8.076 lest ·
9 svar
8k lest
9 svar
Hvordan feste markise i bjelke, hvilke skruer/muttere?
Hei!
Jeg skal feste en terrassmarkise (6 meter lang, 60 kg) på fasaden. Det går ikke å sette markisefestene direkte i takstolene, for da blir ikke markisen sentrert over uteplassen, så jeg må montere en bjelke. Det jeg lurer på er;
1. Hvilke dimensjoner på skruene jeg skal feste bjelken i takutspringene med? Både tykkelse og lengde etterspørres. Jeg tenkte å bruke franske treskruer.
2. Kan jeg feste markisefestene i bjelken (tenkte på en 45 mm tykk bjelke) med franske treskruer, og i så fall hvilke dimensjoner på skruene? Eller blir bjelken for tynn for markisens vekt? Bak bjelken er et lag fasade med bakliggende luftespalte. Er det bedre å bruke bolt og mutter for å feste markisefestene?
I bolt-og-mutter-alternativet må jeg sette korte planker bak bjelken ved takstolene for å skape en avstand, slik at jeg senere, ved montering av markisefestene, kan komme til en mutter bak bjelken.
Mvh Nils
Jeg skal feste en terrassmarkise (6 meter lang, 60 kg) på fasaden. Det går ikke å sette markisefestene direkte i takstolene, for da blir ikke markisen sentrert over uteplassen, så jeg må montere en bjelke. Det jeg lurer på er;
1. Hvilke dimensjoner på skruene jeg skal feste bjelken i takutspringene med? Både tykkelse og lengde etterspørres. Jeg tenkte å bruke franske treskruer.
2. Kan jeg feste markisefestene i bjelken (tenkte på en 45 mm tykk bjelke) med franske treskruer, og i så fall hvilke dimensjoner på skruene? Eller blir bjelken for tynn for markisens vekt? Bak bjelken er et lag fasade med bakliggende luftespalte. Er det bedre å bruke bolt og mutter for å feste markisefestene?
I bolt-og-mutter-alternativet må jeg sette korte planker bak bjelken ved takstolene for å skape en avstand, slik at jeg senere, ved montering av markisefestene, kan komme til en mutter bak bjelken.
Mvh Nils
Velkommen til forumetN Nlsp skrev:Hei!
Jeg skal feste en terrassemarkise (6 meter lang, 60kg) i fasaden. Det går ikke å sette markisefestene direkte i taksperrene for da sentrerer ikke markisen over uteplassen, så jeg trenger å montere en bæreline. Det jeg lurer på er;
1. Hvilke dimensjoner på skruene jeg skal feste bærelinen i takfotene (takfotene?) med trenger jeg? Tykkelse og lengde etterspørres. Tenkte å bruke fransk treskrue.
2. Kan jeg feste markisefestene i bærelinen (tenkte meg 45mm tykk bæreline) med fransk treskrue, og i så fall hvilke dimensjoner på skruene? Eller blir bærelinen for tynn for markisens vekt? Bak bærelinen er det et lag fasade med bakliggende luftspalte. Er det bedre å bruke bolt og mutter for å feste markisefestene?
I bolt-og-mutter-alternativet må jeg sette korte planker bak bærelinen ved taksperrene for å lage en distanse slik at jeg senere, ved montering av markisefestene, kan komme til en mutter bak bærelinen.
Mvh Nils
Et bilde eller tegning hjelper nok til for at du skal få gode svar.
Hei igjen!
Her er bildet. Tegningen er ovenfra.
Øverste bildet: Bæringen festes, gjennom fasaden, i takstolene. Markisen festes i bæringen (og fasaden) med fransk treskrue eller lignende. Tror dere det er tilstrekkelig bæreevne og hvilke dimensjoner bør jeg bruke på de forskjellige skruene?
Nedre bildet:
Om fransk treskrue ikke er tilstrekkelig for å holde markisen i bæringen så kan distanser (nr 4), samme som bæringen (45x120), legges til så jeg kan feste med maskinskrue/bolt og mutter og få tak i å holde mutteren bak bæringen.
Mvh Nils
Her er bildet. Tegningen er ovenfra.
Øverste bildet: Bæringen festes, gjennom fasaden, i takstolene. Markisen festes i bæringen (og fasaden) med fransk treskrue eller lignende. Tror dere det er tilstrekkelig bæreevne og hvilke dimensjoner bør jeg bruke på de forskjellige skruene?
Nedre bildet:
Om fransk treskrue ikke er tilstrekkelig for å holde markisen i bæringen så kan distanser (nr 4), samme som bæringen (45x120), legges til så jeg kan feste med maskinskrue/bolt og mutter og få tak i å holde mutteren bak bæringen.
Mvh Nils
Jeg ville satt en passende bærende bjelke, f.eks. 45x120, på takstolens tasser. Er det en fasadeplate imellom, ville jeg prøvd å finne en skrue, f.eks. jetting 6-8mm tykk og 120mm lang. Helst skal ikke skruen gjenge i panelplaten, men mellomrommet mellom skruehodet og begynnelsen av gjenget skal være 45+tykkelsen på panelplaten.
Jeg liker ikke helt fransk treskrue når tre skrus mot tre. Frallor bruker jeg ved festing av tre mot metallbeslag, type byggvinkler eller lignende.
Jeg liker ikke helt fransk treskrue når tre skrus mot tre. Frallor bruker jeg ved festing av tre mot metallbeslag, type byggvinkler eller lignende.
Forstår hva du mener med gjengene.G Gukken skrev:Jeg ville satt en passende bærende bjelke, f.eks. 45x120, på taksperrene. Er det en fasadebord imellom, ville jeg prøvd å finne en skrue, f.eks. jetting 6-8mm tykk og 120mm lang. Helst skal skruen ikke gjenge i panelbordet, men klaringen mellom skruehodet og starten på gjengene skal være 45+panelbordets tykkelse.
Jeg liker ikke helt fransk treskrue når tre skrues mot tre. Frallor bruker jeg ved innfesting tre mot metallbeslag, typisk byggevinkler eller lignende
Men "frallor" kan du gjerne forklare hva det er! Skal de sitte mellom markisefestene (metall) og bjelken (tre)?
Takk for svaret!
Min markise sitter direkte i føttene...unnskyld, potene med franske. Markisefestene går jo vanligvis å flytte langs markiseskinnen for å kunne passe innfestingspunkter. På den ene siden har jeg 80 cm før første festet, på den andre 20 cm, nettopp for å få markisen der jeg vil ha den. Den er ute året rundt ca 120 cm, og har ikke falt ned ennå.
OBS!! Viktig med frallor. Forbor med samme tykkelse som skruen har nede i gjengene -0,5 mm, bor så med en bor lik midjens tykkelse så dypt der midjen havner når den er montert. Typ. Er en 10 mm fralla 7 mm nede i gjengene, borer du 6,5 mm hele skruens lengde, så 10 mm like dypt som midjen. Smør skruen med fett eller egnet voks, den går da både lettere i, og skjærer bedre gjenger i treet.
45 mm bærende bjelke er litt lite å dra en fralla i, skal du ha en slik bør du nok bruke skrue med mutter og store skiver på baksiden. Og som tidligere sagt, dra ikke fast bærende bjelken med frallor, men gjerne markisen.
OBS!! Viktig med frallor. Forbor med samme tykkelse som skruen har nede i gjengene -0,5 mm, bor så med en bor lik midjens tykkelse så dypt der midjen havner når den er montert. Typ. Er en 10 mm fralla 7 mm nede i gjengene, borer du 6,5 mm hele skruens lengde, så 10 mm like dypt som midjen. Smør skruen med fett eller egnet voks, den går da både lettere i, og skjærer bedre gjenger i treet.
45 mm bærende bjelke er litt lite å dra en fralla i, skal du ha en slik bør du nok bruke skrue med mutter og store skiver på baksiden. Og som tidligere sagt, dra ikke fast bærende bjelken med frallor, men gjerne markisen.
Den kommer ikke til å falle ned. Trolig knekker markisekonstruksjonen før innfestingen. Kjør på.N Nlsp skrev:
Klikk her for å svare