Jeg har en vegg av pusset lettbetong som er ca 9 cm tykk. En del av denne veggen skal rives og i stedet skal en stendervegg bygges som en fortsettelse på lettbetongveggen.

Hvordan gjør jeg for å forankre den nye veggen i den gamle så det blir stabilt og så jeg unngår sprekker mellom gips og puss?

• Diagram som viser en eksisterende lettbetongvegg 9 cm tykk (grønn) og en ny planlagt vegg med stendere, OSB og gips (rød).
Jeg hadde bygd slik at gipsen hadde gått hele veien inn over lettbetongen, det vil sprekke ellers.

Stefan N skrev:
Jeg hadde bygget så at gipsen hadde gått hele veien inn over lettbetongen, det kommer til å sprekke ellers.
Det blir dessverre veldig vanskelig å fortsette å gipspanele den eksisterende veggen. Det er en dør og et helt kjøkken i fortsettelsen av denne veggen.

tommib
Det kommer til å sprekke i skjøten hvis du ikke kan legge noen form for ubrutt overflatesjikt. Du kan forsøke med akrylfog eller lignende men det er sannsynlig at du får en sprekk.

tommib skrev:
Det kommer til å sprekke i skjøten hvis du ikke kan legge noen form for ubrutt overflatesjikt. Du kan prøve med akrylfug eller lignende, men det er sannsynlig at du får en sprekk.
Kunne man legge en renoveringstapet over skjøten?

Det kan man men den sprekker trolig også. Har testet :-D

Sett en list over skjøten og fest den bare i treveggen.

Hvorfor fortsetter du ikke med lettbetong? Dropp gips, osb reglar osv. Har du samme materialet tenker jeg at du minimerer risikoen for at det opptrer på ulike måter. Kanskje går det å bore inn/dubbe armering mellom skiftene?

• Liker
tommib
  • Laddar…
dextrocell skrev:
Hvorfor fortsetter du ikke med lettbetong? Strunt i gips, osb reglar etc. Har du samme materiale tenker jeg at du minimerer risikoen for at de oppfører seg på forskjellige måter. Kanskje går det an å bore inn/dubbe armering mellom skiftene?
Jo, det ville være et alternativ, men jeg har aldri arbeidet med lettbetong og den nye veggen skal ha veggskap, så jeg synes reglar og plater blir bedre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.