Hvordan går man frem for å bøye (base) en gulvlist?
Jeg har denne sokkelen http://www.bauhaus.se/sockel-furu-15x95x2400mm-2698.html.
Og dere kan se på det vedlagte bildet hvordan det ser ut hjemme hos meg.

Jeg har spurt på Bauhaus der jeg kjøpte sokkelen og også på andre byggevarehus men ingen ser ut til å vite noe om dette.

Finnes det noen her som har kunnskap om dette og som har tips på framgangsmåte for å få dette pent?

Takknemlig for svar :)

• Hjørnet av et rom med parkettgulv og en lys vegg med avrundet listverk.
Hei,
Det der ser ikke lett ut. Jeg har ingen praktisk erfaring, har bare sett litt på teorien.
Du kan legge listen i et avløpsrør som du fyller med damp. Den skal ligge i dampen 1t/tomme, så 12mm burde rekke med 30 min.

Tre tåler ikke strekkbelastning, når man baser, presser man sammen treet. Klassiske bøytrestoler lages med stålbånd, som sørger for at treet bare presses sammen.

Det første du skal gjøre er en form som du kan bøye listen i. Deretter er det bare å gjøre som magnu sier. Dampskoker for deretter å bøye treet.

S
dampkoking ødelegger maling. så sørg for at du har umalt

Takk for svarene. Fargen spiller ingen rolle da jeg uansett sparkler og maler alle listene etter montering for å dekke spikplugger og skjøter.

Det jeg er litt bekymret for er om profileringen på listen kommer til å se rar ut når man har bøyd. Men jeg har jo ikke så mange alternativer, så det er vel bare å kjøre på.

Den veldig gamle (plane) listen som satt der før var snittet over hele baksiden på denne måten: vvvvvvv. Antagelig for å lette bøyningen. Er dette noe som kan lette for min del? Kanskje litt vanskelig å utføre på denne profilerte list som har tynt materiale på den øvre halvdelen?

Ikke svar på ditt spørsmål, men om jeg tolker bildet riktig så har du ikke mye avstand mellom parketten og veggen... Ikke redd for at gulvet hever seg?

Har minst 10 mm overalt

På bildet du viste så de ut til å ligge tettere.

Ja men det gjør det ikke irl

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.