Min plassbygde carport ble ikke så stabil i sideveis som jeg hadde håpet. Den står stabilt men det går an å "vugge" den noe i sideveis hvis man rykker i stolpene...

Løsningen blir støtter ved de 4 stolpene på hver side av den 6 m lange carporten (er festet til en bod i bakenden).

Siden takstoler og stolper ikke er på samme sted vil jeg feste en bjelke underkanten av takstolene så støtten kan festes i høyden med hver stolpe. Men hvordan fester jeg støtten på best måte i stolpen, som er 90x90 limtre??

• En hånd holder en trestokk under et carporttak, med metallbeslag og et blått tau festet til en hvit stolpe i bakgrunnen.
Balksko eller noe penere eget smidesfäste avhengig av hva som passer utseendemessig.

Går det å sette den på andre siden?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Balksko eller noe penere eget smidesfeste avhengig av hvilket som passer utseendemessig.

Går det å sette den på andre siden?
Hvordan mener du andre siden?

Balksko og ankarskrue blir jo stabilt men kanskje ikke det mest estetiske. Noen dyktig smed er jeg ikke:geek:

Synes det ser ut som om baksiden på stolpen ser ut til å linjere med takstolen med en 45 imellom

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Synes det ser ut som at baksiden på stolpen ser ut til å linjere med takstolen med en 45 imellom
Ahh ja, akkurat den gjør nok det, men slik ser det ikke ut på de øvrige stolpene / takstolene.

Edit, nå når jeg ser bildet jeg selv har lagt opp så er det ikke en takstol man ser, men bare virke for å feste fasadebordene...

Magnus E K
Jeg skulle ha kappsaget i rett vinkel og så bare skrudd med lange kraftige treskruer, en fra nedre kant av strømen og en fra øvre kant. (Ingen anelse om det er så man "skal" gjøre.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jeg ville ha skråskjært i riktig vinkel og så bare skrudd med lange, kraftige treskruer, en fra nederkanten av skråstøtten og en fra overkanten. (Har ingen anelse om det er så man "skal" gjøre.)
Har også tenkt på den løsningen, men er ikke sikker på at det får riktig holdfasthet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jeg ville ha skåret skrått i riktig vinkel og så bare skrudd med lange kraftige treskruer, en fra nederkanten av skråstøtta og en fra overkanten.
Akkurat så. Jeg ville tatt den lengste og groveste skruen som kan passe der, kanskje et sted i str 8x200, i overkant, og to mindre i underkant, kanskje 6x100.

Det er viktig å sørge for at skråstøttas årring går mer eller mindre fra flatside til flatside, for å minimere risikoen for at støtta sprekker fra skruene. Siden jeg er av den gamle skolen ville jeg også forboret skruehullene for å minimere sprekkfaren.

• Liker
Buford
  • Laddar…
Jeg er enig med tidligere innlegg. Lastene blir nok ikke større enn at kraftige skruer er tilstrekkelige. Man kan jo også tenke seg kraftige (mest for utseendets skyld) vinkeljern i 135 grader som skrus fra undersiden, alternativt flatjern fra sidene. Jeg ville konsentrert meg om hjørnet mellom limtrebjelke og -søyle og vurdert en annen løsning for gavlveggen. Hvilken, kan jeg ikke bedømme helt med hjelp av bildet.

Jeg valgte til slutt å bruke mine elskede ankarskruer med beslag for å feste streverne. Helt stumt er det dog ikke, men det kanskje jeg ikke skal regne med heller??

T
Buford Buford skrev:
Min lösvirkesbyggda carport blev inte så stabil i sidled som jag hoppats. Den står stabilt men går att "gunga" den något i sidled om man rycker i stolparna...

Lösningen blir strävor vid de 4 stolparna på vardera sida om den 6 m långa carporten (sitter fast i ett förråd i bakänden).

Då takstolar och stolpar inte finns på samma ställe kommer jag fästa en regel underkant takstolar så strävan kan fästas i höjd med varje stolpe. Men hur fäster jag strävan på bästa sätt i stolpen, som är 90x90 limträ??
Genomgående vagnsbult M10 - 12 brukar bli väldigt stadigt.och dom bulten håller, här hade jag nog kört tolvor eftersom du säger du kan flytta konstruktionen för hand och eftersom du ska igenom den tjocka limträbalken. Hittar du breda och tjocka fyrkantsbrickor är det bra så dom trycker ut kraften från bulten över en större yta och de tränger inte in lika mkt i trät när du drar heller. Annars spikplåt och ankarspik.

Du kan ikke regne med at konstruksjonen blir helt stiv. For det må skråstagene gå helt ned til bakken, (men da kommer du jo ikke inn).

Oldboy Oldboy skrev:
Du kan ikke regne med at konstruksjonen blir helt stiv. For det må avstiverne gå helt ned til bakken, (men da kommer du jo ikke inn).
Har aldri hatt gleden av å forsøke å rikke på noen carport tidligere så jeg har ingenting å sammenligne med. Men nå med støtter så oppleves den helt klart stabil, selv om den ikke er helt stiv, hvilket forklares av det du skriver. Så jeg får være fornøyd da :)

Absolutt. :)

Har selv en "traktorskjul" som nå er del av uteboks til våre hester. Samme type konstruksjon med et tak på stolper. Siden det er en liten bygning, LxBxH ca 4x2,5x2 m, så er også påkjenningene relativt små fra vær og vind. Den er festet til låven i bakkant. Dog får den tåle massive påkjenninger sideveis nå som hestene klør seg mot stolpene, spesielt om våren og høsten da de feller pels og setter ny sesongtilpasset. Tenk deg drøyt 400 kg med firehjulsdrift som flytter på rumpa i en drøy meters høyde og presser og rykker... Det blir mye knak... Men likevel har det holdt nå i 19 år. Trevirke er seigt! Så det bør være greit selv om det ikke er klippestabilt. :)

• Liker
Buford
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.