Holder på å bytte tak på garasjen. Blir jo en luftspalte mellom fasade, takbjelker og sutaket for luftcirkulasjon. Er det bare å stifte fast myggnett utvendig i takbjelkene og sutaket? Alt er jo i vinkel, så nettingens stivhet gjør jo da at det trykkes mot teglfasaden. Er dette riktig måte, eller finnes det bedre løsninger?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 605 innlegg
Jeg stifter på hytta mi iaf.
En og annen mygg kan sikkert finne veien inn, men veps og småfugler tør nok holdes borte iaf
/K
En og annen mygg kan sikkert finne veien inn, men veps og småfugler tør nok holdes borte iaf
/K
Smidig er ellers å klemme den i rupanelen når man legger denne, slik at nettet liksom henger ned..youppie skrev:Holder på å bytte tak på garasjen.
Blir jo en luftspalte mellom fasade, takbjelker og rupanelen for luftsirkulasjon. Er det bare å stifte fast myggnetting utvendig i takbjelkene og rupanelen? Alt er jo i vinkel, så nettets stivhet gjør jo da at det trykkes mot teglfasaden. Er dette riktig måte, eller finnes det bedre løsninger?
Da kan man feste den bak/mot kledningen deretter og på den måten få en helt tett skjøt, dessuten ser man ikke masse stifter uten det blir rett og pent..
Men det er kanskje et litt sent tips i ditt tilfelle om nå panelen allerede er lagt.?!
I så fall gjenstår det vel bare å stifte den rett i panelen nedenfra.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
skal man ha myggnettet for å forhindre flygende insekter å komme inn i luftspalten opp på loftet eller skal de også hindre dem å komme inn bak panelet?
har liggende panel og skal de ikke komme inn bak den så må de jo hindres nederst bak panelet også på noen måte??
Hadde tenkt å klemme nettet mellom trobordene og så bak utegipsen....
men da er det fritt frem bak panelet både øverst og nederst (da det er liggende panel)
har liggende panel og skal de ikke komme inn bak den så må de jo hindres nederst bak panelet også på noen måte??
Hadde tenkt å klemme nettet mellom trobordene og så bak utegipsen....
men da er det fritt frem bak panelet både øverst og nederst (da det er liggende panel)
Skal snart utføre dette på et garasjebygg. Hvordan kommer man forbi takstolene om man klemmer nettet mellom råsponten? Fester dere nettet i lengder som tilsvarer mellomrommet mellom takstolene eller klipper dere et snitt ved hver takstol? Andre siden av nettet - stiftes det helst på innsiden av panelet (stående låsebord)?
Jeg vet ikke helt hvor viktig det er å insektsikre bak panelet, men der pleier man i stedet å muse-sikre. Du kan kjøpe sånn der "Museband", svindyre metallremsor.Snailman skrev:

Jeg satte sånne i nederkant bak panelet i boden, siden jeg har liggende panel der.
Bak panelet er det jo nokså trangt, f.eks. vil neppe veps bygge noe bol der.
Jeg tror at ganske mange hus er oppført uten å være insektsikre bak panelet, men med betoning på tror ...
Klikk her for å svare