Anbefaler bor for rustfritt stål (de har en stumpere vinkel på boret så større område går i inngrep samt er av HSS-Co stål)

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-borrset/borr-for-metall/metallborr-181728/

For å få et merke/"senterslag" kan du først kjøre boret i feil retning først på lav hastighet. Hvis man slår ordentlige senterslag som på vanlig stål komprimerer man det rustfrie så det blir enda hardere/vanskeligere å bore. Samme problem dessverre hvis du bruker et sløvt bor og kompenserer med for mye trykk på boret...

Riktig med skjærevæske evt. "Pudding"=skjærepasta
Eksempel:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...arvatskor-oljor/gangpasta-trefoflex-rostfritt

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Skjærevæske eller i det minste en form for olje som smøring. Høyt trykk på boret, lav turtall. Og et bra bor.
Hvis du kommer til med en stor enhåndstvinge så kan man bruke den for å få press på boremaskinen. Veldig vanskelig å trykke hardt nok hvis man ikke kan trykke nedover.
Større hull så kan det være bra å bore et mindre først.
Hei
Man skal ikke trykke hardt, aldri!
Begynn med en mindre bor og fortsett med større.
Egnede steg kan være 4mm, 8mm, 12mm.
Bruk olje eller skjærevæske.
Jo større bor desto lavere hastighet.
Sørg for at du har skarpe skjær på borene.
Lykke til.
/W

A Argastesnickaren skrev:
Jobbet innen verktøy industrien for 20 år siden og bygde da verktøy opp til 50 tonn stykket.
Når vi trengte å bore i blant annet herdet stål osv som var virkelig hardt, så brukte vi vanlige betongbor beregnet for slagboremaskiner som ble slipt skarpe (mye billigere per stykk sammenlignet med spesialborr).
Så ble de satt opp i store boremaskiner som fikk gå på høyeste hastighet og manuell sakte mating samt konstant kjøling.
Var som å skjære i smør.
Risikoen når man borer er jo at materialet blir for varmt og herder stålet så a og o er kjølingen.
Så har jeg også gjort med suksess, til og med boret med flisbor i stål.
Problemet er at det kan bli så varmt at lodding av hardmetallplaten smelter og skjæret løsner, så bruk kjøling.
Nei, sjelden materialet herder.......
Har dog skjedd meg når jeg boret i togräls som er selvherdende, en merkelig legering...
/W

J J-banan skrev:
Jeg slår først til med syl så boret ikke glir rundt, så anbefaler jeg trinnbor.

[lenke]
Om det ikke er rustfritt, da enkelte rustfrie materialer blir slaghardede.
Kjørne veldig forsiktig eller ikke i det hele tatt.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om det ikke er rustfritt da visse rustfrie materialer blir slagherdede.
Kjørne veldig forsiktig eller ikke i det hele tatt.
/W
Den jeg lenket til funket kanon. Boret 40 stk rustfrie rør uten problem

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S
Hei
Man skal ikke trykke hardt, aldri!
Begynn med en mindre bor og fortsett med større.
Passende steg kan være 4mm, 8mm, 12mm.
Bruk olje eller skjærevæske.
Jo større bor jo lavere hastighet.
Sikkerstill at du har skarpe skjær på borene.
Lykke til.
/W
Hvordan mener du at du får hull i rustfritt uten å trykke hardt? Alt er jo selvfølgelig relativt, men du får jo ikke en gang et nytt bor av kvalitet til å begynne å skjære om det er i rustfritt. Du har sikkert boret mer enn meg, men noen 100 hull i rustfritt har jeg uansett gjort.

Totte_S Totte_S skrev:
Hvordan mener du at du får hull i rustfritt uten å trykke hardt? Alt er jo selvsagt relativt, men du får jo ikke engang et nytt bor av kvalitet til å begynne å skjære hvis det er i rustfritt. Du har sikkert boret mer enn meg, men noen 100 hull i rustfritt har jeg likevel gjort.
Riktig borstørrelse, riktig forboring, riktig borresliping, riktig smøremiddel.
Så er det som du sier, "alt er relativt". Det jeg synes er passe, synes du kanskje er veldig hardt.
Når jeg borer i lastebilrammer med 14mm bor har jeg et spesielt feste til en trykkluftborremaskin, i festet setter jeg en kjetting som mothold og så har festet en lang spak jeg trykker med, så der trykker jeg veldig hardt...eller snarere med riktig trykk for maksimal bearbeiding som da er koblet til blant annet slipingen på borskjæret.
Men da har jeg forborret, riktig bor, riktig hastighet og riktig smørning.
Boret en gang med en 100mm hullsag hvor jeg bare hadde et halvt hull å bore, kjørte uten sentreringsbor og med styring rundt utenpå boret.
Det gikk bra med ovennevnte forutsetninger.
/W

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
Totte_S
Riktig borstørrelse, riktig forboring, riktig borsliping, riktig smøremiddel.
Så er det som du sier, "alt er relativt". Det jeg synes er passe, synes du kanskje er beinhardt.
Når jeg borer i lastebilrammer med 14mm bor har jeg et spesielt feste til en trykkluftbormaskin, i festet setter jeg en kjede som mothold og så har festet en lang hendel jeg trykker med, så der trykker jeg veldig hardt... eller snarere med riktig trykk for maksimal bearbeiding som da er koblet til blant annet slipingen på boret.
Men da har jeg forboret, riktig bor, riktig hastighet og riktig smøring. Boret en gang med en 100mm hullsag der jeg bare hadde et halvt hull å bore, kjørte uten sentrerbor og med styring rundt utenpå boret. Det gikk bra med ovennevnte forutsetninger.
/W
Å bore med hendel må nok anses som å trykke hardt…😉

• Liker
Lilllen og 1 annen
  • Laddar…
Så har jeg også gjort med suksess, til og med boret med flisebor i stål. Problemet er at det kan bli så varmt at loddingen av hardmetallplaten smelter og skjæret løsner, så bruk kjøling. Nei, sjelden materialet herdes....... Har dog skjedd meg når jeg boret i togskinne som er selvherdende, en merkelig legering... /W
Akkurat, så mange stasjonære boremaskiner har jo pumpe til kjølingen. Største boremaskinen vi hadde var en tysk fra andre verdenskrig med en bom på 3 m slik at man stod oppe på delene vi boret i. Støpejern var det ingen problem å bore med 100 mm bor, var som smør.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det å bore med hendel kan nok anses som at man trykker hardt…😉
Men egentlig ikke......
Jo, det gjør man, men fremfor alt vingler man ikke rundt som man gjerne gjør på frihånd, noe som kan føre til skader på skjæret.
Man får en stødig retning og en jevn mating, noe som er vanskeligere med frihåndsboring.
Frihåndsboring fra ca. 8mm og oppover borer jeg gjerne med mindre sliping, det hugger mindre, mindre trykk trengs, rundere hull og mindre grader på utgangshullet, bare fordeler.
/W

• Liker
Lilllen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.