10.830 lest ·
20 svar
11k lest
20 svar
Hvordan feste rammeverket på platen?
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Forresten, jeg er også interessert i å kjøpe en borhammer, har imidlertid som krav at det skal være mulig å slå av slagfunksjonen slik at man kan bruke den som vanlig boremaskin, selv om den er stor og sterk, har behov for en slik til andre formål, den bør være 1-fas men virkelig sterk og gjerne rimelig billig 
Noen som har tips?
MVH Patrik
Noen som har tips?
MVH Patrik
Skipp byggevarehusene. Deres leiepriser pleier milt sagt å være saftig høye.
Det finnes ordentlige utleiefirmaer som for eksempel cramo som har betydelig bedre priser og dessuten bedre utstyr.
Det finnes ordentlige utleiefirmaer som for eksempel cramo som har betydelig bedre priser og dessuten bedre utstyr.
Biltemas galvaniserte ekspanderbolt, M8, var litt svake syntes jeg, det hendte noen ganger at det ble gjengetrøbbel på mutteren så jeg måtte dra med to muttere på disse i stedet... Jeg liker jo å dra ganske hardt 
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
På f.eks. Jula finnes det jo slagbor fra 300-2600 kroner, føles jo som om en av de typ 5 modellene de hadde burde funke, fantes 2 på Biltema, søker man på pricerunner finner man et 10-talls forskjellige også, varierende fra 700 kroner og oppover. Om det bare finnes noen som er trinnløs, passe lett (2-3kg?) og kan slå av hammerfunksjonen så man kan bruke den som vanlig boremaskin, så føles det som et fornuftig kjøp, den må dog være ordentlig sterk, men alle ser ut til å ligge på 500 watt og oppover, 740W er vel 1 hk, det er veldig sterkt
Det holder om man kan bore 6mm i dette tilfellet, vil nok kunne bore opp til 10mm men ikke noe voldsomt boring det handler om.
Angående dra i stykker gjenger på M8 bolt så finnes det jo angitte moment for ekspanderbolt, man er jo hobby-mekaniker (derfor man bygger garasje) så jeg tenkte å bruke momentnøkkel.
Blir ikke bjelkene rette så må de enten være veldig skjeve, eller gulvet. Eller så har man satt dem for glissent?
Mvh Patrik
Angående dra i stykker gjenger på M8 bolt så finnes det jo angitte moment for ekspanderbolt, man er jo hobby-mekaniker (derfor man bygger garasje) så jeg tenkte å bruke momentnøkkel.
Blir ikke bjelkene rette så må de enten være veldig skjeve, eller gulvet. Eller så har man satt dem for glissent?
Mvh Patrik
Det går også bra å bare bruke stålspiker. Eg er det jo bare i sideveis som festet trengs for all tyngden av påbygget, så holder syllen på plass. Det finnes hvor mange eksempler som helst hvor man har gjort slik, og det har fungert hvor bra som helst.
Jeg er ikke helt sikker på at den resonnementet holder. Avhengig av husets og takets utforming og omkringliggende terreng samt vindforhold på stedet, så kan løftekrefter forekomme på hus tilstrekkelig til å velte det dersom det ikke holdes nede tilstrekkelig bra.Kurtivan skrev:
Jeg tror iaf Mycke_nu hadde beregnet fram ganske store løftekrefter på et hus ...
Selv tør jeg ikke ta sjansen, så jeg vil sørge for at min garasjesvill holdes fast i vertikall retning med minst noen tonn.
Klikk her for å svare