Erik-R
Jeg holder på å bygge et lite kjøkken, og over oppvaskbenken vil jeg sette opp kjøkkenskap. Veggen bak oppvaskbenken består av en gipsplate som er festet på stående trestendere (60 cm avstand) mot den "ekte/gamle veggen" som jeg tror er lettbetong (huset er fra 30-tallet). Stenderne ser ut til å være ca. 25 mm x 70 mm.
Nå lurer jeg på hvordan jeg skal feste skapene i veggen? Det er altså 70 mm inn til vegg, og deretter bygger skapet kanskje 10 mm.
Er det et problem? Eller bruker jeg bare en lettbetongplugg og en lang skrue? Finnes det så lange skruer, og vil gipsplaten holde belastningen?

Erik

Man kan jo bytte ut gipsskiven med en treplate for eksempel. En remse på 15cm i høyde med skapenes skruehull.

Erik-R
Tips fra Beijer var at man alltid skal feste kjøkkenskap i vegg eller i stendere. Tror ikke at en treplate som spikres i stenderne holder vekten av et skap...?
Erik

Jo.. det holder. Gjorde så på en masonittvegg. Er man likevel usikker går det jo an å kortle.

Sist redigert:
Erik-R
Unnskyld, men hva betyr kortla?

Er ikke så sikker på at det er lettbetong om huset er fra 30-tallet. Ville gjette på tegl kanskje?

Google..
Man setter en bit regel horisontalt inne i veggen mellom to regler som man deretter skrur skapet i.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.