Jeg holder på med et lite verksted, se sep tråd.
Jeg skal bygge skyveporter i tre, 2 lag spontet virke likt fasadevirket.
Nå lurer jeg på hva som er best av følgende 2 måter
Lag 1 Stående panel
Lag 2 Stående panel med forskyvning av bord
eller
Lag 1 Stående panel
Lag 2 Liggende panel
Jeg tenker på hva som er best når panelet begynner å krympe
Takknemlig for råd

Hva jeg forstår har du ståendepanel som fasade. Skjønner jeg rett at det ikke blir noen regler i konstruksjonen?
Jeg ville ikke brukt stående+stående da skyvedøren må være helt plan. Bedre å bruke stående+liggende så vil hele være plant men kanskje problemer med rette hjørner.

Alternativ 3 som jeg tror på er å ha et par liggende på innsiden, avhengig av total høyde, men kanskje tre. Og mellom disse ha diagonal panel. Om man vil ha jevn innside kan man dekke med mange diagonale ellers bare en. Z-på baksiden av dører har lenge vært brukt og sikrer både planheten og rette hjørner.

JKrister skrev:
Hva jeg forstår har du stående panel som fasade. Forstår jeg riktig at det ikke blir noen lekter i konstruksjonen?
Jeg ville ikke kjørt stående+stående da skyvedøren må være helt plan. Heller stående+liggende så vil det hele være plant, men kanskje problemer med rette hjørner.

Alternativ 3 som jeg tror på er å ha et par liggende på innsiden, avhengig av total høyde, men kanskje tre. Og mellom disse ha diagonalt panel. Hvis man vil ha jevn innside kan man dekke med mange diagonale, ellers bare en. Z på baksiden av dører har lenge blitt brukt og sikrer både planheten og rette hjørner.
OK takk, bra tanke med tre lag. Vurderer nå
Lag 1 Stående panel 22mm
Lag 2 MDF 16 mm (gir stabilitet og rette hjørner) skos med tre rundt
Lag 3 Stående panel 22 mm
Gir totalt 60mm og en frigang med 5 mm
Synspunkter på dette?

Aldri MDF, suger vann bedre enn en oppvaskklut.
Aldri panel på kryss (vannrett og loddrett) ikke på 45° heller

Ta vannrette spikerslag og spontet treverk på utsiden, det er jo en skyveport så diagonalstræb er vel overkurs.

Protte

Interessant. Ytterdør som skyves inn i veggen som har 70mm hulrom?
Hengende med styrtapp nede eller hjul mot gulvet og styring oppe?
Ja, en plate av noe slag, plywood eller mdf, ville jeg prøve å få med. Mdf blir fort tung. Vil du ha panel inne? Ellers kan man jo sette et ytlagskikt på for eksempel plywood slik at det blir pent innvendig.

Synes nemlig at 5mm høres trangt ut.

Beklager! Jeg må ha forklart dårlig, det er utenpåliggende skyvedør på verkstadsbod. Jeg vil ha den relativt solid, tung. Den har hengeruller i Øk ev spor i uk.

Hvorfor vil du ha den så tynn?

Nå har jeg vært inne på byggtråden og forstår litt bedre. Hadde nok forsøkt å legge utepanelen utenfor rullbeslagen og gå opp med den så den dekker hjul og skinne, litt penere så.

JKrister skrev:
Nå har jeg vært inne på byggtråden og forstår litt bedre. Hadde nok prøvd å legge utepanelet utenfor rullbeslaget og gå opp med den så den dekker hjul og skinne, litt penere så.
ja, det ligger noe i det, men jeg er fortsatt uklar med konstruksjonen, hva tror du nå da du har sett selve boden?

Hadde bygget ramme i 70x45 med en diagonal i. Utepanel og innerbekledning avhengig av hva resten har for noe.

Så gjelder det bare å plassere beslagene slik at døren nesten slutter helt tett mot veggen. Så går det an å sette lister på dør og dørhull slik at det blir helt tett når dørene er stengt. Nede er vel vanskeligst...

OK takk for tips, ramme 70 x 45 medfører at portens tykkelse overstiger 60 mm som er mitt maks mål.
Men jeg vil gjerne bygge porten i tre lag iht. tidligere. Finnes det ingen board
asfaboard, formply eller lignende som ville være egnet?

Okei. Hadde vanskelig for å forstå 60mm kravet.

Skulle anta at formplyfa kledd i panel blir sterkt som fan.
Men billigere å kjøre vanlig plyfa og spikre på 60mm lister rundt hele utsiden så beskytter du enträtt og plyfaen.

Listen rundt om blir smidig for å tette mot huset dessuten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.