Hei!

I stuen skal vi senke taket rundt veggene og 40 cm inn - slik at det blir som en nedsenket ramme rundt taket. Tanken er at det deretter skal monteres spotlights i denne rammen.

Tenkte å montere opp 45x95 lekter med en lengde av 40 cm der jeg har tenkt å feste selve rammen (som jeg tenkte å bruke i 12mm sponplate). Innertaket er laget av gips, så jeg håpet å finne noen lekter under som jeg kunne få et godt feste mot. Den delen av taket som er nærmest veggen er lektet rundt om, så det er ikke noe problem å feste med lange treskruer. Men 40 cm inn finner jeg ingen som helst lekter (har vært rundt med drill på jakt). Hvordan går jeg frem for å feste mine 45x95-lekter mot det eksisterende gipstaket for at det skal/bør holde å feste sponplaten på? Expander??(!), PL400? ;D

Har laget en tegning så det kanskje blir lettere å forstå hvordan jeg mener:

reglar2.jpg

Tips mottas gjerne! Takk...

Min spontane tanke är molly.. borre gjennom regelen med riktig størrelse avhengig av skrue, markere i taket, molly, så når det skal opp, pl 400 på regelen og så skru det opp.. Eller er jeg helt feil på det???

Det høres bra ut. Mistenkte noe lignende men ville ha det bekreftet :)

Oppfølgingsspørsmål; Hvilken avstand mellom stenderne bør det være for å klare å holde oppe sponplatene som er 2,5m som lengst?

c/c 600 mm bør bli bra. :)

å min spontane reaksjon er hvorfor montere lektene på kortsiden for? langsgående er så mye enklere men så kanskje jeg er alene om å tenke..

Tror at mr z traff spikeren på hodet denne gangen (også).

Zephir

Takk for alle svar og synspunkter. Settes pris på av en novis i dette emnet.

mr Z skrev:
å mon spontane reaksjon er hvorfor montere reglene på kortene for? langsgående er så mye enklere men så kanskje jeg er alene om å tenke..
Hadde den tanken også men da jeg kommer til å gjøre dette selv trodde jeg at det ville bli lettere og spare på noen bannord ved å kjøre på kortene enn fulle lengder. Kanskje har jeg feil... Vette tusan hvordan jeg skal gjøre nå. :-?

Kom til å tenke på enda en ting. Kan man bytte ut selve skruen som sitter på mollyn med tanke på at den skal gjennom en 95mm-bjelke og så enkeltgipsen i taket. Standardskruen som pleier å sitte på mollyn ville vel ikke rekke halvveis gjennom bjelken.

entranced skrev:
Kom att tänka på ännu en sak. Kan man byta ut själva skruven som sitter på mollyn med tanke på att den ska igenom en 95mm-regel och sedan enkelgipset i taket. Standardskruven som brukar sitta på mollyn skulle vel ikke rekke halvveis gjennom regelen.
Visst går det å bytte ut skruen i mollyn, skal være std-dimensjoner om ikke jeg er helt ute og sykler :)
Tror tanken fra starten i denne tråden var å forsenke ned skruen i regelen, men visst går det greit å anskaffe lengre skrue.

Angående hvordan du skal sette reglene så tror jeg på langsgående, blir mindre pirk :)

Lykke til!

elof skrev:
Lykke til!
Takk, det trengs nok føles det som. Jaja, man må jo prøve for å lære sine begrensninger. Kommer til å kjøre langsmed som det tipses om her.

Takk igjen for all hjelp med mine newbie-spørsmål.  :D

Okey, som jeg har gjort nå har jeg montert en regel på kortene der endene på sponplatene møtes for å ha noe å feste endene i og for å redusere risikoen for at det beveger seg i skjøten.

Hvordan gjør jeg best for at skjøten mellom sponplatene skal synes så lite som mulig samt redusere risikoen for sprekkdannelser når alt er malt og klart?
Å bare sparkle og male over skjøten holder vel neppe? Skal man bruke vev, latexfug eller noe annet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.