Hei forumet.

Jeg bygger en trapp i henhold til bildet. To trappeløp med en avsats i midten. Vangene tegnet jeg opp og bestilte fra fabrikk for å få alle vinkler eksakte. Disse er som dere ser montert, og etter det har jeg kledd inn alt under med gips.

I dag ligger midlertidige trinn i trappen. Jeg holder på å sage til og lakkere både stusstrinn og trinn i 40 mm eik, utsaget fra limtreplater. Det kommer til å bli lekkert.

Trinnene legges i henhold til det nedre bildet, på samme måte som de midlertidige allerede er montert.

Jeg har stoppet litt i spørsmålet rundt selve monteringen. Trinnene er tilskåret så nøyaktig som mulig med samme mål som vangene har. Men en liten forskjell kan kanskje forekomme 🤔

Ytterkanten på trinnet skal linjere eksakt med stusstrinnet slik at det ser ut som en "rett Z" fra siden. Vil man ha noen små metallstifter der som holder det sammen?

Skal jeg lime mellom vangflatenes ytre og trinnene? Trelim?

Selv tenker jeg at alle trinn må skrus. Jeg kunne da bruke metallvinkler, to per trinn i hver kant, og feste under. Eller en tilsvarende løsning, bare med små trestykker, f.eks. 30 x 30 mm som er like lange som trappetrinnene er brede. Forbore disse og så skru.

Å skru synlig vil jeg ikke. Heller ikke skru ovenfra med forsenkede hull og så sette treplugger i hullene.

Noen som har erfaring med lignende prosjekter og kan gi tips?

Unngå knirk er en viktig ting. Når jeg har montert ferdige trapper hos kunder er det ofte slik at det kommer utfreste vanger som trinnene skal inn i, og da vokser man endene for å unngå knirk. Det føles logisk, men er ikke helt det samme i mitt tilfelle.

Takknemlig for alle råd.

Trapp under bygging med midtplattform, midlertidige tretrinn, og oppreiste vangstykker. Støttelinjer i rød tråd er synlige.
Illustrasjon av trappedesign med to trappløp atskilt av et vilplan. Trinnene danner et "rett Z-mønster" når sett fra siden.

T
Våre stusstrinn sitter i freste spor i undersiden av trinnene og er skrudd inn i trinnet i underkant.
Vi kjøpte montering av trappen da vi bestilte den, og den snekkeren sa at han la en stripe silikon i sporet og deretter presset opp stusstrinnet ordentlig når han skrudde det fast.

Jeg er ikke helt fornøyd med den monteringen da vi har en del knirk, og etter å ha lest en del om trapper har jeg forstått at man ofte tidligere høvlet stusstrinnets overkant til en svak bue for å unngå nettopp knirk.
Slik jeg oppfatter det med vår trapp, er det når trinnene belastes og bøyes ned litt at de gnir mot stusstrinnets overside og gir knirk, så jeg har tenkt på å demontere stusstrinnene for å høvle dem litt buet og montere dem på nytt for å se om det gjør en forskjell.

Forslaget har kommet opp til prioriteringskomiteen for beslutning, men foreløpig har hageplanlegging, tapetsering og maling av det siste soverommet og dørkarm (sic!) blitt ansett som høyere prioritert enn å bli kvitt knirk i trappen... 🙄

Å sette noe som holder stusstrinnene på linje med trinnet i overkant virker fornuftig, og hvis du ikke kan lage spor i trinnet, så er kanskje noen form for stift riktig i ytterkanten eller klosser å skru i.
Deretter er det å anbefale et overheng på trinnet og ikke helt rette hjørner, både for hvordan man går i trappen og for utseendet. (selv om akkurat utseendet er subjektivt)

• Liker
martinradbo
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Våre opptrinn sitter i freste spor på undersiden av trinnene og deretter skrudd inn i trinnene på nederkanten.
Vi kjøpte montering av trappen da vi bestilte den, og snekkeren sa at han la en streng silikon i sporet og deretter presset opp opptrinnet ordentlig når han skrudde det fast.

Jeg er ikke helt fornøyd med den monteringen da vi har en del knirk, og etter å ha lest en del om trapper har jeg forstått at man ofte før høvlet opptrinnets overkant til en svak bue for å unngå knirk.
Som jeg oppfatter det fra vår trapp, er det når trinnene belastes og bøyes ned litt at de gnisser mot oversiden av opptrinnet og gir knirk, så jeg har vurdert å demontere opptrinnene for å høvle dem litt bueformet og remontere for å se om det gjør ulikhet.

Forslaget har kommet opp til prioriteringskomiteen for beslutning, men foreløpig har hageplanlegging, tapetsering og maling av det siste soverommet og dørlister (sic!) blitt ansett som høyere prioritert enn å bli kvitt knirk i trappen... 🙄

Å sette noe som holder fast opptrinnene i linje med trinnet på overkanten virker fornuftig, og dersom du ikke kan lage spor i trinnet, så kanskje en form for stift er riktig på ytterkanten eller klosser å skru i.
Deretter er et overheng på trinnet å anbefale, og ikke helt rette hjørner, både for hvordan man går i trappen og for utseendet. (selv om akkurat utseendet er subjektivt)
Gode tanker og vurderinger.

Har dere ei trapp der trinnene ligger mellom eller oppå vangelektene?

Med opptrinn som trykkes opp i et frest spor på trinnet, er det selvfølgelig mulig å høvle overkanten som du skriver. Vanskeligere i mitt tilfelle der alt skal være synlig. Men selvfølgelig kunne jeg ha hatt en "tapp" på opptrinnene som gikk opp i et utskjæring i trinnene. Mye arbeid for å få til det når man ikke har en datastyrt fresemaskin. Men fremfor alt er det for sent nå. Trinn og opptrinn er allerede saget til i form av helt rektangulære biter.

Å skru nederkanten av opptrinnene inn i bakkanten av trinnene er smart, det er enkelt og bra.

Og angående overheng eller ikke, så er nok utseendet nettopp veldig subjektivt... 😂

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
M martinradbo skrev:
Bra tanker og funderinger.

Har dere en trapp der trinnene ligger mellom eller oppe på vangestykkene?

Med opptrinn som trykkes opp i et frest spor på trinnet er det så klart rom for å høvle overkanten som du skriver. Vanskeligere i mitt tilfelle der alt skal være synlig. Men selvfølgelig kunne jeg ha hatt en "tapp" på opptrinnene som gikk opp i et utskjæring i trinnet. Mye arbeid for å få til det når man ikke har en datastyrt fresemaskin. Men fremfor alt så er det for sent nå. Trinn og opptrinn er allerede tilskåret i form av helt rektangulære biter.

Skru nedkanten av opptrinnene inn i bakkant av trinnene er smart, det er enkelt og bra.

Å angående overheng eller ikke så er nok utseendet rett og slett svært subjektivt... 😂
Ja, utseende er subjektivt, men de andre har ingen smak :P

Høres ut som det der med spor og en not i bakkant kunne ha funket om det ikke var ferdigkappet allerede, spørsmålet er om det ville vært mulig å høvle en aning rundet og trykke opp det når du monterer slik at det sitter i spenn hele tiden og om det ville gjort noen forskjell... nesten verdt å prøve med noen av trinnene.
Ellers kanskje vokse kanten er tilstrekkelig for at det skal bli litt "smøring" og ikke gi knirk?

Vår trapp har ene sidens opptrinn og trinn forsænket i vangen og andre ligger "oppå" da det er en U-trapp som står åpent med en side mot vegg. Yttersiden på første og andre løpet har overheng til høyre på trinnene og på siste løpet er det overheng til venstre da det er det som står mot vegg. Det er regnet nedenfra og den svinger venstre når man går opp.

Jeg kunne sette en "kex" mellom fly og trappetrinn for å oppnå nesten samme ting. Frese ned i begge trinnene altså og sette en løs bit der-

T
Kexer du mellom sett- og plantrinn så blir jo styringen klar og da slipper du å skru fast noe i det andre.
Det løser ikke eventuell knirk på grunn av nedbøying dog. (Det som skulle løses med lett bueformet overdel på setttrinnet, ifølge de eldre skrifter jeg har lest. Jeg har jo dog ikke testet det i praksis)
Risikoen er jo at det skaper knirk om kexene ikke er limt og det er usannsynlig at lim holder i lengden...

Jeg vet at det var en annen tråd for lenge siden her på Byggahus som snakket om hvordan man skulle montere trinn i vanger med forklaringer til hvor det skulle være tight og hvor det ikke skulle være det samt kiling og spiker/skruer for å unngå knirk... men jeg husker ikke hvilken :(

Jeg avventer litt og håper på flere kloke ideer i denne tråden.

Derimot er trelim som har tørket utrolig sterkt. Ofte sterkere enn selve materialet, noe man oppdager når man skal rive ting ;-)

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
M martinradbo skrev:
Jeg avventer litt og håper på flere kloke ideer i denne tråden.

Derimot er trelim som har fått tørke, utrolig sterkt. Ofte sterkere enn selve materialet, noe man oppdager når man skal rive ting ;-)
Ja, det er ikke usannsynlig at noen som kan noe kikker inn nå som tråden ikke lenger ligger i "ubbesvart" 🤪

Jeg vet at lim er sterkt, men vanlig hvitlim er ikke så fleksibelt og kraften vil komme langs limfugen, så det kan gjøre at det løsner. Eller at fibrene rives løs.
Det blir bra med flere råd her, man lærer hele tiden. 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.