Overliggeren er en 45x95 trykkimpregnert regel som jeg først har kuttet diagonalt i benkesagen, deretter har jeg rundet av den med båndsliperen.

Ja, det er skruskrådd som du beskriver. Men, jeg tror at jeg i senere iterasjoner av dette også har gjort som @JanneJanne123 beskrev, altså først montere biten nærmest stolpen med skruer fra siden, og deretter sette på selve gjerdet og fikse med liggende delene.

Spilene er skrudd inn i den ytre liggende delen, og ja, det er nok to skruer i de brede, husker ikke 100%.

• Liker
JanneJanne123 og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Overliggeren er en 45x95 trykt regel som jeg først har kappet diagonalt i benkesagen, deretter har jeg avrundet den med båndslipemaskinen.

Ja, det er skråskruet som du beskriver. Men, jeg tror at jeg i senere iterasjoner av dette også har gjort som @JanneJanne123 beskrev, dvs at først montere biten nærmest stolpen med skrue fra siden, og deretter sette på plass selve gjerdet og fikse med de liggende delene.

Spilerne er skrudd inn i den ytre liggende delen, og ja, det er nok to skruer i de brede, husker ikke 100%.
Supertakk!

Det med kappet diagonalt henger jeg ikke med på. Min fantasi sier meg at det er for å få litt fall på overliggeren for vannavrenning? Eller diagonalt på noe annet hold?

Skrue fra siden har jeg fundert på også, men spilen er jo kun 28mm bred, vil den ikke sprekke? Forboring kreves, gjetter jeg.

Slik jeg har tegnet opp det nå, så vil det være sånn:

Stolpe 95x95
Spiler nærmest stolpen 28x45
Øvrige spiler, en blanding mellom 28x45 og 28x70
Liggende på hver side av spilene 28x70
Overligger 28x120 alternativt 45x120

Knepet hos meg er at gjerdet med stående spiler skal møte et plank med liggende bord, overgangen der blir interessant å gjennomføre :rolleyes::rolleyes:

Dessuten, total spennvidde er 8,8 meter (gjerdet 3 meter) der bjelkene går overlappende :sweat::rolleyes:

Jeg har jo en egen tråd om dette, men få finner veien dit... Beklager at jeg kaprer denne tråden, men det var virkelig et stilrent gjerde du har bygget.:ok:

E EasyCash skrev:
Det med kapet diagonalt henger jeg ikke med på. Min fantasi sier meg at det er for å få litt fall på overliggeren for vannavrenning? Eller diagonalt på noen annen måte?
Jeg forklarer kanskje litt dårlig. Det jeg mener er at jeg har stilt regla på høykant og deretter lutet sagbladet noe.

Tegning av en trekantet skråskjæring.

E EasyCash skrev:
Skrue fra siden har jeg også vurdert, men spjeldet er jo bare 28mm bredt, vil det ikke sprekke? Forboring kreves antar jeg
med bra terrasse-skrue funker det. Jeg har nok brukt essves skrue.

Angående materialvalget så har jeg nok brukt 22mm kløvsaget virke. Det var litt vanskelig å finne trykkimpregnert slikt husker jeg, men det er kanskje vanligere nå.

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jeg kanskje forklarer litt visnet. Det jeg mener er at jeg har stilt regelen på høykant og deretter lutet klingen noe.

[bilde]

med bra trallskruv funker det. Jeg har nok brukt essves skruv.

Angående materialvalget så har jeg nok brukt 22mm kløvsaget virke. Det var litt kinkig å finne trykket slikt vil jeg minnes, men det er kanskje vanligere nå.
Da forstår jeg. Takk.

Jeg har lastet opp litt bilder i min tråd. Hvis du har tid får du gjerne komme med synspunkter

https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5239059

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.