Jeg er enig med deg i at det er raskere og billigere, lydmessig skiller det kanskje 10 db men den fordelen går mest sannsynlig tapt ved døren. Bjelkelaget, da gulvplaten kappes mellom veggene for å fjerne strukturlyden til en viss grad. Er det bjelkelag så er btg i seg selv lyddempende.

Tenker på å i stedet for å ha mellomrommet mellom stenderne, ha en gipsplate, ville dette fungere?
Det ville da bli to vegger etter hverandre på rad, noe å anbefale? Er det mulig å gjøre det slik uten å sparkle eller behandle den innebygde veggen i det hele tatt?

Bilde igjen på tiltenkte veggen:http://postimg.org/image/cuh10louv/ (tenkte altså å sette inn en gipsplate i stedet for mellomrommet mellom veggene).

Luftspalten der i midten gjør sin nytte. Akkurat som vi har diskutert i tråden før.
Setter du en plate der i stedet så forsvinner vitsen. Da synes jeg at du kan lage en helt vanlig vegg ist.

Type 13 gips, 12,5 plyft, 95 plåtrege,l 95mm mineralull, 12,5 plyfa, 13 gips. Da har du en skikkelig stabil vegg.

Så finnes det et hav av ulike plåtreglar, lydreglar mm.. men det synes jeg er overkurs hjemme iaf..

Takk for ditt svar Østlund.

Problemet som jeg ser er at jeg trenger en vegg som lydisolerer så mye som mulig, og da helst mer enn 60db. Tenkte da om gipsplaten ikke burde gi bedre lydisolasjon enn en luftspalte.

Ellers får det helt enkelt bli den første versjonen som ble diskutert i begynnelsen.

jens71 skrev:
Jeg er enig med deg om at det er raskere og billigere, lydmessig skiller det kanskje 10 db men den gevinsten mister man ved døren mest sannsynlig. Dekket, da gulvplaten kapper mellom veggene for å få bort stomlyden til en viss grad. Er det bærlag så er btg i seg selv lyddempende.
Den opplysningen "10 db", er det noe du har belegg for, eller dro du bare til med et tall på måfå? For senker du med 10 db bare gjennom å ha et par cm luft inne i veggen så er det en enorm gevinst, vel verdt å koste på seg. Er det derimot bare noe du gjetter er det dumt om noen skulle bygge etter det.

Hei, du kan jo gjøre som du tenker. Altså sette på en til gipsplate istedenfor luftspalten. Men flytt da også ut den andre veggen 13mm, da har du en luftspalte også :)

Sjekk om du finner Gyprocs håndbok. Der står alt om vegger og litt til..

Skal det være så høye krav så tenker jeg at du skal ha lydfugemasse på alle stendere mot tak, gulv og vegg.
Finner du ikke slik masse på byggevarehuset, så burde vanlig silikon fungere.

andersmc skrev:
Den der oppgaven "10 db", er det noe du har belegg for, eller dro du bare til med et tall på måfå? For senker du med 10 db kun ved å ha et par cm luft inne i veggen så er det en enorm gevinst, vel verdt å koste på seg. Er det derimot bare noe du gjetter er det dumt om noen skulle bygge etter det.
alt står gyproc's håndboken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.