2.542 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Hvordan fikse kloss for søyle mot garasjegulv?
Jeg skal erstatte en bærende innervegg i garasjen med en limtredrager, med søyleopplag mot garasjegulvet (ubehandlet betonggulv, Leca-kantelement). Jeg vil ikke ha søylen direkte mot gulvet, men ønsker å ha den stående på en form for kloss (pluss bunnsvillpapp eller tilsvarende selvsagt).
Hvordan går jeg best frem for å få til klossen? Støpe? Med hva? Armering? Forbehandling av overflaten under påstøping?
Hvordan går jeg best frem for å få til klossen? Støpe? Med hva? Armering? Forbehandling av overflaten under påstøping?
Hvor mye vil du ha opp den da? Syllpapp eller plast er vel enklest. Du skal vel ikke ha vann stående på gulvet? Hvis du nå bare trenger litt, så hvorfor ikke plastdistanser? Forme og støpe med noe stålfiberarmert betong eller alternativt fibersparkel?
Bore og slå ned noen armeringsbiter først!
Forstår du
?
MVH
Bore og slå ned noen armeringsbiter først!
Forstår du
MVH
Det er som sagt et garasjegulv, så det vil være vått på gulvet til og fra. Jeg vil også trenge å gjøre noe med overflatefinishen etter hvert (flytsparkle eller lignende) da jeg har vært nødt til å pigge bort et gammelt oppsparklet fall rundt veggene.
Noen centimeter skulle jeg ønske å komme opp fra gulvnivået.
Forma og støpe er hva jeg spontant har tenkt meg. Ville mest kaste ut spørsmålet først for å se om det kommer inn noen gode tips/pekefinger/advarsel først.
Noen centimeter skulle jeg ønske å komme opp fra gulvnivået.
Forma og støpe er hva jeg spontant har tenkt meg. Ville mest kaste ut spørsmålet først for å se om det kommer inn noen gode tips/pekefinger/advarsel først.
Jeg tror ikke man skal bruke sparkel. Lag en form og fyll med ekspanderbetong. Det bruker man til å understøpe søyler i store industrihaller, så det holder for deg også. For sikkerhets skyld kan du slå ned en ekspander et stykke inn i hvert hjørne ned i eksisterende plate. Bor samtidig ned en 16mm gjengestang i midten som du kan bore tilsvarende hull i søylen for å holde den fast.
Klikk her for å svare