Vi har revet ned veggene på vår overetasje da vi syntes at 5 cm isolasjon og ingen luftspalte ikke var særlig bra.. :) Nå står vi der og skal sette opp en ny vegg men siden huset er fra 1923 så er jo ingenting rett i takkonstruksjonen så den kan vi ikke ta utgangspunkt i.

Hvordan får man lettest veggen i rett vinkel? Noen smarte tips?

Pythagoras' setning, om du ikke har en vinkel i boksen.. Eller hva mener du ??

Sist redigert:
Ja det var så jeg mente. Har vært inne på dette med pyttes sats men lurte på om det fantes noen annen smidig måte. En vinkel må vel være ganske stor for å fungere på en vegg?

Tja, 3+4meter på vinkelen, så har du 5 på diagonalen, det burde rekke,
Litt mindre, 80+60 cm, gir en meter på diagonalen
Det er vel "standardvinkelen" jeg pleier å bruke.
Ellers får du ta fram kalkulatoren,
Så kommer det vel litt an på overetasjen, og hvordan veggen skal gå, noen ganger kan det være bedre å gi opp eksakt rettvinklet, og følge en annen vegg,
Eks, 3.8 m eller noe fra gavlveggen, så får vinklene bli som de blir, men i det minste blir 2 vegger parallelle..
Et tips ved skrå vegger: Unngå mønstertilpasning på tapetene... :-)

Det var bra svar! Takk snille. Nei mønsterpasning tror jeg vi hopper over.. Blir hvite vegger.. =)

Og så kan du kryssmåle, dvs at begge diagonalene er like lange og markere hjørnene på gulvet hvordan rommet blir i firkant med f.eks. tape. Men det forutsetter at veggene er like lange. Men jeg er enig med tidligere notering at man noen ganger ved renovering må ta utgangspunkt i hva som er praktisk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.