25.640 lest ·
18 svar
26k lest
18 svar
Hvordan feste gjerde i "midten" av stolpe
Hei!
Skal sette opp gjerde og vil ha seksjonene "mellom" stolpene og ikke utenpå. Hvordan gjøre det? Har sett såkalte gjerdestag, men de føles ikke tilstrekkelige for et langt gjerde. Å frese ut stolpene slik at de bærende bjelkene skyves inn der, kunne vært noe, men det er ganske mange stolper og det skal gjøres to ganger dessuten - har dessverre ikke så mye tid. Finnes det noe smart måte for å raskere prosessen?
Skal sette opp gjerde og vil ha seksjonene "mellom" stolpene og ikke utenpå. Hvordan gjøre det? Har sett såkalte gjerdestag, men de føles ikke tilstrekkelige for et langt gjerde. Å frese ut stolpene slik at de bærende bjelkene skyves inn der, kunne vært noe, men det er ganske mange stolper og det skal gjøres to ganger dessuten - har dessverre ikke så mye tid. Finnes det noe smart måte for å raskere prosessen?
Takk for inspirasjon. Skal bygge plank og gjerde nå på våren, har en tråd om emnet men her fant jeg akkurat det jeg søkte etter.MathiasS skrev:
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg

Jeg har bygget et lignende gjerde, men i stedet for skråskrue kjørte jeg med litt lengre skruer og skrudde gjennom hele bredde på bordet fra kortsiden. Har noe tettere mellom spileene og skruehullene er stort sett usynlige.
Flott!JanneJanne123 skrev:
Har du tid/lyst til å komme med synspunkter på min tråd? Så kaprer jeg ikke denne tråden med mine spørsmål
https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5198183
Hei!MathiasS skrev:
Hva har du for topprekke til ditt gjerde?
Forstår jeg det rett at du skruskrudd de liggende inn i stolpen, men også skruskrudd den innerste spilen mot stolpen?
Spilene er skrudd inn i den liggende planken? En skrue per spil eller to på den brede, en på den smale?