Hei!
Jeg trenger hjelp!
Jeg har bygget et tak som i deler av hytta blir et såkalt kaldt tak med kaldloft, men vil i kjøkkenet ha åpent helt opp til mønet. Jeg har per i dag følgende:
takplater
lekter
kondensplast
ingenting mer...
skal isoleringen i det kommende innertaket ligge tett inntil kondensplasten eller skal den ligge med 5-10 cm mellomrom mot eventuell kryssfinerplate som den gjør ved bygging av kalde tak?
Jeg trenger hjelp!
Jeg har bygget et tak som i deler av hytta blir et såkalt kaldt tak med kaldloft, men vil i kjøkkenet ha åpent helt opp til mønet. Jeg har per i dag følgende:
takplater
lekter
kondensplast
ingenting mer...
skal isoleringen i det kommende innertaket ligge tett inntil kondensplasten eller skal den ligge med 5-10 cm mellomrom mot eventuell kryssfinerplate som den gjør ved bygging av kalde tak?
Har fundert mye på det der med dampbarriere. Hytta kommer til å bli oppvarmet med vedovn og bare brukt i kortere perioder om vinteren og sommeren; jeg har fått for meg at eventuell fuktighet i isolasjonen ventileres bedre bort hvis man ikke setter noen dampbarriere i det hele tatt på innsiden, da den risikerer å samle kondens på den kalde siden ved oppvarming og avkjøling i vinterhalvåret.
Synspunkter og forklaringer mottas med takk!
Synspunkter og forklaringer mottas med takk!
Uten fuktbarriere fungerer best med hygroskopisk isolasjon, dvs. tre, spon, cellulose, lin o lignende (ikke glass- eller steinull).
Men, hvis det bare er litt isolasjon, si 10 cm, så kan det nok fungere greit også med glass- eller steinull. Plast anbefales først og fremst til hus med permanent oppvarming. Er det varmere på utsiden enn innsiden, kan jo kondens dannes på innsiden av veggen/plasten. Men, er vel som oftest temperaturdifferansen den veien mindre enn med + 20 C inne og - 10 C ute om vinteren.
Så, det avhenger av isolasjonstykkelse, isolasjonsmateriale, eventuell vedlikeholdsvarme, og i viss grad også husets ventilasjon. (Utover da hvordan det brukes.)
Men, hvis det bare er litt isolasjon, si 10 cm, så kan det nok fungere greit også med glass- eller steinull. Plast anbefales først og fremst til hus med permanent oppvarming. Er det varmere på utsiden enn innsiden, kan jo kondens dannes på innsiden av veggen/plasten. Men, er vel som oftest temperaturdifferansen den veien mindre enn med + 20 C inne og - 10 C ute om vinteren.
Så, det avhenger av isolasjonstykkelse, isolasjonsmateriale, eventuell vedlikeholdsvarme, og i viss grad også husets ventilasjon. (Utover da hvordan det brukes.)
Dette er et nybygg i vestlige fjellene, jeg kommer til å sette så mye isolasjon som mulig i vegger og tak for å unngå å fryse morgenene igjennom om vinteren, ventiler vil bli boret inn på passende steder i kjøkken, soverom og nær vedovnen. Reisverket er 120x45, og jeg skal ha 45x45 liggende innenfor for å fjerne kuldebroer. Det åpne taket vil minst ha 195 isolasjon da det er målet på takstolen, deretter vurderer jeg en runde liggende 95 under det for å få mer isolasjon der!
Det vil dessverre aldri bli noen permanent oppvarming, det vil muligens bli en form for solarvent men ikke noe mer avansert.. (det finnes ingen strøm innen flere mil)
Vil drive strøm med solcelle og aggregat, har ikke planlagt den delen ferdig ennå, dvs om jeg skal ha et helt 230v strømnett parallelt med 12v solenergi eller nøye meg med en stikkontakt nær solcelleanlegget for batterilading osv.
Vil drive strøm med solcelle og aggregat, har ikke planlagt den delen ferdig ennå, dvs om jeg skal ha et helt 230v strømnett parallelt med 12v solenergi eller nøye meg med en stikkontakt nær solcelleanlegget for batterilading osv.
Ok. Jeg tilhører den gamle skolen, og føler meg ikke komfortabel med ikke-hygroskopisk isolasjon i bygninger som står delvis uoppvarmede. Særlig ikke med såpass mye isolasjon som du av forståelige grunner vil ha.
Av erfaring (lang) vet vi at gamle tømmerstuer klarer denne typen bruk godt. Og de har bare hygroskopiske naturmaterialer i seg, (massivt tre, spon, mose, leire, mørtel, murstein, skurgulv uten maling/lakk etc).
Men, om du vil bruke glass-/steinull så tror jeg det kan fungere med plast.
Det bør dog finnes de som bor lenger nord enn jeg, som har bedre erfaring med stuer (ikke permanent oppvarmede) i barskere klima som kan råde deg.
Av erfaring (lang) vet vi at gamle tømmerstuer klarer denne typen bruk godt. Og de har bare hygroskopiske naturmaterialer i seg, (massivt tre, spon, mose, leire, mørtel, murstein, skurgulv uten maling/lakk etc).
Men, om du vil bruke glass-/steinull så tror jeg det kan fungere med plast.
Det bør dog finnes de som bor lenger nord enn jeg, som har bedre erfaring med stuer (ikke permanent oppvarmede) i barskere klima som kan råde deg.
Klikk her for å svare