Får lese meg opp mer på profiler. Tror takhøyden > 2,5m. Har ikke fått adgang ennå. Beliggenheten var optimal, ikke planløsningen...

myrstack skrev:
Om man tenker riktig kreativt i og for seg og du vil ha tynt og relativt stivt så kan du jo alltid bygge veggen av stående råspont med et lag gips på hver side hvilket gir 21 + (2 * 13) = 47mm tykk vegg. Kommer ikke til å gå raskt å bygge men blir liknende en gammel plankvegg
Ja, jeg har god tid så det er ikke en hindring.
Som jeg har forstått det så er det gipset som står for det meste av lydisoleringen? Stivhet går vel alltid an å ordne synes jeg...

For stivhet og lyddemping, finnes det et triks for å bygge høyttalere.

Man kan bygge høyttalerne med doble vegger og fylle med sand imellom...

Om du skal sette opp en mellomvegg mellom to barnerom så kanskje det ikke trengs full lydisolering. Veggen som blir ut mot rom tre der jeg antar at dørene havner kan du gjøre litt tykkere. Vi delte et stort rom til sov + stue med tynn spikerregel + 13 mm sponplate på hver side. Vi hadde dog en innkledd ståldrager å feste mot på den ene siden + lav takhøyde. Ikke noe lydisolerende materiale imellom. Ganske så svaiete og holder sannsynligvis dårlig om man takler en venn inn i veggen. Det går ikke å sette annet enn skyvedør med vår konstruksjon.

Ønsker du virkelig lydisolering så (i tillegg til det normale) ta kontakt med et akustikkfirma.

Takk for alle tips! Jeg skal sjekke ut alt dere har foreslått og oppdatere min CAD-tegning.
På onsdag får vi tilgang, da skal jeg igjen måle opp rommene og begynne å CAD:e. Skal nøye sjekke de lydisolerende materialene. Kommer tilbake!

Er litt nysgjerrig på hvordan det har gått, hvordan dere evt. har løst det? Står nemlig selv foran en lignende situasjon, så jeg vekker tråden til liv igjen i stedet for å starte en ny.

Vi skal dele av et rom til to og en seksjon av den vinklete veggen som skal reises trenger å bli tynnere enn 45-regel + enkel gips. Dog skal det ikke være noen dør i denne veggseksjonen, derimot vil vi kunne skru opp f.eks. mindre vegghyller.

myrstack skrev:
Om man tenker riktig kreativt i og for seg og du vil ha tynt og relativt stivt så kan du jo alltid bygge veggen av stående rupanel med et lag gips på hver side hvilket gir 21 + (2 * 13) = 47mm tykk vegg. Kommer ikke gå raskt å bygge men blir lignende en gammel plankvegg
Skulle rupanel være å foretrekke fremfor å bruke noen stivere plater (forskalingsplywood?) som kjerne i veggen? Kostnad & byggetid er av mindre vekt i vårt tilfelle da det er en kort veggseksjon. Hvilket blir stivest om man kan tillate at kjernen blir rundt 22 mm tykk?

Hvordan er det med lengdeutvidelse om man velger rupanel evt. plywood? Jeg tenker at om veggen konstrueres sånn at kjernen står i kontakt med både gulv og tak (taket er i dette tilfelle spontet panel), løper man risiko for at hele klabbet bøyer seg om kjernen utvider seg på lengden med klimasvingninger?

Hei!
Jeg har ikke gjort noe ennå, sikter på å gjøre dette i sommer. Skal samtidig fjerne et lite bad, så jeg trenger mye sammenhengende tid!

Burde det ikke bli relativt stødig om man tar 22mm mdf eller plyfa plater, så skruelimrer man gips på hver side, kjeksar sammen platene og legger gipsen med skjøtene forskjøvet.

Spørsmålet er jo om det er verdt å krangle så mye og fravike normer for 50mm.

@PerBad: OK, Håper du ikke misliker at jeg låner tråden :)

@MagnusSt: Takk for tipsene angående skruvlimning & forskyvning.

Vedr. verdien av å 'krabbe for 50mm' så avhenger vel det av forutsetningene, eller hva? I vårt tilfelle er det verdt veldig mye, siden veggtykkelsen, sammen med de eksisterende og av naturen ikke så lett flyttbare ytterveggers plassering, samt et vindu, avgjør om vi får en alkove for en fullstor seng eller ikke. Som i sin tur avgjør om vi får to brukbare soverom som fungerer for barna opp i årene, eller om vi på noen års sikt må gjøre en annen om- eller påbygging. Så ja, det er verdt det...

Om vi lar være å verdsette og ser til det byggetekniske: jeg tar gjerne imot ytterligere kommentarer & tips på hvordan det best kan gjennomføres. F.eks. om noen vet hvordan det kan bli med eventuell lengdeutvidelse?

Hvorfor ikke lage stående veggstendere av 15x15x1,5mm firkantrør som dere skruer i gulv og tak, 15mm k-plyfa mellom stendere og ytterst skrulim 6mm renoveringsgips. Burde klare både kjøkkenvekt, klatrevegg eller hva som kan tenkes. Total tykkelse 27mm. Det største problemet i dette tilfellet burde være å finne tilstrekkelig korte skruer som klarer eventuelle vekter ;)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.