Har noen tips om beste måten å feste tau i en presenning? Metalløye? Slå tau rundt den men hvordan avslutte/feste?

Et jungeltriks er å ta en kongle der presset brettes rundt og snoren knytes fast slik at konglen havner helt inni presset. Går bra med en liten ball også.

• Liker
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
S sepani skrev:
Har noen tips om beste måten å feste tau i en presenning? Metalløye? Slå tau rundt den men hvordan avslutte/feste?
Lær deg noen knuter

C
Utfordringen pleier ellers ikke å være hvordan tau festes i presenningen, men hvordan man forankrer en presenning uten at alt blåser i stykker.

• Liker
sepani og 1 annen
  • Laddar…
Var en slik variant jeg tenkte på…men hvordan ”avslutter man…? Noen slags klammer?

• Kaus i rustfritt stål fra en nettbutikk, ser ut som en U-formet metalldel brukt til tauarbeid.
Suvi5700
S sepani skrev:
Var en slik variant jeg tenkte på…men hvordan ”avslutter man…? Noen slags klemme?
Nå vet jeg ikke helt hvordan du tenker med pressing og en kaus. Kausen på bildet bruker man og spleiser en tamp rundt.

Hva er det egentlig for en pressenning du prøver å feste, og i hva skal den festes?

En kaus brukes rundt et tau eller wire der belastningene og slitasjen er betydelig høyere enn hva en vanlig tynn pressenning tåler.

• Liker
sepani og 1 annen
  • Laddar…
Suvi5700

S sepani skrev:
Var en sådan här variant jag tänkte på…men hur ”avslutar man…? Någon sorts klammer?
Det du letar etter heter malje

• Liker
sepani og 1 annen
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hva er det egentlig for presenning du prøver å feste, og i hva skal den festes?

En kaus brukes rundt et tau eller wire der belastningene og slitasjen er betydelig høyere enn hva en vanlig tynn presenning tåler.
Jo det vet jeg og at man kan splitse den. Mine tau jeg knyttet fast i presenningen og låste med en stoppknute synes jeg ble litt klumpete. Skulle heller ha en kaus gjennom øyet.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hva slags presenning prøver du egentlig å feste, og i hva skal den festes?

En kaus brukes rundt et tau eller wire der belastningene og slitasjen er betydelig høyere enn hva en vanlig tynn presenning tåler.
Presenningen er av robust kvalitet

Suvi5700
S sepani skrev:
Jo det vet jag och at man kan splitta den. Mine tau jeg knyttet fast i presenningen og låste med en stoppknut synes jeg ble litt klumpete. Skulle heller ha en kaus gjennom maljen.
En stoppknut? Finnes jo mange bra knoper. En pålestikk for eksempel. Hva skal du ha presenning til?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
En stoppknute? Fins det er mange gode knuter. En pålestikk for eksempel. Hva skal du ha presenningen til?
pålestikk bra tips selv om den tar litt mer tau enn stopp8. presenningen skal ligge over båtvugge i havnen

S sepani skrev:
pålestikk bra tips selv om den tar litt mer tau enn stopp8. presenning skal ligge over båtvagga i havnen
Pålestikk i enden som festes først og halvstikk rundt egen part i den andre da den sistnevnte kan slås under spenning er hvordan jeg gjør i de tilfellene.

• Liker
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.