Hei!
Vi holder på med en totalrenovering av huset vårt og har revet ned til bjelkelaget på første etasje (øvre etasje). Jeg tenker nå på hvordan vi best kan håndtere isolasjonen mellom første etasje og kjelleren, som er fullt innredet.

Akkurat nå ligger det løs glassfiberull direkte oppå sponplatene som utgjør taket i kjelleren. Planen er å fjerne disse sponplatene når vi er ferdige med renoveringen av første etasje og skal fortsette med renoveringen i kjelleren. Problemet er at jeg vil at isolasjonen skal ligge igjen på plass mellom etasjene, selv etter at sponplatene fjernes.

Mitt spørsmål er:
Hva er beste måten å holde isolasjonen på plass?

Skal man bruke byggeplast (dampsperre) for å holde den oppe?

Eller er det bedre å bruke en form for nett eller duk?

Bildene viser hvordan isolasjonen ligger på sponplatene samt hvordan taket i kjelleren ser ut.

Glassfiberullisolasjon finnes mellom trebjelker på gulv, med utsikt over et delvis renovert rom med trevegger og vinduer. Isolasjon av glassfiberull på spongulv, nær en trelekt og et rør. Bilde av taket i kjelleren med spånskiver festet med skruer, brukt for å holde isolasjonen på plass mellom etasjene under renovering.

Byggplast og glespanel er nok det vanligste

F fribygg skrev:
Byggplast og glespanel er nok det vanligste
Om glespanel brukes vil det dog senke høyden på taket i kjelleren, som allerede er 215 cm. Blir det ikke dårlig også med byggplast for dampbarrierens del?

KoKarlsson KoKarlsson skrev:
Om glespanel brukes vil det imidlertid senke høyden på taket i kjelleren, som allerede er 215 cm. Blir det ikke dårlig også med byggplast for dampsperrens skyld?
Jeg selv avstår gjerne plast i hus (unntar plastmatter i våtrom, det er et vettig område å bygge tett med plast

KoKarlsson KoKarlsson skrev:
Om spredtpanel brukes vil det imidlertid senke høyden på taket i kjelleren, som allerede er 215 cm.
Du har vel vanskelig for å få så mye høyere takhøyde, men kan vel felle inn kortlinger i bjelkelaget eller bygge en blindbunn om du vil spare enkelte centimeter

F fribygg skrev:
Du har vel vanskelig for å få så mye høyere takhøyde, men kan vel felle inn kortbjelker i bjelkelaget eller bygge en blindbunn om du vil spare noen centimeter
Det som blir det verste med denne løsningen er at jeg må fjerne sponplatene allerede nå samt all isolasjonen for å få plass til lekter under bjelkelaget. Den løsningen jeg tenkte var å ta insektsnett og sette mellom bjelkene ned mot sponplaten så det blir som en hengekøye som isolasjonen ligger på. Bildet ser jeg for meg som et snitt der det grå er min "hengekøye" som er stiftet fast og sponplaten er borte. Gjennomskjæringsdiagram med gul isolasjon i midten, brune bjælker på sidene, og grått insektsnett som en "hengekøye" under installasjonen.

Funker sikkert, men virker ukonvensjonelt og dyrt

Plast skal du ikke ha. Du kan bruke vindsperre/duk i stedet som puster

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.