Etter å ha snakket med litt forskjellige snekkere har jeg fått litt forskjellige forslag på hvordan man kan feste en takstol. De to mest vanlige ser ut til å være:
1) At det øverste laget lettbetong består av "U-formede" blokker som man heller betong i og deretter fester takstolene ved hjelp av det.
2) At det øverste laget ikke er U-formede, men at man i stedet borer ned 30-40 cm i betongen og fester takstolene med spennjern (heter det så?)
Er begge disse metodene "bra"? Eller er det en av dem man bør foretrekke sterkt framfor den andre?
Håper dere forstår hva jeg mener, jeg er ikke så godt kjent med området så det kan hende at jeg uttrykker meg litt uprofesjonelt .
Begge metodene krever vinkeljern eller en liggende hammarband å spikre takstolene i. Jeg vil tro at begge er like sterke når de er korrekt utført, det er mer hva du har mulighet til å gjøre.
Jeg ville gjort alternativ to. Et hammarband 45*145 eller 45*175, syllpapp under.
Borr gjennom hammarbandet og ca 2-2.5 skalblokk dypt og monter fast med gjengestenger (M10 eller M12) med ekspanderende betong eller kjemankre. Stram disse med skiver og mutter. I hvert fall én ved hver takstol.
Takstolene festes med et vinkeljern i hammarbandet etterpå.
For andre som søker på samme spørsmål så gjorde vi slik:
Boret 12mm hull (300mm ned) og fylte med tynnfugelim, trykte ned gjengestang med en skive mellom to muttere som havner i midten av betongen (som skal helles i).
Så syllpapp under takstolen, vinkeljernene skrus fast i takstolen med ankersskrue og så en skive og låsemutter som trykker ned takstolen mot veggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.