Hei!

Skal hjelpe min mor med å bygge ut litt og har bestemt at det skal bli støpt plate på utbyggingen. Jeg har bygget ut mye på mitt eget hus, men da har det vært på søyle, så da vet jeg hvordan man gjør det på riktig måte.

Men hvordan fungerer det med bjelkelag og støpt plate? Organisk materiale kan jo aldri ligge mot betong... Noen som kan veilede meg om lagene fra betongen og oppover? Hvordan er det med ventilasjon osv? Isolering? Diff-sperre?

Takk på forhånd/ stefan
 
S
du bruker syllisolering.
så er konstruksjonen ofte avhengig av hva du har i resten av huset.
ikke blande
 
Hva er syllisolering? Huset er bygget i 1936 av "slikt som fantes hjemme" så det der med å ikke blande er helt umulig. For øvrig ser ikke jeg noe problem med å blande konstruksjoner så lenge de ikke "henger på hverandre". I mitt eget hus er den gamle delen på torpargrunn og den nye delen på pilarer.
 
S
du får søke. du må uansett lete etter matrial.
hvis du begynner med plast i den nye delen skal du ha plast i resten
 
Finnes det noen regel som sier plast i gamle huset? Grunnen til at gamle hus står så lenge er jo at ventilasjonen er overlegen da det lufter seg per automatik. I mitt eget skulle jeg aldri legge en diff-sperre i den gamle delen som har stått i 150 år
 
Under alle tre-bjelker kan du ha vanlig bygningsplast som du skjærer til eller tjære-bånd. Det finnes også ferdige plastruller for montering av bjelker.
 
Er det den eneste forskjellen egentlig? Legg syllen på syllpapp og bygg og isoler bjelkelag som vanlig?
 
stefankocken skrev:
Er det den eneste forskjellen egentlig? Legg svillen på svillpapp og bygg og isoler bjelkelag som vanlig?
Selve veggkonstruksjonen er jo den samme uansett hvilken grunn du har?! Det viktigste er, som allerede nevnt, å stoppe fuktvandringen gjennom platen opp i svillen. Funker det rent byggteknisk kan du også legge en rad leca for å få opp regelkonstruksjonen et stykke fra platen. På lecaraden legger du tjærepappen og deretter svillen.
 
S
stefankocken skrev:
Er det den eneste forskjellen egentlig? Legg svillen på svillpapp og bygg og isoler bjelkelag som vanlig?
har du forsket noe selv???
 
Det er klart jeg har men internett er soretigt som faen og man får aldri noen særlig tydelige svar synes jeg. Derfor spør jeg og håper det finnes noen eller noen som kan gi informative svar i stedet for å stille spørsmål om man er lat og ikke orker å søke informasjon... Så tolker jeg dine 3 spørsmålstegn etter ditt spørsmål
 
SBH skrev:
sett den til eksempel?
[lenke]
det er ditt ansvar i slutenden.
skit hvor mange spørsmålstegn jeg setter!
Men SBH, vi er vel i et byggforum? Man må vel få spørre om hva man vil?!
 
S
Bödde skrev:
Men SBH, vi er vel i et byggforum? Man må vel få spørre om hva man vil?!
jo så klart. men det finnes jo så mange bra forslag for ts å se på.
finnes til og punkter hvordan man gjør
 
SBH skrev:
jo så klart. men det finnes jo så mange bra forslag for ts å se på. finnes til og med punkter hvordan man gjør
Det har du iofs rett i. Bra du lenket...
 
S
Bödde skrev:
Det har du iofs rett i. Bra du linket...
same thing. but ingen materiel mot betongen for uten syllisolering
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.