#30; jeg skrev i sone 1 og at jeg aldri ville bruke gips i våtrom overhodet. Jeg vet at det står i tabellen at gips tillates under visse forutsetninger, men faktum gjenstår om damptransporten gjennom tettesjiktet. Det er bare de nye foliene som klarer kravene. Betr Boverket så henviser de til fabrikantens anvisninger, og dermed blir det jo oftest typegodkjente produkter som brukes hvis kontrollplanen skal oppfylles med tilhørende dokument. Men hvorfor ta sjansen og bruke gips selv om tettesjiktsbekledningen er ok, så kan blanderen løsne, barna klatrer på vannledningene for å nå sjampoflasken osv.

#26 vctrex; Skremmende hvor mye feilaktigheter folk spyr ut til høyre og venstre, ikke rart at folk blir redde for å lage sine egne våtrom. Etter min mening er det ikke vanskeligere enn å velge BKR eller GVK og så følge deres instruksjoner til punkt og prikke.

Jeg er for øvrig 100% overbevist om at et væskebasert tettesystem som er påført i riktig mengde ikke slipper gjennom fukt i dampform i så stor grad at mugg skulle begynne å vokse på kartonggips. Det finnes ikke en sjanse. Det skulle i så fall være i et ekstremtilfelle der man har stengt inne gipsen i en dårlig isolert yttervegg mellom dampsperre og væskebasert tettesystem.

Det er godt at det finnes eksperter som helt kan dømme ut eksperter og prøver ved å mene og blinde for utførte målinger og rapportering. Hvilke væskebaserte tettesystem har du testet?
Man skal også ta i betraktning at før dusjet(badet) folk 2-3 ganger i uken, og i dag forekommer det at det dusjes 2 timer om dagen i et dusjrom.

Sist redigert:
seniorkonsult, det var altså ikke du som skrev dette:

seniorkonsult skrev:
Stopp!
Ingen gips i våtrum, dvs vanlig gips. Dessuten får skruving av gips ikke skje så skruen går igjennom pappen. Platen sitter da løst fordi det er pappkartongen som holder platen. Skriver dette om gipsen fordi det er snakket om gips ovenfor.
Les på i bif länk:
[lenke]
og dette:

seniorkonsult skrev:
stoif: Javisst finnes det jo fortsatt de som bruker krympende, løsende plastmatter som tettsjikt i dusjen i dag og om man gjør det, så bør man nok lime fast de detaljer som skal monteres på veggen. GVK endrer stadig sine bestemmelser. For noen år siden ble det helt forbud fra boverket å bruke kartongbåret gips i våtrum.
Jeg har sett utallige våtrum med muggangrepet gips, først og fremst ved innfestninger.

Jo unnskyld, noen ganger går det for fort. Det gjenstår dog at det finnes en hel del krav med tettsjiktet. Presiserer her og i #32.

Vis vedlegget GVKs.pdf

Sist redigert:
Det er ingen presisering, det er helt andre opplysninger som går direkte imot det du skrev tidligere.

Sist redigert:
Tror TS vet hvordan veggen blir rett nå.......

• Liker
Adamkg
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Tror TS vet hvordan veggen blir rett nå.......
:D:D

• Liker
Sus65
  • Laddar…
Ble veggen rett? Hvordan gjorde du det?

Finnes ingen snarveier til den perfekte lyden. Bare å shimse eller justere. Er centimeterne viktige, så er jo shimsing det eneste alternativet. Å rette opp gamle vegger er et slit.

Vegggen er nok rett nå, men jeg kommer tilbake med en dårens stahet om gips i våtrom. Det kan være interessant for andre. Les BBV; Jeg snakker fortsatt om keramisk bekledning.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

5.7.1 Vegger
Plater som skal være underlag for keramiske tettesjiktskonstruksjoner på vegger skal være av produsenten anbefalt og egnet som underlag for tettesjikt og flislegging.
Plater i våtsone 1 skal ha stabilitet etter fukting uten å miste sine tekniske egenskaper og være motstandsdyktige mot mikrobiell vekst.
Pappkledde plater av gips skal ikke brukes i våtsone 1 som underlag for tettesjikt og flislegging eller som bakenforliggende plate.
Trebaserte plater skal ikke brukes som underlag for tettesjikt og flislegging.
Platevegger skal oppfylle toleransekravene i henhold til tabell 43.B/HSD-1 AMA Hus.

5.7 Platekonstruksjoner
Plater/platekonstruksjoner i våtrom skal ifølge produsenten være dokumentert egnet/tiltenkt som underlag for keramiske tettesjiktsystemer i våtrom samt være montert i henhold til plateprodusentens anvisninger.
Pappkledde plater av gips skal ikke brukes i våtsone 1 som underlag for tettesjikt eller som bakenforliggende plate. Gjelder både gulv og vegger.

Muggpåvekst
Pappsjiktet på gipsplater er følsomt for vekst av giftig såkalt papirmugg (Stachybotrys chartarum) som kan utvikles bak tettesjikt. Ved inngrep (renovering/riving) av våtromsvegger med pappgipsplater kreves verneutstyr; verneklær og partikkelfilter 3. Normalt utgjør mugg imidlertid ingen risiko for beboerne så lenge det finnes bak fliser og tettesjikt.
Selv svært små fuktmengder, som ved lekkasje ved feilaktige innfestninger og lignende, kan starte veksten. Gjelder uavhengig av tettesjikttype.
Bransjereglene anbefaler at pappkledde gipsplater ikke skal brukes i det mest utsatte området i våtrommet, våtsone 1, med hensikt å bidra til et sunnere byggearbeid gjennom å følge aktsomhetsregelen ifølge miljøloven, 2 kap. 3 §. Der fremgår plikten til å iaktta begrensninger og forsiktighetsregler for at tiltak ikke skal skade helse eller miljø.
BBR 6:51:
”Bygg skal utformes slik at fukt ikke forårsaker skader, vond lukt eller hygieniske ulemper og mikrobiell vekst som kan påvirke menneskers helse.”
* Alle standarder og normer som henvises til i Byggkeramikrådets Bransjeregler for Våtrum

Hva er det du vil si?

Ja men les deg opp. Det handler jo om papirbelagt gips i våtrom som mange sier er godkjent.

seniorkonsult skrev:
Jamen les på. Det handler jo om papirkledd gips i våtrom som mange sier er godkjent.
Ja men fortsatt så snakket vi om GVK og jeg har i mange tråder nevnt at det ikke er tillatt med kartonggips ifølge BKR.

Sannheten er at det har blitt forsøkt gjeninnført da skadestatistikken ikke viser på noen merkostnader eller problemer da saneringen etter vannskade uansett inneholder platebytte. Men forslaget er ekstremt motarbeidet, noe som ikke er rart når plateleverandørene som er en stor inntektskilde for BKR tjener mye på våtromsplater...

BBM er vel bKR og henvisninger til bransjeregler gjelder hva jeg forstår. Nå har jeg ikke for øyeblikket lest på GVK men det er jo våtromskontroll og kravene bør vel være likeverdige?

Du henviste til GVK's regelverk i din første post der du påsto at kartinggips var forbudt i våtrom. Les selv i den lenken du henviser til; det er tillatt med kartonggips utenfor sone 1 under visse forutsetninger (som normalt sett oppfylles).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.