Stabelen er tenkt å ha noen bein som står på steinplater, derfor vil uttaket for den nederste liggeplanken komme et stykke opp på beinet, omtrent som på bildet.
Tenkte nå å spørre hvordan man på best mulig måte fikser uttaket.
En måte er jo å sage to spor 22,5 mm ned med 45mm mellomrom og så bruke hammer og stemjern.
Men kanskje finnes det mer smarte måter?
Jeg har tilgang til kapp, stikksag, Irwin-borr og håndsirkelsag mm.
Takknemlig for tips.
Mvh
Fredrik
Tenker å bygge en vedstabel av litt 45*45-regler.
Jeg har tenkt meg en form for konstruksjon som består av noen støttebein langs med og i kortendene som en H.
På liggeplanken i H-et tenker jeg å legge noen planker som hylleplan for veden.
Helt på toppen kanskje det blir en liggeplank til som jeg fester et blikktak på.
Uansett, for at det skal bli stabilt tenkte jeg i sammenføyingen å bruke det jeg tror kalles "halvt i halvt". Omtrent som på dette bildet:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html
Stabelen er tenkt å ha noen bein som står på steinplater, derfor vil uttaket for den nederste liggeplanken komme et stykke opp på beinet, omtrent som på bildet.
Tenkte nå å spørre hvordan man på best mulig måte fikser uttaket.
En måte er jo å sage to spor 22,5 mm ned med 45mm mellomrom og så bruke hammer og stemjern.
Men kanskje finnes det mer smarte måter?
Jeg har tilgang til kapp, stikksag, Irwin-borr og håndsirkelsag mm.
Takknemlig for tips.
Mvh
Fredrik
Virker seriøst å kjøre halvt i halvt på en vedskjul, men absolutt ingen feil. Hammer og stemjern trengs ikke. Sag tett, så ta kniven for å pusse bort det siste. Trikset er å sage virkelig tett, typ 2-3 mm mellomrom, og vær nøye så du får riktig dybde på snittene.
Hei!
Takk for svaret, du mener altså at for et uttak kjører du ikke bare to spor med hånd-sirkelsagen, men flere til hele uttaket nesten er klart? Så pusser du bort det som eventuelt stikker opp med en skarp kniv.
Høres veldig smart ut.
Jeg skal sjekke om kappsagen min kan låses i dybden.
Da kan jeg nok kjøre flere samtidig også.
Ellers blir det hånd-sirkel-sagen som får jobbe.
Mvh
Fredrik
Takk for svaret, du mener altså at for et uttak kjører du ikke bare to spor med hånd-sirkelsagen, men flere til hele uttaket nesten er klart? Så pusser du bort det som eventuelt stikker opp med en skarp kniv.
Høres veldig smart ut.
Jeg skal sjekke om kappsagen min kan låses i dybden.
Da kan jeg nok kjøre flere samtidig også.
Ellers blir det hånd-sirkel-sagen som får jobbe.
Mvh
Fredrik
Akkurat så mener jeg. Enklest med en kapp-/gjærsag. Å stille dybden trengs ikke, bare stopp ved streken du først tegner i stykket. Ellers tror jeg mer på stikksagen eller fogvansen enn på håndsirkelsagen.
Sist redigert:
Min far brukte et annet triks når vi bygde lekestue. Sag med stikksag eller annen sag ned på hver side av hakket. Deretter et kraftig slag med hammeren på klossen som skal bort. Ferdig. Ingen behov for stemjern eller noe, bare litt støtte under bjelken. Jeg ble selv overrasket over hvor bra det ble.
Klikk her for å svare