Hei

Det skal festes (helt vanlige) takstoler (av tre) på en bærende 20cm bred lettbetongvegg, og jeg lurer litt på hvordan det gjøres. Jeg skal riktignok diskutere dette med konstruktøren, men det skader jo ikke å være noenlunde forberedt.

Tanken er å spesielt kunne forsikre seg om at taket ikke flyr avgårde selv om Gudrun skulle komme tilbake.

Jeg tenkte først å rett og slett bruke samme type innfestinger som man bruker når man bygger opp en terrasse eller lignende, se (1) i vedlagt fil. Men jeg har ikke sett dette når jeg har googlet, derimot virket googlingen å foreskrive noe i stil med (2) eller (3).

Hva har det ærede selskapet her på forumet for meninger?

mvh

Magnus

• Liker
Matsasp
  • Laddar…
Jeg hadde kjørt med infästning typ 2, men jeg er ingen ekspert.

// Per

På øverste skiftet legger du papp, en trestender (minst 145x45) og deretter takstoler som festes til stenderen med hjelp av vinkelbeslag (100 mm, 4 stk per takstol) og ankarspiker.

Selve stenderen kan festes med hjelp av forsenkede gjengetapper (M10 eller M12, ca 40 cm lange). Legg en stender på muren. Borr ca 30 cm dype hull, ca 20 cm ved siden av hver takstol. Fjern stenderen, fyll hullene med lim/tunnfogsbruk, og sett inn gjengetapper. Når limet har stivnet, kan du legge papp og få på stendere med forborede hull. Legg på store firkantskiver og stram til muttere. Fortsett deretter med vinkelbeslag, helst forsterkede slike. Alt du trenger finnes på Byggmax. Billigste variant.

Observer at betong ikke fester spesielt godt på lettbetong, derfor er tunnfogsbruk et mye bedre alternativ.

• Liker
RasmusJuter
  • Laddar…
Hei Isolde

Dette var akkurat hva jeg ville ha, ikke minst at jeg fikk vite at det heter gjenget stang, ankerspiker og vinkelbeslag. Man er jo ikke med i spillet før man har 'innhentet det adekvate byggvokabularet' og kan lete mer detaljert og ta for seg av byggeanvisninger. Det er det jeg liker på dette forumet, det finnes alltid noen som kan hjelpe den uerfarne inn i spillet. d^_^b

Takk for hjelpen og God Jul

/Magnus

• Liker
Sredinom
  • Laddar…
Låner denne gamle tråden :-)
Holdfastheten i denne innfestingen virker fantastisk, men hvordan gjør man det om man vil ha lettbetong mellom takstolene for å kunne pusse helt opp mot takfoten (minus luftspalte såklart).

Man gjør på samme måte, men murer dit siste blokkene etter at takstolene er satt, men før undertaksbordene spikres om mulig. Det går å gjøre helt i etterkant også.

Gjenoppliver en gammel tråd med lignende spørsmål.

Jeg murer en garasje med pulttak og takstolene er bjelker i stedet for fagverk. Tanken er å mure den ene langsiden til 2400 og den andre til 2900, og de respektive siste skiftene mures med U-blokk som fylles med betong. Gavlene mures som en trapp og kuttes skrått i linje med takstolen. Men om jeg setter et murkronebånd og plasserer bjelkene (de bygger 400) på det, går det ikke å mure opp mellom takstolene (med mindre jeg murer oppå murkronebåndet, kanskje opp-ned U-blokk ville vært en løsning?!). Eller er det enklere om man dropper murkronebåndet og plasserer stolene direkte på betongen og fester med vinkeljern på begge sider?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.