Hei!

Jeg skal montere innertakspaneler på ovenpå etasje.
Siden jeg helst vil ha innertaket gjennomgående der ved rekkverket, lurer jeg på hvordan man demonterer rekkverket til trappens fallsikring på ovenpå etasje?
Jeg har begynt og får løsnet det i overkant, men innser at jeg kommer til å sprekke ribbene hvis jeg fortsetter.
Alternativet er jo å montere innertakspanelene inntil håndlisten.

Noen som vet?

Med vennlig hilsen, Matti

• En hvit tre-spaljé ved en trapp på overetasjen, montert mellom gulvet og taket av paneler, med trekkerter på gulvet.
  • Hvit spaljé mot et skråtak med trepaneler i et rom, nær en hvit dør og et lakkerte tregulv, verktøy på gulvet.
  • Spaljé i treverk som møter et paneltak, med en dør i bakgrunnen. Trappen fallskydd ved trappeoppgang på overetasjen.
  • Hvite treribber fra en trapperekkverk og et grått paneltak. Bildet viser hvordan overliggeren møter innertakpanelene.
Nå vet ingen hvordan de har montert fra begynnelsen, overliggeren ligger kloss taket og er ikke så tykk, det kan være at det sitter skruer ovenfra gjennom panelet eller at det sitter skruer under der spjelene er opp i undertaket. Det siste kan være at de har boret hull for skruer gjennom overliggeren og for å skjule hullene har satt spjelene etterpå.

Mats-S
Ifrågasetter hele løsningen, hvorfor har man trukket opp spilene helt til taket, ser jo ikke direkte pent ut, men visst, det var vel enklest så :)

Formentlig kan spilene flyttes og festes i siden av bjelkelaget over trappehullet. Kappes til passende høyde og en ny overligger settes på plass som binder dem sammen på toppen. Min overligger sitter på 90 cm øk over gulvet.
Det innebærer at du enkelt kan sage av dem nå noen dec under taket, og deretter rive alt mot taket.

Deretter kapper du dem til riktig lengde og monterer dem typ som jeg har gjort (se bildene). Har du noe fornuftig å skru dem i så sitter alt steinhardt når det er klart (bruk forsenket sporskruv, det blir penest så). Så lager du en pen overligger som holder dem sammen på toppen.

OM du synes det blir for ustødig ved avslutningen kan du la SISTE ribben gå helt opp til taket, gjør den da tykkere enn de andre så ser det bedre ut.

Så her har jeg løst det i min villa :)

• Hvite treribber på rekkverk mellom etasjer. Ribber strekker seg opp mot taket, med en horisontal overligger som binder dem sammen.
  • Trespilere festet til en tremodul, sett ovenfra. Spilene strekker seg fra gulvnivå opp mot taket. Bakgrunnen viser en trapp og interiørdetaljer.
Sist redigert:
J jonaserik skrev:
Nå vet ingen hvordan de har montert fra starten, overliggeren ligger tett opp til taket og er ikke så tykk, det kan være at det sitter skruer ovenfra gjennom panelet eller at det sitter skruer under der sprossene er opp i undertaket. Det siste er at de har boret hull for skruer gjennom overliggeren og for å skjule hullene satt sprossene etterpå.
Det satt tre spiker omtrent der jeg har markert, som jeg har saget av med baufilblad, så nå går alt å rikke på, men ribbene sitter som fjell nederst, så rikker jeg mer, så sprekker ribbene, gjetter at de sitter inn i hverandre.

• Ribber med tre røde kryss der spikere har blitt fjernet. Ribber sitter fast nederst, mulig låses inn i hverandre.
Mats-S Mats-S skrev:
Ifårstetter hele løsningen, hvorfor har man dratt opp spylene helt til taket, ser jo ikke direkte pent ut, men visst, det var vel enklest så :)

Formentlig kan spylene flyttes og festes på siden av bjelkelaget over trappehullet. Kappes til passende høyde og en ny overligger settes på plass som binder dem sammen øverst. Min overligger sitter på 90 cm øk over gulv.
Det innebærer at du enkelt kan sage av dem nå noen cm under taket, og deretter rive alt mot taket.

Deretter kapper du dem til riktig lengde og monterer dem typ som jeg har gjort (se bildene). Har du noe vettig å skru dem i så sitter alt steinhardt når det er ferdig (bruk forsenket sporskruv, det blir penest så). Så lager du en pen overligger som holder dem sammen øverst.

OM du synes det blir for ustabilt ved avslutningen så kan du la SISTE ribben gå helt opp til taket, gjør den da tykkere enn de andre så ser det bedre ut.

Sånn har jeg løst det i min villa :)
Ja, det kanskje ikke "må" være at ribbene går helt opp i taket uten kan være et rekkverk, som du viser.
Får fundere på det.

M Mattixx skrev:
Det satt tre spiker omtrent der jeg har markert, som jeg har saget av med baufilblad, så alt går nå an å rikke på men listene sitter som berget nederst så rikker jeg mer så sprekker listene, tipper at de sitter i hverandre.
Sikkert er de skrudd eller spikret i overligger og underligger, deretter sparklet og malt for å skjule innfestningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.