Hei, holder på å bygge garasje og skal snart støpe såle.

Har deretter tenkt å legge en ramme 2"4 rundt hele sålen for å deretter feste stående stendere oppå denne rammen.
Kommer til å bruke en eller annen form for asfaltpapp eller lignende for å forhindre fukt fra å stige opp fra sålen i trestammen, men hvordan fester man enklest rammen i selve sålen?

Finnes det noe man kan slå i sålen uten å måtte bore? føles som det vil ta så lang tid hvis man skal forbore.
Har fått tips om vanlig skrue med plugg eller ekspansjonsbolt, men det siste føles overkill.

Noen som har et godt tips til meg?

MVH Patrik

Lei en ekte borhammer + borstål til den så vil du oppdage at det er like lett å bore i betong som i tre :)

ok, hva anbefaler du for bolt da, ekspander? hvor tett skal man sette dem i så fall? føles i hvert fall som det ville vært seriøst å bruke slike bolter, det holder jo garantert bra og man kanskje ikke må sette så tett? jeg har ca 40 meter rundt platen

Hei!
Jeg kjøpte ekspansjonsskruer på Optimera, 25 pakning 140 mm til min syll. Jeg hadde imidlertid et lag med lecablokker under syllen. Mellom syll og lecablokkene hadde jeg syllpapp fra byggmax.

Jeg boret rett gjennom syllen med betongbor ned i lecaen, men uten slag, bare bor. Ellers hadde nok lecablokkene sprukket.

Jeg spurte på Optimera om de visste hvor tett de skulle sitte, men de hadde aldri sett et cc-mål, så jeg brukte alle 25 spredt ut på mitt garasje 5,5 m * 6 m. Den ene siden er jo porten, så der ble det jo ikke så mange. Men de rakk akkurat.

Her er en ganske bra skisse ellers:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795#Regelkonstruktion
Hvis jeg forstår det riktig, er de svarte prikkene over syllen syllbolter.
Jeg gjetter at cc er 1200mm.

Mvh
Fredrik

Jeg husker ikke hvor mange jeg sendte ned men cc 1200 burde holde synes jeg. De griper noe skikkelig.

patriklarsson skrev:
Hei, holder på å bygge garasje og skal snart støpe såle.

Har deretter tenkt å legge en ramme 2"4 rundt hele sålen for å deretter feste stående stendere oppå denne rammen. Skal bruke en eller annen form for asfaltpapp eller lignende for å forhindre at fukt kommer opp fra sålen i trestammen, men hvordan fester man lettest rammen i selve sålen?

Finnes det noe man kan slå ned i sålen uten å måtte bore? føles som det kommer til å ta så lang tid hvis man skal forbore. Har fått tips om vanlig skrue med plugg eller ekspansjonsbolt, men det siste føles overkill.

Noen som har noen gode tips til meg?

MVH Patrik
Hvordan skal du bygge sålen? skal du bruke L-element av celleplast? i så fall ikke glem å grave ut litt av celleplasten der du skal feste din svill. Pleier ikke å bite så godt i isoporen. :)

Isoporen er faset på toppen og man bør sette boltene litt innenfor senter. Men forresten med bare 2X4" kan det kanskje bli litt trangt likevel

Hei og takk for alle svar!
M10x125mm ser ut til å finnes, da stikker jo bolten ned nesten 80mm i platen, det skal vel holde, eneste problemet er om man skulle borre rett i armeringen?
Regner man med 1,2m per bolt bør det holde med ca 30 stk, det ser ut til å koste rundt 1000 kroner?

Jeg skal antagelig bruke L-kant element, men som sagt er de skrått oppå og trolig skal jeg legge svillen 40mm innenfor ytterkanten, så det skal nok havne innenfor isoporen, og da bør jeg kunne bore i sentrum.

Man bør altså kunne bore rett gjennom trelekten og ned i betongen med en virkelig god boremaskin med 10mm bor?
Hva koster en slik å leie for en dag?

Blir ingen lecablokker, men direkte på platen med et par lag svillepapp imellom.

Milkshaken
Vi kjører med vanlige slagexpander.... bare borre (10 mm) så slå i expanderspiken..... 90 lange bør rekke godt... da går det ned ca, 45mm ned i betongen...

Fikk påpekningen tidligere om at man kunne få litt borrkax under reglen, men jeg gjorde utvilsomt slik at jeg la ut syllpappen og reglen og så borret jeg gladelig rett igjennom alt sammen, satte bolt og var glad og lykkelig. Dog skal du få et tips til. Vurder å bygge hele regelstammen til veggen ferdig først, liggende på platen, og så reiser du bare opp og fester den. Betydelig enklere å bygge nedover stående på kne enn oppover stående på stige.

Mitt pris på ekspansjonsbolt var jo helt feil, var ifølge en norsk pdf-fil på nettet, sjekket biltema senere, og der selger de 25 stk for 80-90 kroner avhengig av lengde. Jeg trodde det var dyrere, så det blir nok å bruke slike, hvis det holder med 90 lange, så finnes det M10x90, og da er det jo mindre risiko for å bore i armeringen. Ellers finnes det M8x75, M8x115 og M12x75, M12x115.

Får vel se hvor dypt man legger armeringen når vi støper rett og slett, jeg tror ikke diameteren på boltene spiller så stor rolle, tror M8 holder godt & vel samt 1,2m mellomrom og en ordentlig skive bare imellom så det holder fast skikkelig. Blir jo ganske stor vekt på uansett, huset vil ikke blåse bort :)

Føles som den smidigste & beste løsningen med ekspander i hvert fall, får takke for hjelpen.

Kanonbra tips dessuten mats_o å bygge på plata og så reise, takk for det!

Jeg tror et rammeverk på langsiden i mitt tilfelle bør veie omtrent 200 kg ganske nøyaktig, så bør være mulig å reise opp om man er noen pers. og bør være lettere å bygge på plata som sagt.

Kom gjerne med flere tips :) MVH Patrik

Sist redigert:
Milkshaken
ja det kan være bra iblant å spikre stommen på bakken... MEN..... Det er lett å få det skeivt, slik at alt vrir seg og ikke holder målene....
Det har å gjøre først og fremst med fuktinnholdet i treverket og også hvor nøye du er med målene...
men gjør som du vil...

Mikael_L
Milkshaken skrev:
ja det kan være bra noen ganger å spikre stommen på bakken... MEN..... Det er lett å få det skjevt, liksom at alt sammen vrir seg og ikke holder målene....
Det har å gjøre først og fremst med treverkets fuktighetsinnhold og også hvor nøye du er med måten...
men gjør som du vil...
Fremfor alt forutsetter det i prinsippet at det er rett og fint på grunnen.
Å justere for skrånende grunn eller fordypninger og topper på den samme ville nok gjøre en gråhåret om man ikke "platsbygger"

Mikael_L
patriklarsson skrev:
Får vell se hvor dypt man legger armeringen når vi støper helt enkelt, jeg tror ikke diametern på boltene spiller så stor rolle, tror M8 holder godt & vel samt 1,2m mellomrom og en ordentlig skive bare imellom så det holder fast skapelig. Blir jo ganske stor vekt på senere iallfall, huset kommer ikke til å blåse bort :)
M8 holder godt og vel, en M8 ekspansjonsbolt holder for langt mer enn et tonn om bare betongen er OK og den itne sitter for nærme betongkanten. Men som du sier, ikke glem store og tykke firkantskiver oppå svillen. Ikke glem fuktsikring under svillen heller. ;)

Det er nok klokere å bruke mindre dim på ekspansjonsbolten og tettere cc enn motsatt.
Men det spiller kanskje ikke så stor rolle.
Jeg kan se en liten liten risiko at med cc120 er at det kan bli en glipe mellom plate og svill der vinden kan komme til og blåse inn kald luft om vinteren.

OBS, det er risiko for at jeg overdriver faren ... :o

Hei, problemet med glippe blir nok ikke noe problem da jeg skal bygge en regel utenfor 1-2 cm fra platen som ytterpanelet skal festes i, så det vil ikke kunne blåse inn noe der.

selv om man kan sette CC60 så blir det ikke så dyrt, hvor kan man leie en bra betongbormaskin billig? på byggevarehusene?

Så at det fantes også M6x95mm, de virker jo perfekte, da rekker det 45-50mm ned i platen og man kan dra litt tettere med slike i stedet.. går nok for det!
burde bli lettere å bore mindre hull dessuten. setter nok ut ca 50 stk rundt, blir omtrent CC 80 eller litt mindre.

jeg håper platen blir så rett at det går å dra fast planken uten at den vrir, det burde ikke være umulig, skal teste å legge noen reglar på vanlig asfalt og se hvor mye det vrir. gjelder jo bare å få tak i rette reglar til bunnrammen.
Går nok dessuten for impregnert.

MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.