Medlem
· östergötland
· 5 innlegg
Hei!
Skal hjelpe min mor med å bygge ut litt og har bestemt at det skal bli støpt plate på utbyggingen. Jeg har bygget ut mye på mitt eget hus, men da har det vært på søyle, så da vet jeg hvordan man gjør det på riktig måte.
Men hvordan fungerer det med bjelkelag og støpt plate? Organisk materiale kan jo aldri ligge mot betong... Noen som kan veilede meg om lagene fra betongen og oppover? Hvordan er det med ventilasjon osv? Isolering? Diff-sperre?
Takk på forhånd/ stefan
Skal hjelpe min mor med å bygge ut litt og har bestemt at det skal bli støpt plate på utbyggingen. Jeg har bygget ut mye på mitt eget hus, men da har det vært på søyle, så da vet jeg hvordan man gjør det på riktig måte.
Men hvordan fungerer det med bjelkelag og støpt plate? Organisk materiale kan jo aldri ligge mot betong... Noen som kan veilede meg om lagene fra betongen og oppover? Hvordan er det med ventilasjon osv? Isolering? Diff-sperre?
Takk på forhånd/ stefan
Medlem
· östergötland
· 5 innlegg
Hva er syllisolering? Huset er bygget i 1936 av "slikt som fantes hjemme" så det der med å ikke blande er helt umulig. For øvrig ser ikke jeg noe problem med å blande konstruksjoner så lenge de ikke "henger på hverandre". I mitt eget hus er den gamle delen på torpargrunn og den nye delen på pilarer.
Medlem
· östergötland
· 5 innlegg
Finnes det noen regel som sier plast i gamle huset? Grunnen til at gamle hus står så lenge er jo at ventilasjonen er overlegen da det lufter seg per automatik. I mitt eget skulle jeg aldri legge en diff-sperre i den gamle delen som har stått i 150 år
Under alle tre-bjelker kan du ha vanlig bygningsplast som du skjærer til eller tjære-bånd. Det finnes også ferdige plastruller for montering av bjelker.
Medlem
· östergötland
· 5 innlegg
Er det den eneste forskjellen egentlig? Legg syllen på syllpapp og bygg og isoler bjelkelag som vanlig?
Selve veggkonstruksjonen er jo den samme uansett hvilken grunn du har?! Det viktigste er, som allerede nevnt, å stoppe fuktvandringen gjennom platen opp i svillen. Funker det rent byggteknisk kan du også legge en rad leca for å få opp regelkonstruksjonen et stykke fra platen. På lecaraden legger du tjærepappen og deretter svillen.stefankocken skrev:
Medlem
· östergötland
· 5 innlegg
Det er klart jeg har men internett er soretigt som faen og man får aldri noen særlig tydelige svar synes jeg. Derfor spør jeg og håper det finnes noen eller noen som kan gi informative svar i stedet for å stille spørsmål om man er lat og ikke orker å søke informasjon... Så tolker jeg dine 3 spørsmålstegn etter ditt spørsmål
sett den for eksempel?
http://www.traguiden.se/konstruktio.../grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
det er ditt ansvar til slutt.
dritt hvor mange spørsmålstegn jeg setter!
http://www.traguiden.se/konstruktio.../grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
det er ditt ansvar til slutt.
dritt hvor mange spørsmålstegn jeg setter!
Klikk her for å svare