Hei!
Skal sette opp gjerde og vil ha seksjonene "mellom" stolpene og ikke utenpå. Hvordan gjøre det? Har sett såkalte gjerdestag, men de føles ikke tilstrekkelige for et langt gjerde. Å frese ut stolpene slik at de bærende bjelkene skyves inn der, kunne vært noe, men det er ganske mange stolper og det skal gjøres to ganger dessuten - har dessverre ikke så mye tid. Finnes det noe smart måte for å raskere prosessen?

Det er bare å skråskru - holder akkurat på med det og det funker utmerket og blir stabilt.

Akkurat!
Forbor også så sprekker det ikke engang om 10 år.
Eller enda enklere, bruk Grabbers selvborende terrassebordskrue.

...ja, riktig (bra) skrue er en forutsetning for at dette skal funke. Selv bruker jeg Essves skrue nå og det ville garantert ikke funket med billig biltema/byggmax skrue......tror jeg.

Litt pics:

Har man bare to armer trengs litt hi-tech snickartools:

IMG_2044_small.jpg

Myshjørnet:
IMG_2045_small.jpg

IMG_2047_small.jpg

Fasade kanter på de liggende bitene forbedrer helhetsinntrykket.
IMG_2049_small.jpg

IMG_2050_small.jpg

IMG_2051_small.jpg

IMG_2052_small.jpg

Stolpene er uhøvlet 75x75, liggende 22x70, smale pinnene er 34mm kappet ut av en 22x120, brede pinnene er 22x95, avstanden mellom pinnene er cirka 20mm.
IMG_2053_small.jpg

Innfesting midt på, skråskrudd
IMG_2054_small.jpg

IMG_2055_small.jpg

IMG_2056_small.jpg

Den skarpsynte ser eventuelt at pinnene er symmetrisk plassert rundt midten slik at alle rommene ser like ut, i stedet for at alt bare bygges fra venstre til høyre eller motsatt. Symmetri!

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
Stilig :-)
Liker spesielt din "snickarbänk"
Der kan man ta en og annen "screwdrivers"

• Liker
Anita.W
  • Laddar…
Sånn kan man bare gjøre når ikke huschefen er hjemme.....:cool:

MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

[bild]

Den skarpøyde ser eventuelt at pinnene er symmetrisk plassert rundt midten sånn at alle fag ser like ut, i stedet for at alt bare bygges fra venstre til høyre eller omvendt. Symmetri!
Takk for inspirasjon. Skal bygge plank og gjerde nå på våren, har en tråd om emnet men her fant jeg akkurat det jeg søkte etter.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
JanneJanne123
Et nærbilde av et tregjerde med smale spiler, skruene er skjult, og det er en grønn plen i bakgrunnen.
Jeg har bygget et lignende gjerde, men i stedet for skråskrue kjørte jeg med litt lengre skruer og skrudde gjennom hele bredde på bordet fra kortsiden. Har noe tettere mellom spileene og skruehullene er stort sett usynlige.

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bilde]
Jeg har bygget et lignende gjerde, men i stedet for skråskruing brukte jeg litt lengre skruer og skrudde gjennom hele bordets bredde fra kortsiden. Har noe tettere mellom spileene og skruehullene er stort sett usynlige.
Hva har du for dimensjoner på gjerdet ditt?

JanneJanne123
Hvitt gjerde med trange spjeld mellom trestolper, fungerende som lydisolering for en varmepumpe plassert bak.
45 og 95 er spjellene. Er ganske tight satt for at de fungerer som lyddemper for en luftvarmepumpe som står bak. Mellomrommet er en tommestokkbredde bred.

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

[bild]

Den skarpøyde ser eventuelt at pinnene er symmetrisk plassert rundt midten, slik at alle fag ser like ut, i stedet for at alt bare bygges fra venstre til høyre eller omvendt. Symmetri!
Hei!

Hva har du for topprekke til ditt gjerde?
Forstår jeg det rett at du skruskrudd de liggende inn i stolpen, men også skruskrudd den innerste spilen mot stolpen?

Spilene er skrudd inn i den liggende planken? En skrue per spil eller to på den brede, en på den smale?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.