4.974 lest ·
42 svar
5k lest
42 svar
Hvordan bygge brygge i innsjø?
Bildet viser fundamentet til en gammel brygge. Den bryggen ønsker jeg nå å gjenopprette til en fungerende badebrygge. (Jeg husker tydelig at det var en komplett brygge, men på den tiden eide ikke familien min denne eiendommen. Så jeg var aldri nær den gamle bryggen og kan ikke si hvordan den var konstruert.)
Bryggen skal ikke trenge å tas inn om vinteren. Jeg er nybegynner på brygger, og takknemlig for alle tips og råd. Så langt har jeg kommet i mine egne tanker:
Oppå de eksisterende synlige steinene trengs det en trekonstruksjon. Den kan delvis festes i steinene, men trenger også ytterligere festepunkter. Lenger ut, der steinene ligger et stykke under vannoverflaten, kan jeg ha enten fast brygge eller flytebrygge. Uansett hva, må jeg forankre den i bunnen på en eller annen måte. For dette ser jeg vesentlig tre metoder, men jeg er usikker på hvor gjennomførbare de er:
1. Pæling. Man kan pæle ned jern-/stålpåler eller impregnerte trepåler. Men hvordan pæler man der ute? Gravemaskin med lang arm og pæleutstyr kunne kanskje fungere. Men finner jeg en entreprenør som både har slikt utstyr og er interessert i jobben, langt ute på landsbygda i nordre Blekinge?
2. Steinkiste. Man kan snekre en steinkiste eller kjøpe ferdige glassfiberbur. Men hvordan får man ut steinen for å fylle den med? Jeg tror standardsvaret er å pramme steinen dit, men det fungerer jo ikke i en innsjø. Dessuten leser jeg noen ganger at steinkisten helst også bør pæles.
3. Markskrue. Bør fungere bra når den først er der. Men hvordan monterer man den? Er det det samme der, at den som skal montere forventer at man skal kunne pramme utstyr/plattform til monteringsstedet?
Jeg kan jo ikke være alene om å bygge brygge i innsjø, synes jeg, men finner overraskende lite informasjon om det.
Bryggen skal ikke trenge å tas inn om vinteren. Jeg er nybegynner på brygger, og takknemlig for alle tips og råd. Så langt har jeg kommet i mine egne tanker:
Oppå de eksisterende synlige steinene trengs det en trekonstruksjon. Den kan delvis festes i steinene, men trenger også ytterligere festepunkter. Lenger ut, der steinene ligger et stykke under vannoverflaten, kan jeg ha enten fast brygge eller flytebrygge. Uansett hva, må jeg forankre den i bunnen på en eller annen måte. For dette ser jeg vesentlig tre metoder, men jeg er usikker på hvor gjennomførbare de er:
1. Pæling. Man kan pæle ned jern-/stålpåler eller impregnerte trepåler. Men hvordan pæler man der ute? Gravemaskin med lang arm og pæleutstyr kunne kanskje fungere. Men finner jeg en entreprenør som både har slikt utstyr og er interessert i jobben, langt ute på landsbygda i nordre Blekinge?
2. Steinkiste. Man kan snekre en steinkiste eller kjøpe ferdige glassfiberbur. Men hvordan får man ut steinen for å fylle den med? Jeg tror standardsvaret er å pramme steinen dit, men det fungerer jo ikke i en innsjø. Dessuten leser jeg noen ganger at steinkisten helst også bør pæles.
3. Markskrue. Bør fungere bra når den først er der. Men hvordan monterer man den? Er det det samme der, at den som skal montere forventer at man skal kunne pramme utstyr/plattform til monteringsstedet?
Jeg kan jo ikke være alene om å bygge brygge i innsjø, synes jeg, men finner overraskende lite informasjon om det.
Sist redigert:
Jeg finner ingen "bryggebrygger" i disse traktene, og må nok derfor tenke selv, er jeg redd.G Genomklok skrev:
Jada, prosessen med fylkesmannen har jeg kontroll på.
Pæling med impregnerte trestolper og stålstolper gjør min bonde med traktor eller gravemaskin. De glir lett ned i underlaget når vekt påføres. Han slår ned stolpen den første desimeteren bare for at den skal stå rett.
Mener du at man (etter å ha stilt den rett) bare trykker stolpen nedover med skuffen? Eller misforstår jeg deg?pacman42 skrev:
Mmm.. okei. Takk. Interessant. Steinene ligger ikke overalt, så de utgjør nok ikke noe problem i sammenhengen.pacman42 skrev:
Jeg er ingen ekspert på dette, men følelsen jeg får er at om det er så lett å trykke ned stolpene, vil isen deretter løfte opp bryggen, med stolper og alt.
EDIT: Men en flytebrygge burde det fungere for.
Personlig hadde jeg satt opp en gabionbur og fylt den med stein. Deretter justert bryggen litt hvert år ut fra hvordan isen har flyttet på buret (som oftest ingenting i en innsjø om vi ikke snakker de virkelig store).
Ja, det var det jeg mente med glassfiberbur på mitt alternativ 2. Men det føles utfordrende å fylle stein når man ikke kan frakte det dit på en effektiv måte. Kjøre ut et par steiner om gangen i en liten båt... det kan man holde på veldig lenge med i så fall.pacman42 skrev:
Hvor lang brygge tenker du deg? Sett en robåt utenfor og legg opp en landgang til den slik at du kan gå ut med steiner i bøtter. Eller legg ut en flåte. Eller legg ut et par stokker som du legger landgangen over og skru i noen skruer. Det finnes mange måter.
Sammenlignet med den videoen har jeg et bra utgangspunkt. Jeg har jo steinene på plass allerede. Jeg kan snekre en ramme rundt steinene bare, så har jeg forankring på plass for bryggens indre del, på tilsvarende måte som i videoen.B Bonafluff skrev:
Men hvordan forankrer man den ytre delen? Det fremgår ikke i videoen, den er utenfor bildet.
Den ytre delen er jo en brygge med tønner som kan flyte opp og ned. De er bare en vanlig flytebrygge som trenger noe godt å feste seg til på land.WaldenWoods skrev:
Sammenlignet med den videoen har jeg et godt utgangspunkt. Jeg har jo steinene på plass allerede. Jeg kan snekre en ramme rundt steinene bare, så har jeg forankring på plass for bryggens indre del, på tilsvarende måte som i videoen.
Men hvordan forankrer man den ytre delen? Det fremgår ikke i videoen, den er utenfor bildet.
Og om man er smart så bygger man den så at den går å legge over den indre delen over vinteren. Bare å vinsje opp den om man forbereder for det.B Bonafluff skrev: