Denne kanskje? Det må jo ikke være et hjørne på presenningen

/Høyhus

Om det ikke er en lettvekts-presenning, og du vil ha et så avansert feste av tau så at du til og med planlegger for kaus med splits i maljer, så er det jo for bruk i mange år fremover?

Hvis du har en grov presenning som har en stabil (faldet?) kant som tåler draget i hull/maljer så kan man nok få hjelp av en seilmaker til å slå i store nok maljer til at det kanskje er mulig å tre i metallkaus (om man klarer å åpne kausen noe, de i plast går nok ikke å få inn).

Jeg har fått slike maljer i seilet, for å kunne reve ved behov. Men jeg synes at det er en fordel å kunne ha løse rever i stedet for faste kaus (selv om det er en helt annen situasjon). De som jeg bruker er fleksible karabinkroker eller sperrehaker i tilstrekkelig størrelse for å håndtere maljen. Det er mer fleksibelt om man trenger å bytte ødelagte, eller lengde, på presenningstauet. Se eksempel

• Karabinkrok i metall, 98 mm, størrelse 3, artikkelnummer 41083.
  • Spärrhake i metall, 100x10mm RF, med artikkelnummer 11083, brukt for fleksibel montering på presenning eller segel.
  • Liker
sepani
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Om det ikke er en lettvekts presenning, og du vil ha et så avansert feste av tau at du til og med planlegger for kaus med splits i maljer, så er det jo for bruk i mange år framover?

Om du har en grov presenning som har en stabil (falset?) kant som holder for trekket i hull/maljer så kan man nok få hjelp av en seilmaker til å slå i store nok maljer til at det kanskje går an å tre i metallkauser (om man klarer å åpne kausen noe, de i plast går nok ikke å få inn).

Jeg har fått slike maljer i seilet, for å kunne reve ved behov. Men jeg synes at det er en fordel å kunne ha avtakbare revekroker i stedet for faste kauser (selv om det er en helt annen situasjon. De som jeg bruker er fleksible karabinkroker eller sperrehaker i tilstrekkelig størrelse for å klare maljen.
Det er mer fleksibelt om man trenger å bytte ødelagte, eller lengde, på presenningstauet. Se eksempel
Jeg unngikk å anbefale mer metall der enn maljene for det kan lett slå og slite på annet som er i nærheten.

Reving foretrekker jeg permanent på plass, når det trengs så kan det være hardt og mørkt, men seiler riktignok ikke kapseilas.

• Liker
Suvi5700 og 1 annen
  • Laddar…
C
S sepani skrev:
pressenning skal ligge over båtvagga i havnen
Tjuvtitt på hvordan de andre båteierne har løst det. Det er som sagt en utfordring å surre uten at det blåser i stykker. Du trenger noe som gir etter akkurat passe mye.

• Liker
Spikbjörn
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jeg unngikk å anbefale mer metall der enn maljen for det kan lett slå og slite på annet som er i nærheten.

Revning foretrekker jeg permanent på plass, når det trengs så kan det være hardt og mørkt, men kappseiler for øvrig ikke.
Absolutt, det holder jo bra også uten metall, det finnes jo både myke og harde løsninger.
Man kan jo med litt seilverktøy tågla en løkke også om man ikke føler for å spleise, og hvor fleksibelt eller fast arrangementet skal brukes. Jeg sløsegler bare jeg også, og vil gjerne ha enkle ukompliserte løsninger. Men på en skikkelig presenning fungerer jo ikke løsningene for lettvekts presser.

• Flettet tau med taglet løkke på en treflate.
  • En karabinkrok i metall med en blå låseskruv.
  • Flettede tau med metalløye brukt for å lage øgler i sjøsetting, viser forskjellige metoder for å feste tau uten å splite.
  • Liker
sepani
  • Laddar…
En kaus går jo ikke å få inn i maljen så det går nok bort. Jeg gjør som redarn i #15. Viktig er det å se hvor man legger lina for å stramme. Man skal jo unngå at lina under kjølen går til et sted med mindre båtstørrelse og blir løs. Det er bra om man legger linene litt diagonalt under båten. Baugen og akteren skal sjekkes ekstra nøye slik at ikke vinden kommer under. Flagrende materiale pleier å gå istykker.

• Liker
redarn
  • Laddar…
Suvi5700
S sepani skrev:
pålestikk bra tips selv om den tar litt mer tau enn stopp8. presenning skal ligge over båtvugge i havnen
Hvorfor være gjerrig med tauet. En stoppeknute er ingen knute å bruke til det du skriver om. Be noen av de eldre karene i havnen om råd hvis du er usikker.

• Liker
sepani
  • Laddar…
Mange gode tips! 👍😀

• Liker
Suvi5700
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
[lenke]

Finns flera varianter av detta
De så bra ut! Jeg har presenning i carporten, öljetter tidligere som har blitt revet løs. Fant teltklemmer som er større. Får bli en tur til biltema og bytte ut de jeg har!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.