15.949 lest ·
52 svar
16k lest
52 svar
Hvordan få plater rette på en bølgete vegg?
Side 1 av 4
Jeg holder på å gjøre et tidligere soverom om til bad. Samtlige vegger er revet ned til stafettbordene og skal kles med gips og våtromsplater i de forskjellige sonene. Flisleggeren vil ha så rette vegger som mulig for å kunne bruke både store fliser og minimalt med fugemasse. Dilemmaet er bare at stafettbordene er litt lett bøyd etter sine 50 år i konstruksjonen. Altså, stafetten er stående og enkelte bord er bøyd etter årringene. Veggen er en yttervegg med 4,5 cm tykke stafettbord, så å bytte dem er ikke et alternativ. Der det varierer som mest så differ det cirka 15mm mellom topp og bunn, på en strekning av cirka 1,5 meter. Jeg har fått en litt gal idé om at man kunne sprøyte på med noe limlignende materiale og på den måten gi støtte bak platene der det går inn for mye. Jeg kunne da regulere hvor langt inn platen skal presses i klisset ved å skru skruene med forskjellig stramhet. Når limet deretter har stivnet så vil det sitte som fjell og jeg kan stramme skruene ordentlig hvis jeg vil. Jeg kan ikke bygge ut veggene med en ytterligere 45-regel. Det er allerede gjort på de veggene det er mulig. Hva tror dere, er metoden mulig? Eller finnes det en enklere måte?
Begynn med å montere klosser/distanser der det trengs, har du en lang rettholt samt et vater så kan du raskt måle frem hvor det må bygges ut.
Deretter setter du 15mm kryssfiner bak våtromsplatene, det burde gi svært plane vegger.
Deretter setter du 15mm kryssfiner bak våtromsplatene, det burde gi svært plane vegger.
Klosser og distanser var min første tanke, men det blir så veldig mange forskjellige klosser når det er regelavstand på 30cm og veggflate på 2x4m med full takhøyde. Min tanke med fugematerialet var å ta en snarvei her for å slippe å måle på så mange punkter. Om jeg har fem klosser i høyden blir det totalt ca 150 stk, alle med forskjellige nivåer, der noen kanskje bare er 3mm med noen ekstreme på over 1 cm.
Om jeg setter en osb/plywood er jeg redd for at den trekker seg etter den opprinnelige veggen og at det fortsatt er litt bølgete.
Om jeg setter en osb/plywood er jeg redd for at den trekker seg etter den opprinnelige veggen og at det fortsatt er litt bølgete.
ellers kan du jo gipset ferdig så sparkle opp veggene med fix eller noe herdersparkel da vil du jo få det helt glatt iallfall!
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
I våtroms sone 1 skal man ikke bruke sparkel på våtromsplatene så...
men hvordan setter man opp flisene da? tape?
Elektrisk høvel og jevne ut med?
Så trekker du jo ikke skruen så hardt at de går inn i gipsen uansett. Setter du en skrue i en "dal" så vil skruen gå gjennom gipsplaten før den drar med platen så mye at det ville påvirke flisleggingen.
Vennlig hilsen, Marcus
Så trekker du jo ikke skruen så hardt at de går inn i gipsen uansett. Setter du en skrue i en "dal" så vil skruen gå gjennom gipsplaten før den drar med platen så mye at det ville påvirke flisleggingen.
Vennlig hilsen, Marcus
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Stopp!
Ingen gips i våtrom, dvs vanlig gips. Dessuten får skruving av gips ikke skje så skruven går gjennom pappen. Platen sitter da løst siden det er pappkartongen som holder platen. skriver dette om gipsen siden det er snakket om gips ovenfor.
Les på i vedlagt lenke:
http://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial
Ingen gips i våtrom, dvs vanlig gips. Dessuten får skruving av gips ikke skje så skruven går gjennom pappen. Platen sitter da løst siden det er pappkartongen som holder platen. skriver dette om gipsen siden det er snakket om gips ovenfor.
Les på i vedlagt lenke:
http://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial
Leser du i din lenke så ser du at vanlig gips faktisk kan være godkjent, avhengig av tettesjiktet.seniorkonsult skrev:
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
stoif: Javisst finnes det jo fortsatt de som bruker krympende, løsner plastmatter som tettesjikt i dusjen i dag, og hvis man gjør det, bør man nok lime fast de detaljer som skal monteres på veggen. GVK endrer stadig sine bestemmelser. For noen år siden ble det helt forbud fra Boverket å bruke kartongbåret gips i våtrom.
Jeg har sett utallige våtrom med muggangrepet gips, først og fremst ved innfestninger.
Jeg har sett utallige våtrom med muggangrepet gips, først og fremst ved innfestninger.