31.993 lest ·
22 svar
32k lest
22 svar
Hvordan bygger man en "fet stolpe" til terrasse-rekkverket?
50x150, da bør man bare sette sammen tre stykker, ville vært synd å høvle ned 200 til 120...
Er det kjerneside mot kjerneside og utside mot utside som gjelder da, for å redusere risikoen for slag?
Bare å lete rundt nå da!
/A
Er det kjerneside mot kjerneside og utside mot utside som gjelder da, for å redusere risikoen for slag?
Bare å lete rundt nå da!
/A
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Hvorfor kjøper du ikke en vanlig saget 125x125 stolpe og høvler ned den om du har tilgang til planhøvel?Alko skrev:Takk for tipsene! Hadde ikke tenkt på forskjellen mellom gran og furu når det gjelder underbehandlingen. Nå kjører jeg løsemiddelbasert system (Alcro Classic) så olje gjør jeg uansett, men de skal ikke trenge å stå i olje over natten som man noen ganger gjør på panel og staketribber etc...
Interessant approach å fuge sammen 45x70 på den måten, men jeg må jo på planhøvling eller kløvsaging (før skruing) uansett på grunn av fasningen i regelverket (eller så ignorerer man den....). Og da er man nede på 110x110. Stolpeplasseringen er gitt med liten margin så helst 120x120.
Huff da, dårlig lest av meg. Trodde det fortsatt handlet om en 200x200 stolpe, men nå var det jo bare 120Alko skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Føles litt som det var dette TS fikk utført uten tilfredshet. :|Finndjävel skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...olpe-till-altan-staketet.151119/#post-2403231
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Ja, akkurat. Eller TK (trådkaparenJohan Gunverth skrev:
Men joda, men om jeg uansett må høvle ned (kjenner til et par nøyaktigere høvlerier) kanskje man like gjerne kan kjøpe 125x125 massiv stolpe og utgå fra den. Betydelig billigere enn limtre, hvor den minste jeg har funnet er en 2,9-metersbit 150x150 for 995 på Bauhaus... Derimot vet jeg ikke om 125-125-stolpe er særlig "vanlig". Det var jo i jakten på slike at jeg kontaktet denne sagen som ikke var et under av presisjon om man sier så
Noen som vet hvor man kan tenkes å finne billigere (trenger 3 biter på knappe meteren) stolper for å få til 120x120??
/A
Klikk her for å svare