Jeg vedlegger et bilde så dere lettere kan forstå hva jeg mener.
umpikuisti_ja_parveke.jpg

Jeg antar at man ikke har funnet noen type 200x200mm firkantstolpe og brukt i gjerdet. Hvordan gjør man for å bygge slik? Tar man ytterpanel type 21x195 og spikrer sammen i en firkant blir det vel ikke spesielt holdbart? Gjør man det likevel og fyller det med noe???

Nå har du sjansen til å lære meg noe nytt! d^_^b

200mm er det samme som åtte tommer.
Stolpe, 8 tommer 8 går å kjøpe.
Sagete og solgte et antall. Billige er de ikke dog.
Da gjaldt det konstruksjon.
Stakitt krever ingen fysisk holdbarhet, olje inn et knippe bord og spikre sammen....
Etter 15 - 20 år slakker de, bytt ut.

ja det blir holdbart, om Du kler stolpen med 21X195 som du er inne på, altså en 95X95 stolpe til å begynne med

Jeg kan ha misforstått, men som du skriver ovenfor, "altså en 95x95 stolpe til å begynne med", så får jeg det ikke til å gå opp? Ikke uten å kløyve ned litt og spikre på ekstra lag av plankene iallfall?

Man skulle vel egentlig starte med en 145x145 (eller om man finner 150x150) stolpe og kle den med 21(e.g. 25 helst)x170(e.g helst 175 hvis man finner)? Da skal man jo få en stolpe som er 200x200 uten å måtte kløyve ned planker og holde på med det om jeg ikke tenker feil nå.

Men er det ingen bærende konstruksjon virker det unødvendig tungt og stabilt med en massiv stolpe? Jeg hadde kanskje vurdert å gjøre den hul og av si 4 stk 45x145 for å få en allikevel kraftig stabil stolpe som er 190x190. Kjører man høvlet blir det vel i realiteten enda litt mindre da man kanskje vil høvle ned et par mm for å få bort skjøtene ordentlig.

En stolpe av 4 stk 21x170 burde faktisk også bli skikkelig stabil skikkelig satt sammen, og om du bruker fasadevirke så får du antakelig litt penere skjøter enn med høvlet (mindre høvling for å få en pen fuge).

Jo, jeg forstår at en ferdig 200x200 kan bestilles, men siden en trykkimpregnert 95x95 koster 47:-/meter på Byggmax synes jeg sannsynligvis at det blir altfor dyrt å bestille ca 15 meter 200x200...

Hvis jeg begynner med en 95x95 stolpe og kler den med 21x195, bør jeg da plassere stolpen i et hjørne av 21x195-konstruksjonen? Den blir jo ellers ca 174x174 innvendig...

Nå trenger ikke stolpene bli nøyaktig 200x200, det var bare et eksempel og omtrentlig. Og det er jo ikke bærende på noen måte. Det er jo synd at reisverket nå alltid (?) er høvlet rundt i kantene, noen planhøvel eier jeg ikke men ellers hadde selvfølgelig 45x145 vært en løsning (de koster 24:-/meter på byggmax = 115:-/stolpe á 120cm, en "tom" 21x195 koster 20:-/meter = 96:-/stolpe á 120cm, hvilket jo er omtrent samme pris selv om det går med ca 13 stolper.).

• Liker
sthedlar
  • Laddar…
Kan jo også være en idé å se på limtrebjelke som limes sammen. 4 stk 90x90 blir 180x180. Disse er rimelig billige, pene og holdbare hvis man maler dem.

beklager hvis jeg var uklar, men stolpen 95X95 kan stå der som bærende, på denne skrur du på noen lekter, på toppen, bunnen og i midten (horisontalt) lektene skal være så lange, at de utgjør det målet du ønsker (200mm) minus kledningens tykkelse. Utendørskryssfiner 12 mmX2 = 24mm -200mm =176mm. De andre to sidene skrur du i endene på lektene og limer mot den andre kryssfinerkanten. Dette er en måte. Men bildet du viser, skulle disse "stolpene" være noe dekor på plass? Tviler, de finnes nok å kjøpe i ferdige biter. Sjekk med hustillverkeren. ps, lekter å bruke 45X70mm

• Liker
fyrafyra
  • Laddar…
Nei, stolpene får nok bli "blanke" - ingen snekkerglede altså. Utendørs plyfa var et for meg ukjent produkt. Finnes den "overalt" ?

Knetha, dette er en jobb, ikke noe man gjør på 2 røde sekunder. Jeg gjør slike jobber, og da må man ha sagstillingen oppsatt, = ikke noe rart m a o, men det tar tid. Derfor ser man ikke slike stolper til rekkverk, det blir for dyrt å la noen produsere slike. Men det går jo fint å lage selv. De stolpene som finnes på huset du viser er sprøytmalt, og for å komme i nærheten av disse bør du bruke kryssfiner, som gir en ferdig overflate for sprøytemaling. Bruker du kryssfiner (finnes hos den velassorterte byggevarehandel) synes jeg du klarer det med 6mm tykkelse. Ikke vondt ment med "snekkerglede", mente at det var avansert utført, om det var bygget på stedet, og kostbart.

Sist redigert:
  • Liker
jonathan_forslund
  • Laddar…
Løfter tråden litt ;)

Skal sette opp rekkestolper på 120mm. Jeg hadde fått de tilskåret på høvleri av massivt virke i høst. Litt sprukne, men det verste var at de var skåret som en rombe og da er det ikke lett å få inn overliggerne pent uten glippe (de ligger ikke oppå, men "går inn" i stolpen). Orker ikke dra tilbake og reklamere til denne lille leverandøren, ikke verdt det. Nå tenker jeg å gjøre det selv! :mad:

Så nå ser jeg på å fuge sammen noe. Har bare tilgang til Festool TS55, med sagdybde maks 45mm inkl. skinne. Kan ikke endre stolpenes mål siden jeg har saget til overliggere etc etter 120mm.

Min tanke var å bruke to 145x45-regler som jeg har kløvet litt på sidene til 120mm bredde, og så 30mm virke på sidene (45+30+45 = 120), den blir altså hul, men det spiller jo ingen rolle fra utsiden. :)

Gjelder bare at 145-erne er spikrett og ikke slår seg. Finnes det bedre forslag?

/A

Det finnes jo limtre 140x135 som du kunne bruke etter litt dimensjonsjustering.

Sist redigert:
Interessant, lærer neppe slå seg i alle fall.
Spørsmålet er hvordan man gjør med kun en 55 mm sänksåg dog. Håndkløyve med fogsvans føles litt slitsomt, selv om vi bare snakker tre 1-meterslenger i og for seg.

Sist redigert:
Alko skrev:
Interessant, lærer knapt slå seg iallfall.
Spørsmålet er hvordan man gjør med kun en 55 mm senkesag dog. Håndklyve med fotsopp føles litt slitsomt, selv om vi bare snakker tre 1-meterslengder, jo.
Større sag, dra til snekkeri eller leie maskin. Stemmer for alt. 2. Sørg for at beskyttelsesplasten sitter på, så vet de at treverket er fritt for grus og skitt.

Tenk på at limtre er granvirke, så du trenger å være nøye med grunning og toppstrøk. Spesielt på over- og undersiden i kappsnittet. Olje er ingen ide fordi det er dels gran og kompakt, klassifisert virke. Det trenger ikke inn mer enn noen tidels mm. Bedre da å være ordentlig med overflatebehandlingen.

• Liker
Move
  • Laddar…
Alko skrev:
Løfter tråden litt ;)

Skal sette opp rekkestolper på 120mm...

/A
Forslag: Kjøp litt 45 x 70 mm lekter og spikre/skru + uretanlime sammen sånn her.
Blir fint og svært sterkt, kanskje plass til et jern i midten også.
Dim 115 x 115 burde vel ligge innenfor toleransen :)
Bilde viser et diagram med en rektangulær ramme, delt inn i fire rektangulære seksjoner, tre vertikale og en horisontal.

Takk for tipsene! Hadde ikke tenkt på forskjellen mellom gran og furu når det gjelder underbehandlingen. Nå kjører jeg løsemiddelbasert system (Alcro Classic) så olje gjør jeg uansett, men de skal ikke trenge å stå i olje over natten som man noen ganger gjør med panel og staketribber etc...

Interessant tilnærming å foga sammen 45x70 på den måten, men jeg må jo uansett planhøvle eller kløvsage (før skruing :cool:) på grunn av fasningen i regelverket (eller så ignorerer man den....). Og da er man nede på 110x110. Stolpeplasseringen er gitt med liten margin så helst 120x120.

• Liker
Jovere
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.