15.949 lest ·
52 svar
16k lest
52 svar
Hvordan få plater rette på en bølgete vegg?
Dette tror jeg er den enkleste og raskeste måten å oppnå et bra (rett) resultat.....Gabbe1 skrev:
Stopp nå, GVK har aldri forbudt kartonggips derimot gjør BKR det etter en del krangel og intern lobbyvirksomhet. Det skal dog tilføyes at dette forbudet ikke bygger på ren skadestatistikk men tvert imot så har det med våtromsfolie spesielt siden de ble godkjent under etag 022 ikke er noe problem.seniorkonsult skrev:stoif: Javisst finnes det jo fortsatt de som bruker krympende, løsende plastmatter som tetningslag i dusjen i dag og om man gjør det så bør man nok lime fast de detaljene som skal monteres på veggen. GVK endrer stadig sine bestemmelser. For noen år siden ble det helt forbud fra boverket å bruke kartongbåren gips i våtrom.
Jeg har sett utallige våtrom med muggangrepet gips, spesielt ved innfestninger.
Fra begynnelsen kunne man fortsette med kartonggips om man bygde ifølge GVK da nesten alle leverandører tillot dette. Sakte men sikkert trekker de fleste leverandører seg etter påtrykk og endrer sine monteringsanvisninger så i praksis begynner det dog å bli vanskelig å bygge med kartonggips.
Skademessig med muggpåvekst burde vel du om noen vite at det ikke finnes noen påtrufne tilfeller der ikke tetningslaget har vært feilaktig.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Jeg tror det er du som har null koll. Les AMA og eldre boverkets regler. Jeg er besiktningsmann og kontrollansvarlig i mange år så nok har jeg koll alltid.
Det er som sagt godkjent og har alltid vært det ifølge GVK mens BKR la inn et forbud om det. Derimot er det også internt hos BKR diskusjoner om å revidere kravet igjen, men det er som alltid penger involvert. Derimot krever GVK at tettskiktsleverandørens anvisninger følges, noe som diskvalifiserer kartonggips i mange tilfeller.seniorkonsult skrev:
Boverket og bygg AMA har heller ikke noen direkte forbud.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Skademessig med muggvekst bør vel du om noen vite at det ikke finnes noen påtrufne tilfeller hvor ikke tettesjiktet har vært feilaktig[/QUOTE]
Jo det finnes utallige tilfeller hvilket sikkert forsikringsselskapene har kontroll på. Flisfugene slipper gjennom vann og denne fukten vandrer gjennom tettesjiktet inn i platen. Det var dette som startet debatten om kartongkledd gips ivåtrum (sone1).
Nå taler jeg om de eldre tettesjiktene som har en dårligere dampmotstand.
Fra Byggutbildarna 2012.
For flere år siden advarte SP, Sveriges tekniske forskningsinstitutt, om at flere væskebaserte tettesjiktsystemer ikke hadde en tilstrekkelig høy dampgjennomgangsmotstand for å verken klare rådene i BBR eller for å unngå fuktskader. Forskningsresultatene førte til endringer i både bransjeregler og i praksis.
Ifølge de nye bransjereglene fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tettesjiktet i våteste våtsone bestå av et foliesystem for vegger og gulv på plater. SP testet fem vanlige tettesjiktsystemer under keramiske plater i våtrom. Produsentene ble ikke angitt. Alle fem testede foliesystemer lakk, noen mer enn andre. Det bør imidlertid være mulig å gjøre dem tette med rett utførelse og riktig skjøteteknikk.
Jo det finnes utallige tilfeller hvilket sikkert forsikringsselskapene har kontroll på. Flisfugene slipper gjennom vann og denne fukten vandrer gjennom tettesjiktet inn i platen. Det var dette som startet debatten om kartongkledd gips ivåtrum (sone1).
Nå taler jeg om de eldre tettesjiktene som har en dårligere dampmotstand.
Fra Byggutbildarna 2012.
For flere år siden advarte SP, Sveriges tekniske forskningsinstitutt, om at flere væskebaserte tettesjiktsystemer ikke hadde en tilstrekkelig høy dampgjennomgangsmotstand for å verken klare rådene i BBR eller for å unngå fuktskader. Forskningsresultatene førte til endringer i både bransjeregler og i praksis.
Ifølge de nye bransjereglene fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tettesjiktet i våteste våtsone bestå av et foliesystem for vegger og gulv på plater. SP testet fem vanlige tettesjiktsystemer under keramiske plater i våtrom. Produsentene ble ikke angitt. Alle fem testede foliesystemer lakk, noen mer enn andre. Det bør imidlertid være mulig å gjøre dem tette med rett utførelse og riktig skjøteteknikk.
Jo det finnes utallige tilfeller som sikkert forsikringsselskapene har innsikt i. Flisefugene slipper gjennom vann, og denne fukten vandrer gjennom tetningslaget inn i platen. Det var dette som startet debatten om kartongkledd gips i våtrom (sone 1).seniorkonsult skrev:
Nå snakker jeg om de eldre tetningslagene som har en dårligere dampmotstand.
Fra Byggutbildarna 2012.
For flere år siden varslet SP, Sveriges tekniske forskningsinstitutt, om at flere væskebaserte tetningssystemer ikke hadde en tilstrekkelig høy dampgjennomgangsmotstand for verken å oppfylle rådene i BBR eller for å unngå fuktskader. Forskningsresultatene førte til endringer både i bransjeregler og i praksis.
I henhold til de nye bransjereglene fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tetningslaget i den våteste våtsonen bestå av et foliesystem for vegger og gulv på platekonstruksjoner. SP testet fem vanlige tetningssystemer under keramiske fliser i våtrom. Produsentene ble ikke angitt. Alle de fem testede foliesystemene lekket, noen mer enn andre. Det bør imidlertid være mulig å gjøre dem tette med riktig utførelse og riktig skjøteteknikk. [/QUOTE]
Ja forsikringsselskapene har god oversikt, noen av dem i hvert fall. Jeg har ganske god innsikt i innrapportert skadestatistikk til våtromsrådet fra alle større selskaper. Med gamle rullede tetningslag så finnes det en stor mengde skaderapporter om muggvekst på kartonggips, men ikke EN eneste av disse skadene hadde et korrekt utført tetningslag; man kunne fastslå for tynne tetningslag, manglende mansjetter etc.
Ser man dessuten på merkostnadene i skadene så var også disse statistisk nesten ikke-eksisterende. Riktignok var det muggvekst, men ingen eller lite spredning utover dette, og selv uten denne veksten måtte platene byttes.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Her finnes en prøvingsrapport. Last ned og søk på "gipsskiva". En interessant og skremmende lesning.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:562733/FULLTEXT01
Det handler altså om flisbekledning og..gulvsluk.
Hva angår forsikringsselskapene så skal det være fuktbestandige plater, noe man neppe kan kalle kartonggips for. Jeg ville aldri montert en gipsskiva på mitt baderom uansett tetningssjikt.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:562733/FULLTEXT01
Det handler altså om flisbekledning og..gulvsluk.
Hva angår forsikringsselskapene så skal det være fuktbestandige plater, noe man neppe kan kalle kartonggips for. Jeg ville aldri montert en gipsskiva på mitt baderom uansett tetningssjikt.
Sist redigert:
Skremmende hvor mange feilaktigheter folk spyr ut til høyre og venstre, ikke rart at folk blir redde for å gjøre sine egne våtrom. Etter min mening er det ikke vanskeligere enn å velge BKR eller GVK og så følge deres instruksjoner til punkt og prikke.seniorkonsult skrev:Jo det finnes utallige tilfeller som forsikringsselskapene sikkert har kontroll på. Fugene slipper gjennom vann og denne fukten vandrer gjennom tettesjiktet inn i platen. Det var dette som startet debatten om kartongkledd gips i våtrom (sone 1).
Nå snakker jeg om de eldre tettesjiktene som har en dårligere dampmotstand.
Fra Byggutbildarna 2012.
For flere år siden varslet SP, Sveriges tekniske forskningsinstitutt, om at flere væskebaserte tettesjiktsystemer ikke hadde en tilstrekkelig høy dampgjennomgangsmotstand for verken å klare rådene i BBR eller for å unngå fuktskader. Forskningsresultatene førte til endringer i både bransjeregler og i praksis.
Ifølge de nye bransjereglene fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tettesjiktet i den våteste våtsonen bestå av et foliesystem for vegger og gulv på platekonstruksjoner. SP testet fem vanlige tettesjiktsystemer under keramiske plater i våtrom. Produsentene ble ikke angitt. Samtlige fem testede foliesystemer lekket, noen mer enn andre. Det bør dog være mulig å gjøre dem tette med riktig utførelse og riktig skjøteteknikk.
Jeg er for øvrig 100% overbevist om at et væskebasert tettesjiktsystem som er påført i riktig mengde ikke slipper gjennom fukt i dampfase i så stor utstrekning at mugg skulle begynne å vokse på kartonggips. Det finnes ikke en sjanse. Det skulle i så fall være i noen ekstremtilfeller der man har stengt inn gipsen i en dårlig isolert yttervegg mellom dampsperren og det væskebaserte tettesjiktet.
Det store problemet med de væskebaserte tettesjiktene som jeg har forstått det var at det var så lett å jukse gjennom å ikke påføre tilstrekkelig mengde. Ikke at dampgjennomgangsmotstanden var for lav ved riktig utført arbeid!
Sitter i akkurat samme situasjon hjemme, men jeg lager bare et soverom, ikke et baderom. Men uansett hva man gjør så er det jo hyggelig med rette veggerBubben141 skrev:
Jeg bruker masonittremser og fargemiksepinner som distansere og så bruker jeg strølekt 23x36mm for å ikke bygge for mye, men likevel få plass til VP-rør. Hadde jeg ikke trengt å trekke rør kunne jeg satt OSBn direkte mot spontan/distansene.Gabbe1 skrev:
Det er litt pirk, men det funker. Har en 2m rettholt og 120cm vater.
Västerhaninge 17 skrev:
jo men les hva jeg skrev før du kommenterer da!! "fix" kaller man jo ganske ofte det man setter fliser (altså festemasse), men herdet sparkel er typ ardurapid eller annet hurtigherdende "betongsparkel" vet ikke helt hva det klassifiseres som! Men det er jo garantert sterkere enn "festemasse/flisefix"...
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Det handler ikke om juks. Det handler om testede produkter som beviselig ikke er tette iht kravene 1000 000s/m. Derfor blir det mugg i kartongen på gipsen fordi fugene er utette.vectrex skrev:Skremmende hvor mye feilaktigheter folk spyr ut til høyre og venstre, ikke rart at folk blir redde for å lage sine egne våtrom. Etter min mening er det ikke vanskeligere enn å velge BKR eller GVK og deretter følge deres instruksjoner til punkt og prikke.
Jeg er for øvrig 100% overbevist om at et væskebasert tetningssystem som er påført i riktig mengde ikke slipper gjennom fukt i dampfase i så stor grad at mugg vil begynne å vokse på kartonggips. Det finnes ikke en sjanse. Det måtte i så fall være i et ekstremtilfelle der man har stengt inne gipsen i en dårlig isolert yttervegg mellom dampsperre og væskebasert tetting.
Det store problemet med de væskebaserte tetningene som jeg har forstått det var at det var så lett å jukse ved ikke å påføre tilstrekkelig mengde. Ikke at dampgjennomgangsmotstanden var for lav ved riktig utført arbeid!
seniorkonsulent, jeg vet ikke om det er særlig meningsfullt å diskutere med noen som ikke kan erkjenne en feil.
Du skrev at kartonggips ikke var tillatt i våtrom (dvs uansett sone) og henviste til Boverket. Boverket gir kun svar på funksjon, ikke teknisk løsning, og henviser heller til bransjeregler så hos Boverket kan vi umulig finne noe om kartonggips. GVK tillater kartonggips med riktig tettsjikt utenfor sone 1, altså tar du feil. Det er mange her på forumet som har svært gode kunnskaper om regelverkene rundt våtrom, og inntil du erkjenner hvordan det ligger an, får du nok ikke større tillit her uansett om du jobber som besiktigelsesmann eller ei.
Du skrev at kartonggips ikke var tillatt i våtrom (dvs uansett sone) og henviste til Boverket. Boverket gir kun svar på funksjon, ikke teknisk løsning, og henviser heller til bransjeregler så hos Boverket kan vi umulig finne noe om kartonggips. GVK tillater kartonggips med riktig tettsjikt utenfor sone 1, altså tar du feil. Det er mange her på forumet som har svært gode kunnskaper om regelverkene rundt våtrom, og inntil du erkjenner hvordan det ligger an, får du nok ikke større tillit her uansett om du jobber som besiktigelsesmann eller ei.