Vi har revet ned veggene på vår overetasje da vi syntes at 5 cm isolasjon og ingen luftspalte ikke var særlig bra..
Nå står vi der og skal sette opp en ny vegg men siden huset er fra 1923 så er jo ingenting rett i takkonstruksjonen så den kan vi ikke ta utgangspunkt i.
Hvordan får man lettest veggen i rett vinkel? Noen smarte tips?
Hvordan får man lettest veggen i rett vinkel? Noen smarte tips?
Tja, 3+4meter på vinkelen, så har du 5 på diagonalen, det burde rekke,
Litt mindre, 80+60 cm, gir en meter på diagonalen
Det er vel "standardvinkelen" jeg pleier å bruke.
Ellers får du ta fram kalkulatoren,
Så kommer det vel litt an på overetasjen, og hvordan veggen skal gå, noen ganger kan det være bedre å gi opp eksakt rettvinklet, og følge en annen vegg,
Eks, 3.8 m eller noe fra gavlveggen, så får vinklene bli som de blir, men i det minste blir 2 vegger parallelle..
Et tips ved skrå vegger: Unngå mønstertilpasning på tapetene...
Litt mindre, 80+60 cm, gir en meter på diagonalen
Det er vel "standardvinkelen" jeg pleier å bruke.
Ellers får du ta fram kalkulatoren,
Så kommer det vel litt an på overetasjen, og hvordan veggen skal gå, noen ganger kan det være bedre å gi opp eksakt rettvinklet, og følge en annen vegg,
Eks, 3.8 m eller noe fra gavlveggen, så får vinklene bli som de blir, men i det minste blir 2 vegger parallelle..
Et tips ved skrå vegger: Unngå mønstertilpasning på tapetene...
Og så kan du kryssmåle, dvs at begge diagonalene er like lange og markere hjørnene på gulvet hvordan rommet blir i firkant med f.eks. tape. Men det forutsetter at veggene er like lange. Men jeg er enig med tidligere notering at man noen ganger ved renovering må ta utgangspunkt i hva som er praktisk.
Klikk her for å svare