Heisann,

Er veldig ny når det kommer til håndverk og lignende. Tenkte å bygge en innervegg og har spesielt blitt interessert i denne konstruksjonen: [img=http://s23.postimg.org/cuh10louv/Sk_rmavbild_2013_06_14_kl_21_53_02.jpg] da den skal lydisolere veldig bra.
Kort fortalt om veggen: Dobbelgips, "to vegger egentlig", lydisolerer ca. 60db.
Kan også sees på http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/, side 202-203.

Nå lurer jeg litt, forstår ikke helt bildet samt er veldig ny på dette. Det hvite mellomrommet mellom veggene, der skal ingenting være, ikke sant? Men i så fall, hvordan monterer man opp veggen slik at mineralullen/ glassullen ikke faller ned mellom gapet mellom de to veggene?

Så, er det bare å gå for cc600 eller må man ha losholter også mellom stenderne? Gjelder dette alltid for dobbelgips?

Veldig takknemlig for alle svar!
 
Det skal være tomrom mellom reglene og isoleringen er ferdigkuttet for å passe mellom reglene. Du kan alltid dra en line på reglene i tomrommet hvis du er bekymret for at de skal falle ut. Kortlingene trengs ikke. I Norge kuttet vi også gulvskivene i mellomrommet for å hindre en del støy, men ikke i gulvbjelkene i bjelkelaget. Ikke eget påfunn, men sto på konstruksjonstegningen.
 
Sist redigert:
Helst skal du forskyve reglene så de ikke står rett overfor hverandre, har jeg hørt.
 
headmaster200 skrev:
Heisann,

Er veldig ny når det kommer til håndverk og lignende. Tenkte å bygge en innervegg og har spesielt falt for denne konstruksjonen: [img=[lenke] da den skal lydisolere veldig bra.
Kort fortalt om veggen: Dobbelplate, "to vegger egentlig", lydisolerer ca 60db.
Kan også ses på [lenke], side 202-203.

Nå lurer jeg litt, forstår ikke helt bildet samt er veldig ny på dette. Det hvite mellomrommet mellom veggene, der skal ingenting være right? Men i så fall hvordan monterer man opp veggen slik at mineralullet / glassullet ikke faller ned mellom gapet mellom de to veggene?

Deretter, er det bare å kjøre på cc600 eller må man ha tverrbjelker også mellom stenderne? Gjelder dette alltid for dobbelplate?

Veldig takknemlig for alle svar!
Jeg synes denne løsningen ser unødvendig ut om du bare skal ha den som en innervegg.
Om den ikke skal være leilighetsavskillende.

Mellomrommet er til for at ikke de to veggene skal sitte sammen. Det hindrer lyd og vibrasjoner i å vandre gjennom veggen. Isolasjonen kan henges fast med spiker, eller isolasjonsfestere.

Man kan også lage avskillende vegger med metallstendere, med samme funksjon.
F.eks. en 120mm skinne, som man har 95mm metallstendere klippet i.

http://download.rockwool.se/media/4740/841.gif
 
Takk for alle svar!

Blir nok til å dra en linje på reglene så de ikke faller ut, blir jo et jævla arbeid om det skulle skje...

Forresten, skal ha en dør også montert. Jeg trenger alltid en vertikal kortling mellom kortlingen over døren og takregelen?
 
Forstår ikke helt hvordan du mener.

Men du skal la dørstolpene gå fra gulv til tak.
Og regelen over døren skal du jo bare stille inn i cc-målet.
 
Åja, du mener den horisontale?
Den pleier man å sette på 211-213cm fra ferdig gulv..
Hvis nå karmen er 209cm høy..
 
Aha, mente egentlig den vertikale fortsatt. Men blandet det sammen og du besvarte nok to av mine spørsmål der :)

Nå forstår jeg hva du mener med cc på den vertikale, jeg kjører det fra den nærmeste regelen ( dørstolpen ) eller den før? ( kan jo ikke få cc 600 om man kjører fra dørstolpen, eller det kanskje ikke trengs? ).
 
Bygger man en lang vegg med mange døråpninger så går det iblant ikke å unngå å få dørstolpen i målekjeden.

Men i ditt tilfelle, så ikke regn med dørstolpene i cc målet. Det blir bare vanskelig hvis man får en gipsskjøt midt i dørstolpen.

Det absolutt mest stabile hvis man bruker ett lag gips er å få gipsskjøten over døråpningen.
 
headmaster200 skrev:
, ska ha en dør også montert. Jeg trenger alltid en vertikal kortling mellom kortlingen over døren og takregelen?
Ja, der skal du skjøte gipsen.
 
Man får vel følelsen av at det ville lydisolere enda bedre om stenderne var forskjøvet i forhold til hverandre. Da hadde du dessuten sluppet mellomrommet stenderne.

(Du slipper dessuten "dra en lina". Det skal man ikke gjøre mens man snekrer. Det virker veldig bra mens man holder på, men så etterpå så ser man hvordan det virkelig ble.:))
 
Takk så mye! :)
Bør kunne sette i gang og bygge veggen neste uke.

Har imidlertid merket en ting, døren som jeg tenkte å ha er 95mm dyp, og jeg vil helst bare bruke stålregler. Men finner ikke 95mm stålregler der ute bortsett fra sånne man må spesialbestille? Finnes de ikke eller er det bare jeg som er slurvete?

Av de populære byggevarehusene finner jeg kun: http://www.beijerbygg.se/store/priv...rofiler/stålregel-er95-ergo-2985-mm-900018614 :/
 
Sist redigert:
Poenget med mellomrommet er at det lydisolerer, ellers bør han bygge en enkelvegg. Å forskyve reglene på samme syll og hammarbånd gir dårligere lydisolering enn den veggen han så på.
 
jens71 skrev:
Poenget med mellomrommet er at det lydisolerer, ellers bør han bygge en enkelvegg. Å forskyve reglene på samme syll og hammarband blir dårligere lydisolering enn den veggen han så på.
Denne typen av vegg som jeg viste, der "2 vegger deler samme skinne" har vi bygget på flere hotell og leilighetshus, der kravene er høye.
En god løsning da veggen ikke blir så tykk, samt at man sparer mye tid på å slippe å montere doble kvenor i tak og gulv.

At det blir bedre lydisolering om man har 2 hammarband som du beskriver, er nok marginalt.
Veggen står tross alt på samme bjelkelag og ved døråpningen får veggene også kontakt med hverandre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.