Jeg skal legge et platetak (Clix) på mitt nybygde tak, og blikkenslageren sa at han vil at skorsteinsgjennomføringene skal være forberedt når han kommer. Hull skal altså være tatt opp i taket og en slags kasse skal bygges over taket slik at han kan kle den med plåt.

Hans forslag var at kassen skal bygges med minerit eller tilsvarende, hvilket også feieren synes hørtes bra ut.

Er det noen som vet hvordan man skal bygge en slik kasse? Hvor høyt over taket skal den strekke seg? Skal den gå gjennom hele taket (råspont, luftspalte, masonitt, isolasjon, plast)? Hvor langt under taket skal den i så fall strekke seg?

Ettersom kassen skal være varme-/brannbestandig blir det jo litt klønete å bygge den - man kan jo ikke akkurat bruke tre.

minarit er en brannsikker plate og kombinerer du det med stålstendere så har du jo en 100% brannsikker konstruksjon

Vet du noe om hvilke dimensjoner som kan være nødvendige på den? I tillegg lurer jeg på hvordan den skal festes i taket.

pass dessverre

Det avgjørende er hvilken skorstein det er du tenker å ha i "boksen". Du må jo ta utgangspunkt i den, dimensjoner, krav på isolering, avstand til brennbart materiale osv.
Det går an å bygge et brannsikkert sjakt av gips, isolasjon og trestendere. Trestenderne er da selvsagt på utsiden av sjakten.

Angående materialvalg så er det alltid tryggest å sjekke med feieren, det er han/henne som skal godkjenne det hele. Generelt gjelder det at det er 100 mm til brennbart materiale, og kommer man under dette, så er det minerittplater som gjelder.

Hvordan man bygger kassen er litt opp til hvordan man vil gjøre det, man kan sette opp regler og senke ned et helt sjakt, men regn med at det tar tid. Det enkleste er nok å åpne opp rundt pipen og la minerittplatene gå ned et stykke. Regelverket hviler da mot rupanelet og kles med f.eks. kryssfiner på utsiden for å gjøre det mulig å spikre underlagspapp i overgangen mot taket. Ikke glem limet her, dette må bli tett!

Høyden avgjøres av pipen, sannsynligvis vil man vel ha kassen i høyde med kronen.

/Kent

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.