4.974 lest ·
42 svar
5k lest
42 svar
Hvordan bygge brygge i innsjø?
Bildet viser fundamentet til en gammel brygge. Den bryggen ønsker jeg nå å gjenopprette til en fungerende badebrygge. (Jeg husker tydelig at det var en komplett brygge, men på den tiden eide ikke familien min denne eiendommen. Så jeg var aldri nær den gamle bryggen og kan ikke si hvordan den var konstruert.)
Bryggen skal ikke trenge å tas inn om vinteren. Jeg er nybegynner på brygger, og takknemlig for alle tips og råd. Så langt har jeg kommet i mine egne tanker:
Oppå de eksisterende synlige steinene trengs det en trekonstruksjon. Den kan delvis festes i steinene, men trenger også ytterligere festepunkter. Lenger ut, der steinene ligger et stykke under vannoverflaten, kan jeg ha enten fast brygge eller flytebrygge. Uansett hva, må jeg forankre den i bunnen på en eller annen måte. For dette ser jeg vesentlig tre metoder, men jeg er usikker på hvor gjennomførbare de er:
1. Pæling. Man kan pæle ned jern-/stålpåler eller impregnerte trepåler. Men hvordan pæler man der ute? Gravemaskin med lang arm og pæleutstyr kunne kanskje fungere. Men finner jeg en entreprenør som både har slikt utstyr og er interessert i jobben, langt ute på landsbygda i nordre Blekinge?
2. Steinkiste. Man kan snekre en steinkiste eller kjøpe ferdige glassfiberbur. Men hvordan får man ut steinen for å fylle den med? Jeg tror standardsvaret er å pramme steinen dit, men det fungerer jo ikke i en innsjø. Dessuten leser jeg noen ganger at steinkisten helst også bør pæles.
3. Markskrue. Bør fungere bra når den først er der. Men hvordan monterer man den? Er det det samme der, at den som skal montere forventer at man skal kunne pramme utstyr/plattform til monteringsstedet?
Jeg kan jo ikke være alene om å bygge brygge i innsjø, synes jeg, men finner overraskende lite informasjon om det.